Kirjoittaja Aihe: Onko joku onnistunut asentamaan Raspberry Pi 4b OpenMediaVaultin?  (Luettu 1450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Heps,

Eilinen päivä meni, kun yritin asentaa Raspberry Pi 4b:aan OpenMediaVaultia. Pääsin aina kohtaan 4. Connect to the Raspberry Pi, mutta OMV desktop ei koskaan auennut. Käytin Raspberry Pi OS Lite asennukseen  rpi-imager -ohjelmaa
Koodia: [Valitse]
Information for package rpi-imager:
-----------------------------------
Repository     : devel:openSUSE:Factory:Apps
Name           : rpi-imager
Version        : 1.8.3-19.1
Arch           : x86_64
Vendor         : obs://build.opensuse.org/devel:openSUSE:Factory
Installed Size : 1.5 MiB
Installed      : Yes
Status         : up-to-date
Source package : rpi-imager-1.8.3-19.1.src
Upstream URL   : https://github.com/raspberrypi/rpi-imager
Summary        : Raspberry Pi Imaging Utility
Description    :

    Raspberry Pi Imager is the quick and easy way to install Raspberry Pi OS and other operating systems to a microSD card, ready to use with
    your Raspberry Pi. Watch our 45-second video to learn how to install an operating system using Raspberry Pi Imager.

    Download and install Raspberry Pi Imager to a computer with an SD card reader. Put the SD card you'll use with your Raspberry Pi into the
    reader and run Raspberry Pi Imager.

Onko kellään kokemusta asiasta?

https://singleboardblog.com/install-openmediavault-on-raspberry-pi/

Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Itse ongelmasta en tiedä, mutta ihan mielenkiinnosta mihin tuota ajattelit käyttää?

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Itse ongelmasta en tiedä, mutta ihan mielenkiinnosta mihin tuota ajattelit käyttää?

Kuten isä-vainaa sanoisi: pelkkää kokkeilua vaan. Tai no, jos saisi jotain dataa sinne tuupattua.
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Jees, uteliaisuus on hyvästä, mutta kannattaa miettiä kahdesti alkaako tallentamaan mitään tärkeätä noille kotivirityksille. Itse lopetin ulkoisille levyille tallentamisen vuosia sitten kun rupesi kertymään usb-levyjä kun parin vuoden välein ostin uuden ennen kun vanha hajosi tai piti kasvattaa tilaa. Nykyisin kaikki varmuuskopiot menee pilveen. Maksaa vähemmön kun usb-evyn uusiminen muutaman vuoden välein eikä tartte murehtia milloin levy hajoaa.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Jees, uteliaisuus on hyvästä, mutta kannattaa miettiä kahdesti alkaako tallentamaan mitään tärkeätä noille kotivirityksille. Itse lopetin ulkoisille levyille tallentamisen vuosia sitten kun rupesi kertymään usb-levyjä kun parin vuoden välein ostin uuden ennen kun vanha hajosi tai piti kasvattaa tilaa. Nykyisin kaikki varmuuskopiot menee pilveen. Maksaa vähemmön kun usb-evyn uusiminen muutaman vuoden välein eikä tartte murehtia milloin levy hajoaa.

Olet täysin oikeassa. Minullakin on noita ulkoisia levyjä ties kuinka monta, kun vielä yleensä kopioin home -hakemiston kahdelle ulkoiselle levylle.
Minä en oikein ymmärrä noita pilvipalveluja. Jos nyt tämä tietokone ei käynnistyisi enää ollenkaan, niin miten kaivaisin home -hakemiston pilvestä? Kerran nimittäin näin on käynyt ja salasanaa ei sitten löytynyt mistään, eikä sitä minulle annettu, vaikka miten yritin todistella olevani se mitä väitän olevani.. Tästä tosin on jo aikaa monta vuotta.
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Minä en oikein ymmärrä noita pilvipalveluja. Jos nyt tämä tietokone ei käynnistyisi enää ollenkaan, niin miten kaivaisin home -hakemiston pilvestä?
No ei home-hakemiston palauttaminen eroa onko se tallennettu usb, nas tai pilveen. Oletetaan, että korjaamiseksi pitää asentaa käyttöjärjestelmä uusiksi niin sitten voit palauttaa home-kansion pilvestä kun kone on uudelleen asennettu. Tämä siis jos puhutaan vaan kansion palauttamisesta. Toki jos käyttöjärjestelmästä otetaan sellainen backup jonka voi palauttaa niin se on eri asia, mutta siitä tuskin oli kysymys.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Tarkoitus olisi vain asentaa järjestelmä (esim. opensuse tumbleweed) uusiksi ja kopioida home -hakemisto asennuksen jälkeen.

Se minua erikoisesti kiinnostaa että kun minun home -hakemisto olisi pilvessä, niin millä tavoin kytkeydyn pilvipalveluun? Tämä on niin typerä kysymys, että itseäkin nolottaa  :-[
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
No tuohon on montakin eri tapaa ja toteutus riippuu mitä pilvipalvelua käyttää. Varmaan yhteistä on kaikille, että kirjautumalla selaimella palveluun pystyy sieltä kopiomaan tiedostot/kansiot.

Itselläni käytössä googlen pilvi ja käytän rclone komentorivisoftaa tiedostojen varmuuskopiointiin ajastettuna cronista. Microsoftin one drivelle, Googlen gdrivelle ja aws s3 löytyy ainakin kirjastoja joilla ne saa liitettyä verkkolevynä koneelle. Nuo ovat ne kolme isointa pilvipalvelua, mutta onhan noita muitakin pilvin pimein mistä valita.

Esimerkkinä Googlen hinnasto. Itse käytön Google lähinnä siksi, että tuohon samaan tilaan voin sitten tallentaa puhelimesta kaikki kuvat ja backupit. Lisäksi nykyisin tuohon halvimpaan basic-pakettiin kuuluu myös googlen vpn.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Nyt ymmärrän osapuilleen miten pilvipalvelut toimii. Täytyypä alkaa harkita, josko siirtyisi nykyaikaan.
Ai niin, semmoinen kysymys vielä, että miten määritellään, mitä kopiodaan?  Tai siis kopiointikriteeri (päivämäärän mukaan, koon mukaan, tarkistussumman mukaan jne)?
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Nyt ymmärrän osapuilleen miten pilvipalvelut toimii. Täytyypä alkaa harkita, josko siirtyisi nykyaikaan.
Noh, aika ohuesti tällä on tekemistä pilvipalveluiden kanssa. Pelkästään amazon aws tarjoaa yli 200 eri "pilvipalvelua"  :)

Ai niin, semmoinen kysymys vielä, että miten määritellään, mitä kopiodaan?  Tai siis kopiointikriteeri (päivämäärän mukaan, koon mukaan, tarkistussumman mukaan jne)?
Sekin riippuu miten ja millä varmuuskopioit tiedostoja. Tuo rclone toimii kuin rsync eli asetuksilla voi aika pitkälti ohjata miten sen haluaa toimivan. Jos taas liittää kansion/bucketin pilvestä koneelle niin sitten voi käyttää paikallisesti mitä tahansa vaikka samaa kun olet käyttänyt usb-levyllekkin varmuuskopioidessasi.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Jepulis.
Sain OpenMediaVaultin asennettua ja se olisi varmaan ollut yhteishaluinenkin, mutta minä en niitä kaikkia asetuksia/parametria ymmärtäyt, vaikka sainkin aika paljon konffattua.
Vaan harjoitus se oli tämäkin  ;)
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...