Kirjoittaja Aihe: Kotikansion kirjoittaminen CD-lle  (Luettu 4663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

meku21

  • Vieras
Kotikansion kirjoittaminen CD-lle
« : 16.04.2007 - klo:08:03 »
Olen yrittänyt tehdä varmuuskopion kotikansiosta cd+r ja dvd+r-levykkeille. Tiedostojen kirjoittaminen ei kuitenkaan onnistu kyseisille levykkeille, koska saan aina ilmoituksen, että "Poistetaanko Microsoft Windows -yhteensopivuus käytöstä? Joidenkin tiedostojen nimet eivät ole sopivia Windows-yhteensopivalle CD:lle. Haluatko jatkaa ilman Windows-yhteensopivuutta?"
Olen vastannut, että OK, mutta siihenpä kirjoittaminen sitten jumittuukin. Järjestelmäni (Gnome-työympäristö) on muutenkin vähän väliä jumittanut, ja siksi ajattelinkin, että pitäisiköhän tuo OpenSUSE 10.2 asentaa uudelleen?

Osaisiko kukaan neuvoa minua? Miten mm. saisin järjestelmäni nopeutumaan? Järjestelmäni rupesi jumimaan sen jälkeen, kun asensin Xgl ja Compiz-paketit (jotta saisin tuon kolmiulotteisen työpöytäkuution Suseen).

fsu

  • Vieras
Vs: Kotikansion kirjoittaminen CD-lle
« Vastaus #1 : 16.04.2007 - klo:08:26 »
Olen yrittänyt tehdä varmuuskopion kotikansiosta cd+r ja dvd+r-levykkeille. Tiedostojen kirjoittaminen ei kuitenkaan onnistu kyseisille levykkeille, koska saan aina ilmoituksen, että "Poistetaanko Microsoft Windows -yhteensopivuus käytöstä? Joidenkin tiedostojen nimet eivät ole sopivia Windows-yhteensopivalle CD:lle. Haluatko jatkaa ilman Windows-yhteensopivuutta?"
Olen vastannut, että OK, mutta siihenpä kirjoittaminen sitten jumittuukin. Järjestelmäni (Gnome-työympäristö) on muutenkin vähän väliä jumittanut, ja siksi ajattelinkin, että pitäisiköhän tuo OpenSUSE 10.2 asentaa uudelleen?

Milläs ohjelmalla koitit poltella?

Osaisiko kukaan neuvoa minua? Miten mm. saisin järjestelmäni nopeutumaan? Järjestelmäni rupesi jumimaan sen jälkeen, kun asensin Xgl ja Compiz-paketit (jotta saisin tuon kolmiulotteisen työpöytäkuution Suseen).

Xgl ja compiz tunnetusti vievät jonkunverran tehoja. Eteenkin videoiden katselu saattaa olla todella pätkivää. Kokeileppa komentokehoitteesta top -komennolla katsoa, mikä vie eniten tehoja/muistia. Shift+p järjestää prosessorikuorman mukaan ja shift+m järjestää muistinkulutuksen mukaan. seuraile mitkä ohjelmat ovat kärjessä.

meku21

  • Vieras
Vs: Kotikansion kirjoittaminen CD-lle
« Vastaus #2 : 16.04.2007 - klo:09:01 »
Yritin poltella OpenSuse 10.2-pakettiin kuuluvalla Gnome CD/DVD-luonti-ohjelmalla. Pakkasin ensin kotikansion tar-komennolla, ja yritin sitten polttaa pakattua kansiota.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Kotikansion kirjoittaminen CD-lle
« Vastaus #3 : 16.04.2007 - klo:10:09 »
Siis teit tarrin komentamalla jotain tar -cf backup.tar /home/<omatunnus>, ja yrität polttaa tuon backup.tar tiedoston levylle?

Virheilmoituksesta päätellen, vaikuttaa siltä että tuolle CD:lle(tai DVD:lle) on menossa muutakin kuin tuo backup.tar, olenko oikeassa?
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

meku21

  • Vieras
Vs: Kotikansion kirjoittaminen CD-lle
« Vastaus #4 : 16.04.2007 - klo:10:46 »
Siis teit tarrin komentamalla jotain tar -cf backup.tar /home/<omatunnus>, ja yrität polttaa tuon backup.tar tiedoston levylle?

