Kirjoittaja Aihe: Miten voin luoda buuttaavan Window10 USB?  (Luettu 5263 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Miten voin luoda buuttaavan Window10 USB?
« : 25.11.2019 - klo:14:21 »
Luin Kotimikrosta, että vielä voisi mahd. pystyä asentamaan ilmaiseksi Windows 10. Innoistuin sitten kokeilemaan, kun on tuo yksi kone vapaana.
"Windows 10 jälleen ilmainen?
Tanskalaiskäyttäjä kirjoittaa Microsoftin foorumilla, että viime syksyn ominaisuuspäivitys olisi tehnyt jälleen mahdolliseksi aktivoida Windows 10 käyttämällä Windows 7:n tai Windows 8:n tuoteavainta.
Jos tämä pitää paikkansa, niin se on tietysti hyvä uutinen Windows 7:n käyttäjille, sillä järjestelmän tuki päättyy 14. tammikuuta 2020."

https://kotimikro.fi/oheislaitteet/kayttojarjestelma/windows-10/ilmainen-paivitys-windows-10-een-saattaa-taas-onnistua

Latasin Window10 tuota: https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10ISO/

Okein tähän saakka vielä jotenkin onnistui, mutta em iso-tiedosto (Win10_1909_EnglishInternational_x64.iso) on niin suuri (5,1 gb), ettei mahdu DVD:lle, eikä minulla ole dual layer DVD:tä.

USB poltto-ohjelmat valittaa, että ei onnistu, pitää polttaa DVD:lle.

Mitenkähän tuo Windowsin ison oikein saisi USB:lle? Ei tuo Windows sinäänsä isommiten kiinnosta, mutta periaatteessa pitäisihän tuon onnistua USB:lle saamaan.


Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa png

  • Jäsen
  • Viestejä: 377
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Miten voin luoda buuttaavan Window10 USB?
« Vastaus #1 : 25.11.2019 - klo:14:29 »
https://www.balena.io/etcher/ Tuolla saattaisi onnistua.

Ainakin Ubuntun puolella Etcher toimii varmasti.
Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen
voi tehdä jotakin; ja jos jokainen tekee jotakin,
tulee kaikki tehdyksi.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Miten voin luoda buuttaavan Window10 USB?
« Vastaus #2 : 25.11.2019 - klo:19:10 »
Mission impossible  :(

Etcher sanoo: "Oot näämmä yrittämässä tehdä boottaavaa usb tikkua Windowsista. Ei kannata yrittää Etcherillä, käytä Rufusta tai WoeUSB:tä."

Rufus taitaa olla Windowsille ja WoeUSB ei toimi (kaatuu aina).

No, Windows itse näämmä teki itselleen boottaavan Windows 10 USB-tikun!!!!! Ensimmäisen kerran Windows yllätti minut posiviitisesti. Tosin ei ole vielä asennettu, joten paljon voi mennä vikaan

Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa png

  • Jäsen
  • Viestejä: 377
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Miten voin luoda buuttaavan Window10 USB?
« Vastaus #3 : 25.11.2019 - klo:19:25 »
Mission impossible  :(

Etcher sanoo: "Oot näämmä yrittämässä tehdä boottaavaa usb tikkua Windowsista. Ei kannata yrittää Etcherillä, käytä Rufusta tai WoeUSB:tä."

Rufus taitaa olla Windowsille ja WoeUSB ei toimi (kaatuu aina).

No, Windows itse näämmä teki itselleen boottaavan Windows 10 USB-tikun!!!!! Ensimmäisen kerran Windows yllätti minut posiviitisesti. Tosin ei ole vielä asennettu, joten paljon voi mennä vikaan

No hyvä, että sait tehtyä sen asennustikun.

Oon itse paljon käyttänyt etcher:iä, mutta en ole koskaan yrittänyt polttaa Windowsia tikulle.
Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen
voi tehdä jotakin; ja jos jokainen tekee jotakin,
tulee kaikki tehdyksi.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Miten voin luoda buuttaavan Window10 USB?
« Vastaus #4 : 25.11.2019 - klo:22:11 »
Joo, Linux-ISO-tiedoston polttaa USB:lle vaikka silitysraudalla  :) Windows näyttää olevan ihan oma juttunsa.
Sain muuten Window 10 asennetua, mutta vieläkin tuo Windows-ISO-tiedoston polttaminen hiertää... >:(
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa mrl586

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Vs: Miten voin luoda buuttaavan Window10 USB?
« Vastaus #5 : 15.12.2019 - klo:09:43 »
OpenSusen versio WoeUSB:stä taitaa olla kovin antiikkinen tai sitten siitä puuttuu jokin olennainen paikkaus, sillä Manjarolla se toimii hyvin.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Miten voin luoda buuttaavan Window10 USB?
« Vastaus #6 : 16.12.2019 - klo:00:53 »
Joku kumman juttu polttamisessa oli, mutta nyt kun on läppärissä windows10 ja Linux Mint rinnakkain, niin ne joutaa olla siellä.
On se (minulle?) melkoista tahkoamista tuo Windows 10:n käyttö!  >:(
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...