Kirjoittaja Aihe: Hidasteleeko KWallet?  (Luettu 3678 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Hidasteleeko KWallet?
« : 04.04.2023 - klo:22:57 »
Tiedoksi kaikille niille, jotka laillani käyttävät KWalletia openSUSEn suosittelemalla GnuPG-salasanalla: jos kirjautumisen jälkeinen GPG-salasanan kysely yhtäkkiä kestää minuutin verran, kyse on tunnetusta bugista ja siihen on helppo ratkaisu. Luodaan tiedosto ~/.gnupg/gpg-agent.conf, jollei sitä ole jo olemassa, ja lisätään sinne rivi:

Koodia: [Valitse]
no-allow-external-cache
…ja siinä se.

Ainakin minulle tuo hidastelu aiheutti kaikenlaisia ikäviä seuraamuksia. Jos esim. ehdin käynnistää Vivaldi-selaimen ennen GPG-salasanan kysymistä, selain ei löytänyt salaisuuksiaan ja ne oli saman tien sitten myös menetetty. Jouduin moniin palveluihin kirjautumaan aina 2FA:n kautta uudelleen. Lisäksi KMail-sähköposti ehti aina menettää toivonsa salasanan tietämisen suhteen ja kysellä sitä uudelleen jne.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa png

  • Jäsen
  • Viestejä: 377
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #1 : 05.04.2023 - klo:09:28 »
Minun mielestä koko kwalletin saisi ampua kuuhun. Se on kaikista ärsyttävin ominaisuus koko Susessa.  >:(

Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen
voi tehdä jotakin; ja jos jokainen tekee jotakin,
tulee kaikki tehdyksi.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #2 : 07.04.2023 - klo:13:56 »
Minun mielestä koko kwalletin saisi ampua kuuhun. Se on kaikista ärsyttävin ominaisuus koko Susessa.  >:(

Samaa mieltä. Olenkin poistanut lompakon käytön asetuksista.
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 135
    • uhvo.org
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #3 : 07.04.2023 - klo:16:06 »
Samaa mieltä. Olenkin poistanut lompakon käytön asetuksista.

Vaan mihin ohjelmat sitten tallettavat salaisuuksiansa?
Kannattaa antaa KWalletille sama salasana joka on käyttäjän kirjautumissalasana.
3 kertaa sen joutuu antamaan esim Google Chromen kyseessäollen, viimisesssä taitaa olla että muista salasana.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #4 : 07.04.2023 - klo:20:17 »
En ole koskaan oikein ymmärtänyt, että mihin tuota lompakkoa tarvitsen. Minulla on salasanat tallennettuna KeePassXC:ssä.
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa png

  • Jäsen
  • Viestejä: 377
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #5 : 07.04.2023 - klo:21:25 »
En ole koskaan oikein ymmärtänyt, että mihin tuota lompakkoa tarvitsen. Minulla on salasanat tallennettuna KeePassXC:ssä.
Hei Raija, miten tuo KeePassXC on toiminut sinulla?
Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen
voi tehdä jotakin; ja jos jokainen tekee jotakin,
tulee kaikki tehdyksi.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #6 : 07.04.2023 - klo:21:45 »
En ole koskaan oikein ymmärtänyt, että mihin tuota lompakkoa tarvitsen. Minulla on salasanat tallennettuna KeePassXC:ssä.
Hei Raija, miten tuo KeePassXC on toiminut sinulla?

Minusta se on toiminut hyvin. En ole kertaakaan huomannut mitään toimimattomuutta. Voin suositella  :)
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #7 : 08.04.2023 - klo:17:11 »
Olen ymmärtänyt, että Plasmaan ollaan rakentamassa mahdollisuutta korvata Plasma muillakin salasanahallintaohjelmilla kuten KeePassXC:llä, mutta se olisi vielä kesken.

Itse olen kyllä tyytynyt KWalletiin, joka yleisesti hoitaa hommansa. Lähinnä ongelmana on tuo valinta oman salasanan ja GnuPG-salasanan väliltä: jälkimmäinen on turvallisempi, mutta edellyttää, että GnuPG:n kamat jo löytyvät ~/.gnupg-kansiosta, mikä ei välttämättä vielä heti asennuksen jälkeen pidä minulla paikkaansa.

