openSUSE > Multimedia ja grafiikka

c-kasetin digitalisointi

(1/3) > >>

RaijaR:
Minulla on kaksi erittäin tärkeää c-kasettia, jotka haluan tallentaa digitaaliseen muotoon.
Olen yrittänyt digitalisointia 3 eri tietokoneella ja 2 eri distrolla. Ei onnistu. Kaikki tietokoneet nauhoittavat kyllä omalla mikrofonillaan.
Olen käyttänyt tätä ohjetta: https://gordonlesti.com/digitize-a-cassette-tape-with-linux/

Olen testannut, että kasettisoitin toimii oikein ja puskee ääntä ulkoisiin kauttimiin 3.5 mm liittimen kautta. Toimii.

Tietokoneissa on merkintä, että 3.5 mm liitimeen voi kytkeä kaiuttimet tai mikrofonin (näin ainakin olen asian ymmärtänyt).
Nyt tuli mieleen, että onko kasettisoittimen ja tietokoneen välinen johto oikean tyyppinen? Johdon molemissa päissä on kuvan mukainen liitin.

Kysymys: onko johto väärä ja jos on, niin minkälaisen johdon/adapterin hommaan.

peran:
Liitin ja ilmeisesti johtokin on oikea, mutta jos alempi musta kuva on tietokoneesta, niin portti on väärä. Tietokoneen puolella johto tulee pistää Line In-porttiin, ja en suosittele sitä laittaa tietokoneessa MIC:iin, ellei kelpaa huonompi laatuinen ääni, ja riski laitteen hajoamisesta. Kasettisoittimessa tulee johto laitaa Line Out-porttiin. Liitin voi olla kasettisoittimessa myös 2 x RCA-liittimiäkin.

Mä oon digitoinut LP-tä Creativen usb-äänikortilla onnistuneesti.Model nro SB0270, Ubuntu 16.04, EEEPC 901 Combolla. Kyseiset äänikortit ovat halpoja (käytettynä), koska eivät tietääkseni toimi Windows 10:ssä. (En tosin ole testannut niiden toimintaa siinä, mutta ajureita ei siihen saa.) Kyseisessä äänikortissa on kullatut RCA LineIn/Out-liittimet, joten toi 3,5 mm plugi ei siihen sovi.

Tietääkseni kyseinen äänikortti toimii kaikissa nykypäivän Linukoissa.

Tarkistin juuri Huuto.net:n ja Tori.fi:n ja niissä ei valitettavasti ollut kyseistä äänikorttia myynnissä. (Se siis kertoo, että kyseisen äänikortin saatavuudessa on ongelmia.)

Minulla niitä on kaksi, joten ehkä raaskin myydä suolaiseen hintaan toisen.

Audacityä suositteleisin äänitysohjelmaksi. Siinä riittää ominaisuudet pelkän tallennuksen lisäksi kevyeen editointiikin.

Edit - Olethan säätänyt alsamixeristä sisääntulot (kaappaa) tietokoneessa oikein ?
Siis päätteessä:

--- Koodia: ---alsamixer

--- Koodi päättyy ---

RaijaR:
No niin, nyt päästiin asiaan.

Sitä Line In -porttia minä olen joka koneesta etsinyt, mutta turhaan. Ja sehän se tässä onkin suuri -ööhrhömön- harmituksen aihe.
Ajattelin, että pitäähän näilläkin vehkeillä jotenkin saada ääntä nauhoitettua muutenkin kuin omalla mikrofonilla...  :(

Olen käynyt kyllä alsamixer katsomassa ja vähän testaamassa, mutta en ole oikein uskaltanut mitään muuttaa, kun ajattelin että
kohta ei enää kuulu ääntäkään. Voisitko antaa vinkkiä, mistä muutan ja mitä?

Tämä menee tosi hankalaksi näillä nykyaikaisilla, käyttäjäystävällisillä tietsikoilla. Ei kai tässä kohta muu auta, kuin käydä katsomassa velipojan 15-vuotta vanhaa pölyistä tietokonetta ulkovarastossa, josko sitä saisi tekohengitettyä sen verran, että saisin kopioitua nauhat.



peran:
Valitse F6:lla laite, jolla löytyy LineIn.

Sen jälkeen paina F4 - jolla valitaan, että kaapataan eli otetaan äänikortilla vastaan äänisignaalia.

Sen jälkeen, jos laitteelta löytyy Capture-pylväs, niin sille palkkia reilusti lähelle punaista, ellei jopa punaselle.

Sen jälkeen avaa normaali mixeri, josta valitset (pulse-audiosta) kyseisen äänikortin sisääntuloksi.
(Itselläni on PulseAudio Volume Control, mutta itselläni ei ole Susea.)

Sen jälkeen voitkin avata Audacity:n, ja katsoa tuleeko siksakkia kahdelle kanavalle record:n painamisen jälkeen. (Toki kytkennät pitää olla päällä, ja kasettisoittimessa play-nappi alhaalla.)

Jos tulee, niin äänitys on käynnissä.

Edit - Jos ei löydy äänikorttia, jossa löytyy LineIn, niin "tarjous" on edelleenkin voimassa, mutta suolaiseen hintaan.

RaijaR:
Enpä oikein ymmärrä, mikä tommonen pipewire -äänikortti on?! Valinnatkin ovat kovin vajavaiset.
Pitää kokeilla toisella koneella/distorolla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta