Kirjoittaja Aihe: QEMU: jaettujen tiedostojen oikeudet  (Luettu 7562 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
QEMU: jaettujen tiedostojen oikeudet
« : 12.12.2020 - klo:13:13 »
Palasin taas virittelemään QEMUa...  :P

Ongelma on se, että kun Guestin puolelta (LinuxMint) tekee share-hakemistoon tiedoston tms. niin sitä ei saa normaali käyttäjänä (=raija) auki. Ei ole oikeuksia tehdä mitään em. tiedostoille.
Toisin päin homma toimii ok eli Hostista tehdyt tiedostot saa auki Guestin puolelta.

Qemu näämmä näprää nuo asetukset tuollaiseksi Hostin puolella. Tietysti voin muuttaa asetukset roottina chmod komennolla, mutta luulisi tuohon joku muukin konsti löytyvän, kun jossainhan nuo qemu-käyttäjän oikeudet määritellään? Tai ehkä LinuxMintin päässä pitäisi jotain käyttäjä/ryhmä -muutoksia tehdä, vaan kun en osaa  :-[
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: QEMU: jaettujen tiedostojen oikeudet
« Vastaus #1 : 12.12.2020 - klo:17:30 »
Asiakaskoneen puolella umask kuntoon (esim. 022, Debian-pohjaisissa asetus helposti /etc/login.defs-tiedoston UMASK=-rivillä) ja isännän puolella voisi oman tunnuksen lisätä qemu-ryhmään?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: QEMU: jaettujen tiedostojen oikeudet
« Vastaus #2 : 13.12.2020 - klo:01:15 »
Tuo UMASK oli guestin puolella ok. Eli ei apua.

Luulen, en todellakaan tiedä, että QEMU asettaa itse itsensä tiedoston user/group -omistajaksi hostissa, kun tiedosto/hakemisto luodaan LinuxMintistä? Olen yrittänyt käpistellä /etc/libvirt/qemu.conf  -tiedostoa hostin puolella onnistumatta, paitsi sotkua on olen saanut aikaiseksi.   ;D
 
Tiedosto "tämä on tehty minstistä.txt" on tehty siis LinuxMintin (=guest) puolella.
 
Kun katsoo ko. hakemiston sisältöä konsolissa, niin hostissa näkyy näin:

raija@localhost:/share> l
yhteensä 0
drwxrwxrwx 1 raija users  60 13.12. 00:45 ./
drwxr-xr-x   1 root  root  242 11.12. 23:23 ../
-rw-------  1 qemu  qemu    0 13.12. 00:45 tämä on tehty minstistä.txt <---- kääk, tiedoston oikeudet!!

ja guestissa näin:

raija@VM:/share$ ls -la
yhteensä 4
drwxrwxrwx  1 raija users   60 joulu  13 00:45  .
drwxr-xr-x   24 root  root  4096 joulu  11 22:52  ..
-rw-rw-r--  1 raija raija    0 joulu  13 00:45 'tämä on tehty minstistä.txt'

Netistä näyttää olevan useallakin ihmisellä samaa ongelmaa, mutta en ole löytänyt tähän ongelmaan ratkaisua. Vaan eihän tämän näin pidä toimia, ei ainakaan minun yksikertaisessa konffiksessa. Ehkä en vain näe metsää puilta... :-\
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...