Kirjoittaja Aihe: Sisäänkirjautumisasetukset ei pelitä  (Luettu 8769 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Owdy

• Huoltomies
  • Jäsen
Sisäänkirjautumisasetukset ei pelitä
« : 23.04.2007 - klo:09:01 »
VAimo pääsee ilman salasanaa sisään, minä en. Molemmille lupa annettu. Tää alko distron uudelleenasennuksen jälkeen. Vinkkejä? :)

guest158

• Vieras
Vs: Sisäänkirjautumisasetukset ei pelitä
« Vastaus #1 : 23.04.2007 - klo:09:35 »
mäkin tiedän, että asennuksen yhteydessä voi määrittää koneen käynnistyvän suoraan graafiseen tilaan kyselemättä mitään tunnuksia, ym. Mutt sillon ei oo ku yx käyttäjätunnus ko koneessa.
Teillä ilmeisesti on kaks tunnusta, jolloin koneen/käyttiksen on jonkun verran vaikeaa tietää kumpi teistä konetta näpelöi, vai kuis?
...ainakaan mun työkoneeni ei oo oppinu tunnistaan mua vielä vuosienkaan jälkeen. Se kun aina ja joka kerta ihmettelee kukas mää mahdankaan olla...
Olisko täss joku tietoturva-ajatus takana...? Tuskin pelkkä kiusanteko, enkä kyll ihan heti bugiinkaan usko.

Mutt voithan sä ottaa itteltäs salasanan pois käytöstä, jos toi tietoturvan pahanen kovin kiusaa

Jo on pojjaalla ihmetyksen aiheet. En olis uskonu moiseen törmääväni ikinä, mutt meitähän on moneks...
...jotkut käyttää jopa wintoosaaki... hyi hitsi

Poissa Owdy

• Huoltomies
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 23.04.2007 - klo:09:43 »
Me puhutaan eri asiasta. En tarkota automaattista sisäänkirjautumista, vaan salasanatonta sisäänkirjautumista.

...ainakaan mun työkoneeni ei oo oppinu tunnistaan mua vielä vuosienkaan jälkeen. Se kun aina ja joka kerta ihmettelee kukas mää mahdankaan olla...
Sun täytyy esitellä itses sille kuten hyviin tapoihin kuuluu.

Jo on pojjaalla ihmetyksen aiheet. En olis uskonu moiseen törmääväni ikinä, mutt meitähän on moneks...
Onko sulla huono aamu, viikko lähteny huonosti käyntiin tms?? Mun mielestä mä esitin ihan asiallisen kysymyksen.

juippis

• Vieras
« Vastaus #3 : 25.04.2007 - klo:09:02 »
No mitä ihmettä täällä kinastellaan?

Eikös salasanattomassa kirjautumisessa pitänyt laittaa jonnekin listaan käyttäjät, joille se toimii?

lyly

• Vieras
« Vastaus #4 : 25.04.2007 - klo:12:59 »
Me puhutaan eri asiasta. En tarkota automaattista sisäänkirjautumista, vaan salasanatonta sisäänkirjautumista.

Sun täytyy esitellä itses sille kuten hyviin tapoihin kuuluu.

Onko sulla huono aamu, viikko lähteny huonosti käyntiin tms?? Mun mielestä mä esitin ihan asiallisen kysymyksen.

OK - aamuni oli ainakin tähän asti ihan OK - nyt kyll sattuu aikas pahasti...

Toivottavasti kukaan ei koskaan eikä missään löydä eikä sinuaKAAN neuvo salasanattoman tunnuksen käyttämisen mahdollistavasta tavasta!

Kyll hulluudellakin on joku roti tietotekniikassakin.

Ilmankos noita haittaohjelmia verkossa hyödynnetään nykyisin niin pirskuleesti, kun tollasia tolloja siellä pyörii.

Huhu, huh!

meen syömään, jos se edes helpottas ja pysäyttäs ajattelun edes ruoan sulatuksen ajaks

rob

• Vieras
« Vastaus #5 : 25.04.2007 - klo:13:37 »
luulin että puhetta automaattisesta kirjautumisesta, mutta luinkin sitten tarkemmin :)
« Viimeksi muokattu: 25.04.2007 - klo:14:06 kirjoittanut rob »

Poissa Owdy

• Huoltomies
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 25.04.2007 - klo:17:02 »
Toivottavasti kukaan ei koskaan eikä missään löydä eikä sinuaKAAN neuvo salasanattoman tunnuksen käyttämisen mahdollistavasta tavasta!
Siis nyt on kyse KDE istuntoon kirjautumisesta. Se on ollut mahdollista niin kauan kuin muistan.

Lainaus
Ilmankos noita haittaohjelmia verkossa hyödynnetään nykyisin niin pirskuleesti, kun tollasia tolloja siellä pyörii.
Ensinnäkin, jos sulla on tarve mennä henkilökohtaisuuksiin etkä osaa keskustella asiallisesti, kehoitan hakeutumaan johon muualle. Toisekseen, kerro mulle mikä haittaohjelma hyödyntää kde:n salasanatonta sisäänkirjautumista?

