Tämä on nyt vähän tämmöinen n00b-kysymys, mutta... tietokoneessani on kaksi kovalevyä, jotka Vista tunnistaa C:ksi ja D:ksi. Ainoastaan C-asemassa on tiedostoja ja D onkin kokonaan tyhjä. Olen ajatellut poistaa kokonaan D:n Vistasta ja siunata sen OpenSUSElle.
Kysymykseni kuuluukin, tuottaako tälläinen käyttöjärjestelmien sijoittelu kokonaan eri fyysisille asemille jotain ongelmia käynnistyslataajan kannalta? Käsittääkseni ei, kai..?
Kyllä se Vista siitä nokkiinsa saattaa ottaa. Myös Vistan päivitys saattaa ottaa nokkiinsa pelkän grubin olemassaolosta. Näin on minulle isot pojat kertoneet, koska itse 'en ole (ainakaan vielä) uskaltanut' koskea Vistaan pitkällä tikullakaan.
Jos asennat OpenSUSEn, niin suosittelen lämpimästi poistamaan 'Vista-turhakkeen'.
Itse kokeilisin ladata OpenSUSEn live-version. Jos saat sen toimimaan kunnolla, niin sen jälkeen poistaa Vista ja nauttia täydestä Linux-menosta.
P.S. Eipä taida kauan tarvita odottaa Linux-asennusryntäystä, kunhan jokin ajuri sotkee järjestelmän enemmässä määrin, ja Vista-käyttäjät vaihtavat vapaaseen Linuxiin – tai ostavat kalliin Vista-lisenssi, jossa on romppuvalmius. (Luulisi ennen uuden käyttiksen ostoa kannattavan kokeilla vapaata Linuxia.)
Edit - Sinuna tekisin s.e. 1. Ostaisin tyhjän kiintolevyn koneeseesi. 2. Poistaisin vanhat Vista-kiintolevyt, ja täten säilyttäisin vanhan käyttiksen alkuperäisessä kunnossa. 3. Asentaisin uuteen kiintolevyyn OpenSUSEn. Jos olisin tyytyväinen, niin jonkun OpenSUSE totutteluajan jälkeen ottaisin käyttöön OpenSUSEn lisätilaksi. Jos en olisi tyytyväinen, ottaisin Vistan lisätilaksi OpenSUSEn turhan tilan, ja asentaisin takaisin 'hienot ja maksetut' Vistalevyt. Mikäli kyseessä on kannettava kone, niin kyseiset operaatiot onnistuvat, kunhan ostaa kovalevyyn sopivat USB-kehikot.
Edit2 - Jos löytyy Muistitikku, niin voit etukäteen kokeilla muistitikulta boottaavia Linuxeja, mutta niistäkään ei saa täyttä Linux-tunnelmaa, mutta toimivat nopeammin kuin CD:t ja CD-asema jää vapaaksi.