Kirjoittaja Aihe: Vista + OpenSuse  (Luettu 6194 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

suseman

  • Vieras
Vista + OpenSuse
« : 11.08.2008 - klo:19:22 »
Minkälaisia kokemuksia muilla on OpenSUSEN asentamisesta Vistan rinnalle? Osaako OpenSUSE itse asennusvaiheen jälkeen luoda käynnistysvalikon mistä voi valita, että kumpaa käyttöjärjestelmää haluaa käyttää?

En ole asentanut OpenSUSEa Vistani rinnalle ja tahtoisinkin kuulla asennuskokemuksia muilta. Uuden tietokoneen mukana tulevassa virallisessa Windows Vistassa ei tule mukana minkään sortin palautuslevyä eikä siinä ole myöskään järjestelmän varmuuskopiointia tai varmuuskopiolevykkeen valmistusmahdollisuutta. Koska rikkoutuneen Vistan virallinen palautuslevy maksaa useita satoja euroja, olisi hyvä jos potentiaalinen OpenSUSEn asentaja saisi jostain tietää etukäteen että kuinka tämä distro asentuu Vistan rinnalle ja vaatiiko se jotain erikoistoimenpiteitä. Kaiken kaikkiaan Linux-distrojen julkaisijoiden yleinen tapa jättää tämä Windows-rinnakkaisuussopivuus kertomatta kotisivuillaan on verrattavissa Microsoftin omaan asenteeseen ettei muita käyttöjärjestelmiä ole edes olemassa ja onkin Linux-aloittelijoilla turhan suuri kysymysmerkki.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2773
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vista + OpenSuse
« Vastaus #1 : 11.08.2008 - klo:19:45 »
Itselläni ainakin HP:n kannettavasta piti itse polttaa ne vistan palautus cd:t. Siellä on jokin HP:n ohjelma joka osaa tehdä kyseiset palautuslevyt.

Sitten mitä tulee openSUSEn asentamisesta vistan rinnalle niin itselläni ei kyllä ollut ongelmia. Tosin vaihdoin kyllä XP:n tilalle myöhemmin kun rupesi vistan raskaus vi...aaa.
Aja levyneheytys ja pienennä nykyistä osiota (c:\) vistan osiontityökalulla. Varaa openSUSE:lle vaikka 10Gt tilaa. sitten vaan asennat openSUSEn tälle osiolle.

suseman

  • Vieras
Vs: Vista + OpenSuse
« Vastaus #2 : 11.08.2008 - klo:20:12 »
Uuden 64-bittisen pöytäkoneen mukana tulleessa Home Premiumissa ei ole mahdollista tehdä varalevyä - ainoa varmuuskopiointi minkä järjestelmä tuntee on omien henkilökohtaisten tiedostojen (kuvat, musiikki...) kopiointi. Vistan ohje nimenomaan kertoo, että mikäli koko järjestelmä kaatuu niin tulee lainata joltakin (=ostaa) virallinen Vista-asennuslevy joka nyt sattuu maksamaan useita satoja euroja. Vasta kalliimmissa Ultimate tms. versioissa löytyy järjestelmän varmuuskopiointitoiminto. Tässä suhteessa on tultu takapakkia XP:stä. En itse meinannut alunperin uskoa, että mikä tässä kun on kun ei löydy sitä kaikkien kuuluttamaa varmuuskopiolevyketoimintoa Home Premiumista mutta kun sitä ei vaan yksinkertaisesti ole.

Mutta kiitos tiedosta, nyt uskaltaa jo kokeilla OpenSUSEa Vistan rinnalle... Jos jollakulla on vielä lisättävää tai muita kokemuksia niin kertokaahan ihmeessä. Jos täällä on OpenSUSE Suomen henkilöstöä paikalla niin sellainen OpenSUSE XP:n/Vistan rinnalle olisi hyvä aihe tutoriaalille. 

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2773
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vista + OpenSuse
« Vastaus #3 : 11.08.2008 - klo:20:17 »
olisahan se nyt liikaa jos saisi käyttöjärjestelmän koneen mukana kun siitä kerran on maksanutkin. Tuohan on melkein kun kertakäyttöinen kone. Kyllä Micro$oft on reilu.

guest141

  • Vieras
Vs: Vista + OpenSuse
« Vastaus #4 : 11.08.2008 - klo:21:03 »
Lainaus
Jos jollakulla on vielä lisättävää tai muita kokemuksia niin kertokaahan ihmeessä. Jos täällä on OpenSUSE Suomen henkilöstöä paikalla niin sellainen OpenSUSE XP:n/Vistan rinnalle olisi hyvä aihe tutoriaalille.

Itselläni on xp suse:n rinnalla tällä hetkellä, vista sitten ehkä joskus, ja itse olen tekemässä tuonne wikiin juttua windows+suse
liittyen, ellei joku muu kerkeä tehdä ensin, tai haluaisi ottaa osaa jutun tekemiseen.

suseman

  • Vieras
Vs: Vista + OpenSuse
« Vastaus #5 : 11.08.2008 - klo:23:00 »
Aja levyneheytys ja pienennä nykyistä osiota (c:\) vistan osiontityökalulla. Varaa openSUSE:lle vaikka 10Gt tilaa. sitten vaan asennat openSUSEn tälle osiolle.
Tämä on nyt vähän tämmöinen n00b-kysymys, mutta... tietokoneessani on kaksi kovalevyä, jotka Vista tunnistaa C:ksi ja D:ksi. Ainoastaan C-asemassa on tiedostoja ja D onkin kokonaan tyhjä. Olen ajatellut poistaa kokonaan D:n Vistasta ja siunata sen OpenSUSElle.
Kysymykseni kuuluukin, tuottaako tälläinen käyttöjärjestelmien sijoittelu kokonaan eri fyysisille asemille jotain ongelmia käynnistyslataajan kannalta? Käsittääkseni ei, kai..?

