Kirjoittaja Aihe: Tumbleweed hukkaa Bluetooth näppäimistön ja hiiren. [RATKAISTU]  (Luettu 1839 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 139
    • uhvo.org
Yötä! :)

Olsikohan mitään tehtävissä kun Logitech K850 näppäimistö  ja sen kanssa myyty Logitech M720 Triathlon hiiri hukkuvat jos niitä käyttää muissa käyttiksissä.
Kyseessä on siis multi-laitteiden ohjaamiseen tarkoitetut laitteet (kome konetta molemmissa)

Eli jos asennan molemmat Bluetooth kalut Tumblleweedillä siis paritan ja sitten käyn niillä '
esim nyt Ubuntussa takaisin ei enää pääse koska Thumbleweed on hukannut parituksen molemmista laitteista.

KDE neon toimii kuin muuri, ei hukkaa paritusta vaikka kuinka yrittää vaihtaa konetta:
neon -> Windows 11 -> Ubuntu -> neon itseasiassa en ole saanut sitä sekoamaan kertaakaan KDE neonissa,
Susessa se on sekasin heti asennuksen ja parituksen jälkeen.

Neon olisi muuten varsin hyvä käyttis mutta kernel ja muut järjestelmän tärkeät osat pysyvät Ubuntun LTS tasossa.
Plasma sitten on uusinta uutta. Mutta mieluumin käyttäisin Tumbleweediä kunhan tämän hiiri/näppis katastrofin saisi kuntoon.

edit: minulla on nyt neon asennettuna, mutta suitsaitsukkelaan asennan Tumbleweedin jos ideoita alkaa löytymään.

« Viimeksi muokattu: 01.11.2023 - klo:13:06 kirjoittanut raimo-2 »

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tumbleweed hukkaa Bluetooth näppäimistön ja hiiren.
« Vastaus #1 : 26.10.2023 - klo:08:20 »
Itselläni tämä K850 näppäimistö toimii ainakin thumbleweedin kanssa ihan ongelmitta. Näppäimistö on liitetty kolmeen eri koneeseen eikä ole koskaan hukannut mitään paritusta.

Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 139
    • uhvo.org
Vs: Tumbleweed hukkaa Bluetooth näppäimistön ja hiiren.
« Vastaus #2 : 26.10.2023 - klo:08:30 »
Itselläni tämä K850 näppäimistö toimii ainakin thumbleweedin kanssa ihan ongelmitta. Näppäimistö on liitetty kolmeen eri koneeseen eikä ole koskaan hukannut mitään paritusta.

Ja minä juuri asensin Tumbleweedin ja molemmat hukkaa itsensä kun käyn Windowsissa.
Outoa. Tosin tässä koneessa ne on aikaisemmin tomineet OK, olisikohan 3 kuukautta sitten alkanut sekoilemaan.
Ei se varmaan auta kuin asentaa vaan KDE neon takaisin, odottelen nyt kuitenkin pari päivää josko jollain olisi ideaa mistä on kyse.
dmesg näyttää että se lataa jotain ajureita hiirelle, mutta ei mitään virhettä näy siinäkään. Hiiri (eikä näppäimistö) ei kuitenkaan toimi ilman uudelleenparitusta.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Tumbleweed hukkaa Bluetooth näppäimistön ja hiiren.
« Vastaus #3 : 26.10.2023 - klo:15:55 »
molemmat hukkaa itsensä kun käyn Windowsissa.

Kannattaisiko sitten tarkistaa, mitä Wintendo tekee?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 139
    • uhvo.org
Vs: Tumbleweed hukkaa Bluetooth näppäimistön ja hiiren.
« Vastaus #4 : 26.10.2023 - klo:16:05 »
molemmat hukkaa itsensä kun käyn Windowsissa.

Kannattaisiko sitten tarkistaa, mitä Wintendo tekee?

