Kirjoittaja Aihe: Hotellin Wlan, onko turvallista + Wlan säätöä Leap 15.1  (Luettu 3442 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa png

  • Jäsen
  • Viestejä: 379
  • Sukupuoli: Mies
Terve kotiuduin juuri kotimaan reissulta. Olin pääkaupunkiseudulla eräässä hotellissa.

Minulla oli Lenovo B590 läppäri mukana, jossa käyttöjärjestelmänä OpenSuse leap 15.1. Siinä sitten illalla ajattelin kokeilla toimiiko kyseisen hotellin wlan koneeni kanssa.

 Luulin asian olevan helppo nakki, mutta ei. Minulla on tässä koneessa wicked-palvelun kautta kotona käytössä wlan, joka kotona toimii hienosti.

Yritin Yast:n kautta konffata hotellissa uutta wlania. Tavallaan se onnistuikin jotenkin lopulta, kun jätin salauksen pois kokonaan, mietin vain tuota salausta, mitäs jos sitä ei käytä, onko koneeni suuressa vaarassa.

Koko wlan homma tuolla hotellissa oli kovin hankala tämän 15.1 susen kanssa, mitenköhän se olisi pitänyt tehdä "oikeaoppisesti", jotta homma olisi pelittänyt heti.

Yleensä, jos tarvitsen Wlanin älypuhelimeeni (android), homma toimii kätevästi ja nopeasti. Mikähän tämän läppärin kanssa teki homman niinkin hankalaksi?

 :( :(
Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen
voi tehdä jotakin; ja jos jokainen tekee jotakin,
tulee kaikki tehdyksi.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 920
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Hotellin Wlan, onko turvallista + Wlan säätöä Leap 15.1
« Vastaus #1 : 13.10.2019 - klo:10:51 »
Koko wlan homma tuolla hotellissa oli kovin hankala tämän 15.1 susen kanssa, mitenköhän se olisi pitänyt tehdä "oikeaoppisesti", jotta homma olisi pelittänyt heti.

NetworkManagerilla. Wicked toimii hienosti koneissa, joissa on kiinteä verkko, mutta kannettaviin olen aina jättänyt verkonhallinnaksi NetworkManagerin. Helpottaa huomattavasti langattomasta verkosta toiseen liikkumista.

Mitä turvallisuuteen tulee, niinhän sitä väitetään, ettei ilmaista WLANia koskaan pitäisi käyttää. Itse olen kyllä käyttänyt pelko p*rsuuksissa, kun ei aina viitsi lähteä (tai ole varaakaan) kännystä verkkoa jakaa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11