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 449
Vs: Vista + OpenSuse
« Vastaus #6 : 12.08.2008 - klo:01:18 »
Tämä on nyt vähän tämmöinen n00b-kysymys, mutta... tietokoneessani on kaksi kovalevyä, jotka Vista tunnistaa C:ksi ja D:ksi. Ainoastaan C-asemassa on tiedostoja ja D onkin kokonaan tyhjä. Olen ajatellut poistaa kokonaan D:n Vistasta ja siunata sen OpenSUSElle.
Kysymykseni kuuluukin, tuottaako tälläinen käyttöjärjestelmien sijoittelu kokonaan eri fyysisille asemille jotain ongelmia käynnistyslataajan kannalta? Käsittääkseni ei, kai..?

Kyllä se Vista siitä nokkiinsa saattaa ottaa. Myös Vistan päivitys saattaa ottaa nokkiinsa pelkän grubin olemassaolosta. Näin on minulle isot pojat kertoneet, koska itse 'en ole (ainakaan vielä) uskaltanut' koskea Vistaan pitkällä tikullakaan.

Jos asennat OpenSUSEn, niin suosittelen lämpimästi poistamaan 'Vista-turhakkeen'.

Itse kokeilisin ladata OpenSUSEn live-version. Jos saat sen toimimaan kunnolla, niin sen jälkeen poistaa Vista ja nauttia täydestä Linux-menosta.

P.S. Eipä taida kauan tarvita odottaa Linux-asennusryntäystä, kunhan jokin ajuri sotkee järjestelmän enemmässä määrin, ja Vista-käyttäjät vaihtavat vapaaseen Linuxiin – tai ostavat kalliin Vista-lisenssi, jossa on romppuvalmius. (Luulisi ennen uuden käyttiksen ostoa kannattavan kokeilla vapaata Linuxia.)

Edit - Sinuna tekisin s.e. 1. Ostaisin tyhjän kiintolevyn koneeseesi. 2. Poistaisin vanhat Vista-kiintolevyt, ja täten säilyttäisin vanhan käyttiksen alkuperäisessä kunnossa. 3. Asentaisin uuteen kiintolevyyn OpenSUSEn. Jos olisin tyytyväinen, niin jonkun OpenSUSE totutteluajan jälkeen ottaisin käyttöön OpenSUSEn lisätilaksi. Jos en olisi tyytyväinen, ottaisin Vistan lisätilaksi OpenSUSEn turhan tilan, ja asentaisin takaisin 'hienot ja maksetut' Vistalevyt. Mikäli kyseessä on kannettava kone, niin kyseiset operaatiot onnistuvat, kunhan ostaa kovalevyyn sopivat USB-kehikot.

Edit2 - Jos löytyy Muistitikku, niin voit etukäteen kokeilla muistitikulta boottaavia Linuxeja, mutta niistäkään ei saa täyttä Linux-tunnelmaa, mutta toimivat nopeammin kuin CD:t ja CD-asema jää vapaaksi.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2008 - klo:01:32 kirjoittanut peran »

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2773
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vista + OpenSuse
« Vastaus #7 : 12.08.2008 - klo:07:15 »
Aja levyneheytys ja pienennä nykyistä osiota (c:\) vistan osiontityökalulla. Varaa openSUSE:lle vaikka 10Gt tilaa. sitten vaan asennat openSUSEn tälle osiolle.
Tämä on nyt vähän tämmöinen n00b-kysymys, mutta... tietokoneessani on kaksi kovalevyä, jotka Vista tunnistaa C:ksi ja D:ksi. Ainoastaan C-asemassa on tiedostoja ja D onkin kokonaan tyhjä. Olen ajatellut poistaa kokonaan D:n Vistasta ja siunata sen OpenSUSElle.
Kysymykseni kuuluukin, tuottaako tälläinen käyttöjärjestelmien sijoittelu kokonaan eri fyysisille asemille jotain ongelmia käynnistyslataajan kannalta? Käsittääkseni ei, kai..?
Ainahan se on parempi jos on erillinen asema jolle sen asentaa. Käynnistyslataaja kyllä ymmärtää useamman levyn.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2773
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Vista + OpenSuse
« Vastaus #8 : 12.08.2008 - klo:07:18 »

Kyllä se Vista siitä nokkiinsa saattaa ottaa. Myös Vistan päivitys saattaa ottaa nokkiinsa pelkän grubin olemassaolosta. Näin on minulle isot pojat kertoneet, koska itse 'en ole (ainakaan vielä) uskaltanut' koskea Vistaan pitkällä tikullakaan.

Isoista pojista en tiedä, mutta itse olen asentanut pariinkin eri koneeseen openSUSEn vistan rinnalle ilman mitään ongelmia. Mitä taas Visvaan tulee niin viisastahan se olisi pysyä poissa tollasista...  ;)

suseman

  • Vieras
Vs: Vista + OpenSuse
« Vastaus #9 : 12.08.2008 - klo:11:52 »
Kiitos paljon kaikille vastanneille tiedoista.  :)
Valitettavasti joudun opiskelusyistä käyttämään myös Vistaa eikä VirtualBox (tarvitsisi maksullisen Vista-asennuslevyn) tai Wine (tarvittavat ohjelmat ei yksinkertaisesti toimi) oikein auta tässä tapauksessa, niin hyviä ohjelmia kun ovatkin muutoin.