Lisäksi joskus GnuPG tuntuu kadottavan tiedon siitä, mikä on oma (äärimmäisesti luotettu) tunnukseni, jolloin se ei suostu käyttämään sitä. Tällöin pitää poistaa joko pubring.gpg tai pubring.kbx (mutta kumpi, se tuntuu vaihtelevan tapauksittain!) minkä jälkeen esim. Kleopatrassa voi merkitä oikean tunnuksen omakseen.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 135
    • uhvo.org
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #8 : 09.04.2023 - klo:19:41 »
Google Chrome vaatii KWalet:in, en ole löytänny muuta vaihtoehtoa sille kuin se että syötän oman salasanani ja muistan laittaa ruksin kohtaan käynnistä tämä Wallet automaagisesti. Silloin se ei enää kysele salasanaa, mikä tietenkin on tietoturvatonta. Mutta en käytä KWalet:ia vaan minulla on Keeper -salasanamanageri. Joten se ei tarvi muuta kuin sen käynnistys salasanan 3 kertaa syltettynä Chromen asennuksen jälkeisessä selaimen käynnistyksessä. Sekavaan, olisin totta vieköön tyytyväinen siihen että Chrome kelpuuttais esim nyt minun kohdallani Keeper -managerin (maksullinen).

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #9 : 10.04.2023 - klo:20:17 »
En kyllä ole asiasta varma, mutta minä käytän Chromiumia, enkä muista sen salasanoja kyselleen? Voipi kyllä olla, että viimeksi, kun asensin Tumbleweedin ihan alusta uudestaan, niin roiskaisin päälle koko home-hakemiston kaikkine (piilo)tiedostoineen. Joten asetukset oli jo kohdallaan, kun aloin chromiumia käynnistelmään.

Muuten saan syyliä selkään noista salasanoista.  >:(
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 135
    • uhvo.org
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #10 : 11.04.2023 - klo:20:34 »
En kyllä ole asiasta varma, mutta minä käytän Chromiumia, enkä muista sen salasanoja kyselleen? Voipi kyllä olla, että viimeksi, kun asensin Tumbleweedin ihan alusta uudestaan, niin roiskaisin päälle koko home-hakemiston kaikkine (piilo)tiedostoineen. Joten asetukset oli jo kohdallaan, kun aloin chromiumia käynnistelmään.

Muuten saan syyliä selkään noista salasanoista.  >:(

Just kiroilin Raspi 4:n (Raspbery Pi OS) kanssa ja Chromium niin kivasti kysyy salasanaa selaimen käynnistyksessä.
Kolme ketaa kun painaa Peruuta tms Cancel niin sitte selain käynnistyy ihan normaalisti. :P :(

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #11 : 12.04.2023 - klo:21:27 »
Löysin moisen ohjeen, joka lienee kirjoitettu linux mintille tai vastaavalle. Toimi minulla hyvin.

Launch a terminal window.
(You can launch a terminal window like this: *Click*)

Use copy/paste to transfer the following command line to the terminal:

rm -v ~/.local/share/keyrings/*.keyring

Press Enter.

b. The next time when you're being prompted for a keyring password, leave the password field blank (simply click Continue and then again Continue, thus agreeing to unsafe storage). That disables the keyring password for good.

c. Let your web browsers wipe any passwords they've stored, and configure them never to offer to store a password again
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 135
    • uhvo.org
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #12 : 13.04.2023 - klo:15:46 »
Löysin moisen ohjeen, joka lienee kirjoitettu linux mintille tai vastaavalle. Toimi minulla hyvin.

Launch a terminal window.
(You can launch a terminal window like this: *Click*)

Use copy/paste to transfer the following command line to the terminal:

rm -v ~/.local/share/keyrings/*.keyring

Press Enter.

b. The next time when you're being prompted for a keyring password, leave the password field blank (simply click Continue and then again Continue, thus agreeing to unsafe storage). That disables the keyring password for good.

c. Let your web browsers wipe any passwords they've stored, and configure them never to offer to store a password again

Jees, tuttu ohje, tosin minä käytän kirjautumissalasanaa en siis jätä riviä tyhjäksi.
Mitä eroa siitä sitten on, ainakaan satunnainen hiippari ei noin vaan pääse käsiks ko Wallettiin?
Niinkun täällä esim niitä hiippareita olisi, ihan valtoimenaan. :D

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #13 : 13.04.2023 - klo:21:34 »
 ;D

Asiasta toiseen. Miten se hiippari pääsee minun koneelle? Ihan oikeasti tätä kysyn. Varmaan pitäisi avata toinen keskustelu asiasta?
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa Samuel

  • Jäsen
  • Viestejä: 369
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #14 : 29.05.2023 - klo:09:20 »
Lähtökohtaisesti, jos tallennat salasanasi internettiin, niin käytännössä annat sen niille jotka voivat sitä johonkin käyttää.