Hyvä idea, mutta Ubuntun kanssa on sama ongelma:
Tumbleweed -> Ubuntu -> Tumbleweed ja laitteet pitää parittaa joka kerta.

hups: oli lipsahtannu neon Tubleweedin tilalle, sori.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2023 - klo:09:10 kirjoittanut raimo-2 »

Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 139
    • uhvo.org
Vs: Tumbleweed hukkaa Bluetooth näppäimistön ja hiiren.
« Vastaus #5 : 29.10.2023 - klo:09:12 »
Asensin sitten KDE neon:n takaisin, pitää jossain välissä taas kokeilla Tumbleweedi:ä vaikka vuoden päästä,
laitan kalenteriin muistutuksen. :)

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Tumbleweed hukkaa Bluetooth näppäimistön ja hiiren.
« Vastaus #6 : 31.10.2023 - klo:18:03 »
Voisikohan olla samaa vikaa kuin minun usb-porttien kanssa?
Sen verran olen vikaa haarukoinut, ettei vikaa ole tässä paketissa:

Operating System: openSUSE Tumbleweed 20230917
KDE Plasma Version: 5.27.8
KDE Frameworks Version: 5.110.0
Qt Version: 5.15.10
Kernel Version: 6.5.3-1-default (64-bit)
Graphics Platform: X11
Processors: 16 × AMD Ryzen 9 5900HX with Radeon Graphics
Memory: 30.7 GiB of RAM
Graphics Processor: AMD Radeon Graphics
Manufacturer: ASUSTeK COMPUTER INC.
Product Name: MINIPC PN52
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 139
    • uhvo.org
Vs: Tumbleweed hukkaa Bluetooth näppäimistön ja hiiren.
« Vastaus #7 : 31.10.2023 - klo:23:12 »
Voisikohan olla samaa vikaa kuin minun usb-porttien kanssa?
Sen verran olen vikaa haarukoinut, ettei vikaa ole tässä paketissa:

Operating System: openSUSE Tumbleweed 20230917
KDE Plasma Version: 5.27.8
KDE Frameworks Version: 5.110.0
Qt Version: 5.15.10
Kernel Version: 6.5.3-1-default (64-bit)
Graphics Platform: X11
Processors: 16 × AMD Ryzen 9 5900HX with Radeon Graphics
Memory: 30.7 GiB of RAM
Graphics Processor: AMD Radeon Graphics
Manufacturer: ASUSTeK COMPUTER INC.
Product Name: MINIPC PN52

Kiitos hyvä vinkki! Tämä kone on vanha sotaratsu Intel i7 4*** -sarjaa.
Oivallinen kone, mutta toisaalta kun tämä toimii KDE neon:lla loistavasti ollen todella nopea buuttaamaan, nopeampi kuin Intel 10*** sarjan I5 (Ubuntu 23.10 ja Win 11) , joka on vuoden vanha kone. Sotaratsuun tuli viimeksi tänään BIOS-päivitys. Todella pitää nostaa  hattua HP-tukisysteemille, en paljoa valehtele jos sanon että 1 kerran kuussa tulee päivitetty BIOS jonka järjestelmä asentaa itsestään ennen Grub-menua. Ikää koneella on, no en tiedä, mutta useita vuosia vanha se on, siis tämä i7.

Pöytäkoneita molemmat. Kernel versio (neon):
Koodia: [Valitse]
raimo@kone-3:~$ uname -r
6.2.0-36-generic
raimo@kone-3:~$

Kokeillanpa taas asentaa Tumbleweed, saatan olla jutun jäljillä. Kun nämä molemmat, sekä hiiri että näppäimistö on yhden ja saman USB-donglen (Unifying Windowsissa ja Solaar Linuxissa)  kautta toimivia. Voi olla hakuammuntaa, mutta asennus nyt menee niin nopeasti kun on erillinen /home että kannattaa kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2023 - klo:23:25 kirjoittanut raimo-2 »

Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 139
    • uhvo.org
Vs: Tumbleweed hukkaa Bluetooth näppäimistön ja hiiren.
« Vastaus #8 : 01.11.2023 - klo:01:15 »
Jep, olin oikeassa. K850 oli Unifying "paketin" ulkopuolella, siirsin sen Solaar -ohjelmalla "paketin" sisään. 6 laitetta voi olla yhdellä Logitech Unifying USB-donglella, ko donglen tunnistaa oransista logosta.

