Nythän kävi niin, että asensin openSUSE Leap 15.3 puhtaalta pöydältä, kun alkoi jo epäilyttämään omat viritykset.
En tiedä onko vnc asennettu, koska Tigervnc:stä sanotaan näin:
TigerVNC is a high-performance, platform-neutral implementation of VNC (Virtual Network Computing), a client/server application that allows users
to launch and interact with graphical applications on remote machines. TigerVNC provides the levels of performance necessary to run 3D and video applications,
and it attempts to maintain a common look and feel and re-use components, where possible, across the various platforms that it supports. TigerVNC also
provides extensions for advanced authentication methods and TLS encryption.
Olen olettanut, että se osaa toimia myös serverinä, koska toimii ainakin viewerinä.
Olen yrittänyt etsiä vnc-ohjelmaa, jonka voisin asentaa openSUSE Leapiin, mutta en ole löytänyt sellaista, vaikka luulisi niitä olevan pilvin pimein.
Tässä on nyt jotain, mitä en tajua tai sitten etäyhteys opensuse <-> opensuse on sellainen himmeli, ettei sitä tavallinen ihminen osaa konffata.
Minä luulin, että tämä menee helposti eli asennan vnc-serverin (jota en ole löytänyt mistään, enkä tiedä toimiiko Tigervnc ollenkaan) ja avaan portin, ja se on siinä.
Lisään tuon X11Forwarding yes, kunhan taas olen tallustellut Leapin luokse...