Siis nyrkkinääntö, käytä internet-tileille kirjautumiseen eri salasanoja, lienee edelleen fiksuinta.

Itse en käytä lompakkoa :)

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #15 : 29.05.2023 - klo:11:32 »
Minä käytän Keepassxc:tä ja olen siihen tyytyväinen. Siinä on sekin hyvä puoli, että jos selain menee rikki (kuten nyt kävi Chromiumin kanssa), niin "kirjanmerkit" löytyy Keepassista. Salasanageneaattirihan sitten tekee melkoisen hankaliakin salasanoja tyyliin: Z)~E@M$W!nY%]2|d7~@uX|.p<I87?N. Tuota salasanaa voi "säätää", että kuinka pitkän haluaa ja mitä merkkejä siihen käytetään.
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa Ktpen

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #16 : 12.11.2023 - klo:14:34 »
Minulla iski tämä sama ongelma ja - pahus - en huomannut etsIä siihen ratkaisia näiltä sivuilta. Se johti eilen siihen, että vaihdoin tuoreen KDE asennuksen takaisin Gnomeen. Siinä Seahorse tuntuu jaksavan vetää kuormaani mukisematta eteenpäin. Toivotavasti KDE / Plasma projekti saa tämän bugin korjattua. Tuleekohan tämän bugin korjaamisesta jotain ilmoitusta jonnekin tai mistä sitä tietoa voisi onkia (tai talven tullen pilkkiä)?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #17 : 12.11.2023 - klo:18:43 »
Eipä siitä erillistä ilmoitusta tule, mutta seuraamalla tuon bugi-tiketin tilaa saat infoa sen etenemisestä ja lopulta tiedon missä versiossa on korjattu. En ole tonne KDE bugi-prttaaliin rekisteröitynyt, mutta vahva olettamus, että kirjautuneet käyttäjät voivat tiketti kohtaisesti käydä laittamassa seurantaan ja siitä tulee sitten aina sähköpostia kun jotain tiketillä tapahtuu.

Poissa Ktpen

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #18 : 13.11.2023 - klo:16:23 »
@harmie Kiitos tiedosta ! Rakentelen tässä efi multiboot konetta, jonka yksi käyttis on openSUSE Tumbleweed KDE Plasma. Siinä Kwallet alkoi hidastella koneen käynnistyumistä ja sammuttamista olellisesti heti sen käyttöönoton jälkeen. Sain sillä kokeiltua tuota SuperOskarion ohjetta - ja - upeaa - se toimi ja iheti. !! Eli ei tarvise lähteä talvella pilkkimään bugen tikettiä tämän takia vaan voi odottella korjattu versio tulee sitten aikanaan normaalina päivityksenä.

Pitääköhän minun sitten poistaa SuperOskarin ohjeistamat .gnupg kansio sekä .../.gpg-agent.conf tiedosto vai saako ne jäädä ?


Poissa raimo-2

  • Jäsen
  • Viestejä: 135
    • uhvo.org
Vs: Hidasteleeko KWallet?
« Vastaus #19 : 13.11.2023 - klo:18:45 »
;D

Asiasta toiseen. Miten se hiippari pääsee minun koneelle? Ihan oikeasti tätä kysyn. Varmaan pitäisi avata toinen keskustelu asiasta?

No ainakin WLAN kautta naapuri jos on huono salasana joka ei sinun osaltasi ole vaihtoehto koska ilmeisesti käytät salasanamanagerin luomia monimutkaisia salasanoja. Myös mahdollisen reitittimen admin -salasana pitää vaihtaa vahvempaan kuin oletuksena oleva 1234. Itse laitan SIM kortin reitittimeen ja WLAN:n päälle vasta sen jälkeen kun olen vaihtanut ko. salasanat turvallisiksi. Nyt minulla on sellainen tilanne että systeemissä ei ole yhtään WLAN-laitetta vaan kaikki on CAT6-verkkokaapelilla kytkettyjä. Kännykät käyttää omaa 4-5G verkkoaan.

« Viimeksi muokattu: 13.11.2023 - klo:21:44 kirjoittanut raimo-2 »