Nyt saa vaihtaa konetta vaikka ja kuinka nopeasti, ei tipu langoilta enää.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2023 - klo:01:22 kirjoittanut raimo-2 »

Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 139
    • uhvo.org
Vs: Tumbleweed hukkaa Bluetooth näppäimistön ja hiiren.
« Vastaus #9 : 01.11.2023 - klo:02:06 »
Jep, olin oikeassa. K850 oli Unifying "paketin" ulkopuolella, siirsin sen Solaar -ohjelmalla "paketin" sisään. 6 laitetta voi olla yhdellä Logitech Unifying USB-donglella, ko donglen tunnistaa oransista logosta.

Nyt saa vaihtaa konetta vaikka ja kuinka nopeasti, ei tipu langoilta enää.

Riemuitsin liian aikaisin, ne ei pysy siellä "paketissa", eli pitää löytää molemmille omat donglet.
Niiitä on kukkarollinen jemmassa, hiiri tuntuis toimivan, näppäimistö ei. :(

Kuvan mukaisila asetuksilla toimii. Ainakin on toiminut ½ tuntia ja boottasin koneen, eivät hävinneet.
Nuo haaleat rivit ei ole käytössä, mutta Solaarilla niitä ei saa pois, pitänee käyttää donglet Windowsissa, Unifying osaa varmaan poistaa turhat. Lisasin siis toisen donkkelin jonka sisään näppäimistö meni ihan heti, mutta hiiri ei suostu sinne menemään. Toimii kuitenkin, ehkä en säädä yhtään enää jos se tällä tsydeemillä toimii niin hyvä on. :)

muoks: nyt siis toimii, joten merkataan ratkaistuksi.

« Viimeksi muokattu: 01.11.2023 - klo:13:06 kirjoittanut raimo-2 »

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Minulla on nyt ongelmia Bluetoothin kanssa, kun vaihdoin Leapin 15.3 versiosta 15.5 versioon.
Kuulokkeet ei kytkeydy eikä kännykästä kuvien siirto onnistu.
Onko muilla ollut samanlaisia oireita ?

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Minulla on nyt ongelmia Bluetoothin kanssa, kun vaihdoin Leapin 15.3 versiosta 15.5 versioon.
Jotain olen taas sössinyt, kun olen hävittänyt Bluetooht kuvakkeen alapalkista ja siitä Tila ja ilmoitukset osasta.
Millä sen saisin sinne takaisin ?

Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 139
    • uhvo.org
Tuon näkymän säätimet, oikeassa yläkulmassa vasen nappi ja sitten "Entries" ja Bluetooth näkyväksi.
En tiedä miten on suometettu toi "Entries"? Valitse Bluethootin kohdalla "Always shown", olisko "Näytä aina"?

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Tuon näkymän säätimet, oikeassa yläkulmassa vasen nappi ja sitten "Entries" ja Bluetooth näkyväksi.
Ei suostunut sieltä kuvaketta palauttamaan, jotain jostain syvemmältä on rikki.
Josta tulikin mieleen, että mikä ohjelma asennuksessa ajaa ne komennot millä alkuasetukset tulevat ?
Normaali päivitys ei sitä komentoa aja, tekisi mieli kokeilla palauttaisiko se bluetooht kuvakkeen ja siihen kuuluvat ohjelmat kuntoon.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Mitä sinulla on tossa raimo-2 mainitsemassa valikossa Bluetooth kohdassa?