Virheilmoituksesta päätellen, vaikuttaa siltä että tuolle CD:lle(tai DVD:lle) on menossa muutakin kuin tuo backup.tar, olenko oikeassa?
Kyllä olet oikeassa. Huomasin itsekin vastattain, että olinkin polttamassa levykkeelle itse kotikansiotani enkä siis sen pakattua tiedostoa. Poltin äskettäin levykkeelle tuon kotikansion varmuuskopio-tiedoston, joka oli pakattu, ja se onnistui. Poistin myös itse koneelta tuon pakatun tiedoston, koska se on nyt levyllä. Ihmettelen kuitenkin vielä, että miksi tuo kone on niin hidas. Kokeilin tuolla top-komennolla, mikä vie eniten tehoja, ja siellä näytti kärjessä olevan tuo X-pääte ja Nautilus. Kyseiset Xgl ja Compiz-paketit olivat aika loppupäässä.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Kotikansion kirjoittaminen CD-lle
« Vastaus #5 : 16.04.2007 - klo:10:50 »
Mitä sanoo komento

ps aux | grep -i beagle
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

meku21

  • Vieras
Vs: Kotikansion kirjoittaminen CD-lle
« Vastaus #6 : 16.04.2007 - klo:11:03 »
Komento ps aux | grep -i beagle sanoo seuraavaa:

/ # ps aux | grep -i beagle
meku2     5810  0.8  2.5  34652 12984 ?        Sl   23:41   0:00 beagled /usr/lib/beagle/BeagleDaemon.exe --bg --autostarted --indexing-delay 300
root      5898  0.0  0.1   2100   736 pts/1    S+   23:42   0:00 grep -i beagle

Onkohan mahdollista, että kun kävin tuolla Yast-Laitteisto-Näytönohjain ja näyttö ottamassa tuon 3D-kiihdytyksen käyttöön  ja sitten kävin vielä tuolla Ohjauskeskus-Ulkonäkö ja teemat-Työpöytätehtosteet-Ota työpöytätehosteet käyttöön ottamassa tuon Xgl-tehosteet käyttöön, niin että siellä olen jotakin valintoja tehnyt väärin?
« Viimeksi muokattu: 16.04.2007 - klo:11:16 kirjoittanut meku21 »

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Kotikansion kirjoittaminen CD-lle
« Vastaus #7 : 16.04.2007 - klo:11:09 »
Tuokaan ei niin pahalta näytä. Ja olettaisin että tuo top, näyttäisi kun kone hidastelee, mikä sovellus silloin tehoja vie.

Ihan vain huomiona. Komentoja ei tarvitse suorittaa pääkäyttäjänä, jos ei toisin ilmoiteta.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

meku21

  • Vieras
Vs: Kotikansion kirjoittaminen CD-lle
« Vastaus #8 : 16.04.2007 - klo:11:23 »
Tuokaan ei niin pahalta näytä. Ja olettaisin että tuo top, näyttäisi kun kone hidastelee, mikä sovellus silloin tehoja vie.

Ihan vain huomiona. Komentoja ei tarvitse suorittaa pääkäyttäjänä, jos ei toisin ilmoiteta.

Kun tein tuon top-komennon tavallisena käyttäjänä listan enismmäiseksi ilmestyy shit + p X ja toiseksi firefox-bin ja sama oli järjestys painaessani shif + m. Tulkitaanko tuota top-komennon listausta sen mukaan, mikä tiedosto tai kansio on listalla ensimmäisenä, niin se vie eniten tilaa?

juippis

  • Vieras
Vs: Kotikansion kirjoittaminen CD-lle
« Vastaus #9 : 17.04.2007 - klo:08:09 »
Joops, jumittuminen johtunee nautiluksen tunnetusta bugista, joka tulee openSUSE 10.2 perusasennuksen mukana. Päivitä nautilus ja ongelma häviää.
https://bugzilla.novell.com/show_bug.cgi?id=222490

Tai ainakin minulla on hävinnyt tuo ongelma, epäilen, että päivitysten myötä.

Kun polttelet Gnomessa joitain levyjä, kannattaa se varmaan tehdä ohjelmalla  nimeltä Gnomebaker. Se on näppärämpi kuin Nautiluksen vekkula. Sen saa Gurun asennuslähteistä:
http://opensuse.fi/Lista_asennusl%C3%A4hteist%C3%A4

Muista asentaa myös cdrdao ja dvd-rw-tools, tai miten nuo nyt kirjoitetaankaan.