Eikös salasanattomassa kirjautumisessa pitänyt laittaa jonnekin listaan käyttäjät, joille se toimii?
Jep, yleensä se löytyy Kcontrollista, mutta openSUSEssa se on näköjään kahdessa paikkaa, myös Yastissä. Toisessa se oli asettamatta.

http://img181.imageshack.us/img181/9940/kcontroljk7.png
http://img413.imageshack.us/img413/7663/yastyk6.png

Asia on nyt siis kunnossa.

guest158

• Vieras
« Vastaus #7 : 25.04.2007 - klo:17:25 »
Munkaan mielestäni verkossa EI saa olla ainoatakaan salasanatonta konetta! Se kun ei ainakaan vaikeuta tunkeilijoiden tuloa.

Sehän on kaikkien tietoturva-ajatuksien vastainen tapa.
on niinku laittas koneensa syötiks etsijöille...

Toimin yritysten henkilökuntakouluttajana.

Poissa Owdy

• Huoltomies
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 25.04.2007 - klo:17:29 »
Kyse on mun kotikoneesta. Jos joku pystyy tunkeutumaan sille käyttämällä normaalikäyttäjän KDE:n salasanatonta sisäänkirjautumista hyväksikäyttäen, niin tervetuloa. Ei täällä mitään valtionsalaisuuksia säilytetä. Etäkirjautumiset yms on pois päältä ja kone NATin ja kahden palomuurin takana.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2007 - klo:17:33 kirjoittanut Owdy »

fsu

• Vieras
« Vastaus #9 : 25.04.2007 - klo:20:19 »
Juu. en itse kanssa näkisi salasanatonta kirjautumista kotikoneessa kovin isona riskinä(ellei sitten kotonasi hiippaile jotain väkeä, josta et ole tietoinen ja koneesi ole täynnä valtionsalaisuuksia.. ;) )

Salasanaton/automaattinen kirjautuminenhan EI tarkoita sitä, ettei salasanaa olisi. Se tarkoittaa ainoastaan sitä, ettei salasanaa kysytä kdm:stä kirjauduttaessa.

juippis

• Vieras
« Vastaus #10 : 25.04.2007 - klo:20:21 »
Hahhah, hyvät postaukset. Tosiaan, mullakin on salasanaton sisäänkirjautuminen GDM:ssä, mutta käyttäjälle ja rootille on määritetty salasanat. Ei niitä jaksa konetta bootatessa kirjotella jotta pääsee työpöytää käyttämään, ja jos tarvitsee salasanasuojauksen työpöydälle, niin lukitsee näytön. Ei ole palveluja päällä eikä pelkoa että joku täällä kävisi.
Tuskin ne virukset vielä osaavat Evolutionilla maileja pamautella, sendmail tai postfix:kään ei ole toiminnassa.

Poissa Owdy

• Huoltomies
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 25.04.2007 - klo:20:27 »
ja jos tarvitsee salasanasuojauksen työpöydälle, niin lukitsee näytön.
Tota mä käytän kun jätän koneen yksin päälle ettei kersat pääse säätämään ;D

Poissa tiger61

• Jäsen
  • Sukupuoli: Mies
« Vastaus #12 : 26.04.2007 - klo:10:57 »
Toimin yritysten henkilökuntakouluttajana.

Sääliksi käy sitä henkilökuntaan jota Nakki kouluttaa, jos koulutuksen taso on samaa luokkaa kuin kommentit tällä palstalla (muissakin osioissa). Samoin Lylyn kommentointi tuo mieleen keskenkasvuisen pikku pojan, joka pitää itseään suurenakin asiantuntijana. Toivottavasti tämän palstan valvojat saisivat moiset "kommentoijat" ruotuun, että tämän loistavan foorumin taso säilyisi korkeana - keskittytään auttamaan ja pyytämään apua Susen ihmeellisessä maailmassa ! >:( ;D
"Työkone":
OpenSuse Tumbleweed
Intel E8500, 4 Gt RAM, GeForce Quadro K4000, Samsung SyncMaster P2770HD, Samsung ML1675

"Viihdeyksikkö":
Win 10 - toistaiseksi Tidalin mastereiden vuoksi
Intel i5, 8 Gt RAM, LG 55"

Yhteydenpitoväline:
OnePlus 6

presidentti

• Vieras
« Vastaus #13 : 26.04.2007 - klo:13:39 »
lapset lapset..

Vaikka itsekin olen kyllä ihmetellyt nakkia, varsinkin kirjoitusasua.

Poissa jmp

• openSUSE Member
  • *
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
« Vastaus #14 : 26.04.2007 - klo:14:01 »
No niin, jos nyt kaikki rauhoituttaisiin.

Toivon että käyttäjät täällä ymmärtäisivät itse missä rajat menevät.
Jos tämä "varoitus" ei tuota tulosta, niin sitten muutamme toimintatapaa.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest141

• Vieras
« Vastaus #15 : 26.04.2007 - klo:15:16 »
Tarkoitatte varmaan että tulisi rakentavaa komenttia/kritiikkiä vain ohjelmien eikä niiden käyttäjien suhteen,tuskin kukaan tykkää jos itseään haukutaan tavalla tai toisella molopääksi.
Omasta puolestani pahoittelut tähän vaikka hupsulta kuulostai  jos oma toimintani/kirjoitukseni on jollain tapaa loukannut jotakuta käyttäjää/lukijaa.