Kirjoittaja Aihe: Mielenkiintoinen kokeilu openSUSE Leap 15.5. Gnome  (Luettu 1895 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa png

  • Jäsen
  • Viestejä: 379
  • Sukupuoli: Mies
Asensin uusimman Leapin läppäriin (Lenovo B590). Versio on tosin 15.5. Mutta nytpä työpöytänä ei ole KDE, vaan Gnome.

Olen jo vuosia käyttänyt openSUSEa KDE:n työpöydällä. Joten nyt aivot ovat järkyttyneet, kun tässä on Gnome-työpöytä.
Mutta hyvin sussu pelaa tälläkin setillä. Mitään ihmeempiä bugeja tai vastaavia ei ole tullut eteen. Suse on vakaa järjestelmä... 8)

Tällä kokoonpanolla mennään kohti Joulua. :-X
Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen
voi tehdä jotakin; ja jos jokainen tekee jotakin,
tulee kaikki tehdyksi.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Mielenkiintoinen kokeilu openSUSE Leap 15.5. Gnome
« Vastaus #1 : 24.10.2023 - klo:18:46 »
Sehän linuxissa on mukavaa, että on mistä valita. Minä ole asennellut huvikseni monenlaisia distroja qemu/kvm -virtuaalikoneeseen, mutta ei ole äkkiseltään openSUSEn voittanutta  :)

Tuoltahan niitä voipi valita, jos testailla haluaa  https://distrowatch.com/
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Mielenkiintoinen kokeilu openSUSE Leap 15.5. Gnome
« Vastaus #2 : 24.10.2023 - klo:19:49 »
Jakeluja on paljon­… kuten työpöytäympäristöjäkin! Mutta itseäni Gnome ei kyllä innosta. Vaatisi liikaa muuttamaan tapaa, jolla työtä on tottunut koneella tekemään.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa png

  • Jäsen
  • Viestejä: 379
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mielenkiintoinen kokeilu openSUSE Leap 15.5. Gnome
« Vastaus #3 : 24.10.2023 - klo:21:39 »
En nyt äkkiseltään muista olisinko koskaan ennemmin käyttänyt Gnomea SUSEssa.
Se on aina ollut se KDE.

Ubuntun puolella olen tottunut Gnomeen kyllä. Siinä mielessä ei uutta tämä ole.

Minulla on nyt kotona kahdessa läppärissä SUSE, toisessa Gnome ja toisessa KDE.
Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen
voi tehdä jotakin; ja jos jokainen tekee jotakin,
tulee kaikki tehdyksi.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1433
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Mielenkiintoinen kokeilu openSUSE Leap 15.5. Gnome
« Vastaus #4 : 24.10.2023 - klo:22:54 »
Onko teistä kukaan kokeillut qemu/kvm:ää? Se on minun mielestäni huomattavasti helpompi käyttää kuin kuin esim. Virtualbox, mutta en minä näistä  virtuaalimasiinoista tosissaan mitään tiedä.  ;)
Qemu/kvm löytyy suoraan Yastista...

Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa png

  • Jäsen
  • Viestejä: 379
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mielenkiintoinen kokeilu openSUSE Leap 15.5. Gnome
« Vastaus #5 : 24.10.2023 - klo:23:11 »
Onko teistä kukaan kokeillut qemu/kvm:ää? Se on minun mielestäni huomattavasti helpompi käyttää kuin kuin esim. Virtualbox, mutta en minä näistä  virtuaalimasiinoista tosissaan mitään tiedä.  ;)
Qemu/kvm löytyy suoraan Yastista...
Minä en ole vielä koskaan kokeillut mitään virtuaalikonetta. Mä teen aina natiivin asennuksen, jos kokeilen eri distroja. Ei kai se liian vaikeaa ole, mutta ei ole vaan tullut koitettua noita virtuaalijuttuja.
Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen
voi tehdä jotakin; ja jos jokainen tekee jotakin,
tulee kaikki tehdyksi.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Mielenkiintoinen kokeilu openSUSE Leap 15.5. Gnome
« Vastaus #6 : 25.10.2023 - klo:08:57 »
Minä en ole vielä koskaan kokeillut mitään virtuaalikonetta. Mä teen aina natiivin asennuksen, jos kokeilen eri distroja.

Virtuaalikoneiden käytön pääsyy on kuitenkin toinen: niin saadaan ympäristö, joka on helppo siivota. Itse tarvitsin viimeksi, kun piti päästä sekä Tampereen että Helsingin yliopiston sähköpostiin, mikä osoittautui täysin mahdottomaksi samalta koneelta ilman virtuaalikonetta. (Kumpikin yliopisto käyttää Microsoftin pilveä ja kahden tekijän todennusta, minkä takia esim. KMailia ei saa toimimaan – Thunderbirdin kuulemma voisi saada lisäkikkareella. Seittiselaimen kautta käytettynä taas Hesuleiden posti kaappaa MS-kirjautumissivun niin, ettei muille tileille enää pääse.)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11