Kirjoittaja Aihe: Asennus uuteen koneeseen  (Luettu 5014 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MörriMöykky

  • Jäsen
  • Viestejä: 2
Asennus uuteen koneeseen
« : 25.05.2019 - klo:20:57 »
Muuten en haluaisi kysyä tätä mutta asennus pöytäkoneeseen jossa on useampi kovalevy.Asennus on tarkoitus tehdä näin: käyttöjärjestelmä Samsungin 500GB SSD levylle ja isot työtiedostot tallentaa kakkoslevylle joka on Seagate 3TB 7200 rpm levy.
Joten kuuluisa kysymys kuuluu: Miten tehdä asennus jotta saan molemmat levyt (500gb/3TB)heti käyttööni? Siis miten levyjen partitionti/mounttaaminen onnistuu parhaiten? Ilman että joutuu takomaan konsolia ja etsimään oikeita komentoja.

Olen sen verran uusi tässä hommassa etten halua alkaa sössimään kunnolla näin alkajaisiksi. Ehkä syy on siinä että olen ollut niin kauan windows maailmassa
 :o :o :o

Poissa png

  • Jäsen
  • Viestejä: 377
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Asennus uuteen koneeseen
« Vastaus #1 : 25.05.2019 - klo:21:15 »
En nyt tiedä aivan satavarmasti, mutta yleensä asennusohjelma kysyy tai antaa mahdollisuuden osioida kovalevyt. Minun mielestä asennusvaiheessa tuo osiointi kaikkein helpointa.

Monesti näkee nykyään ohjeen: tee erillinen /home osio. Se on ihan hyvä ohje mielestäni. Minkä kokoinen tuo /home osio sitten kannattaa olla, sinulla on isot levyt, joten ainakin 50 gigaa, on ihan ok.
Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen
voi tehdä jotakin; ja jos jokainen tekee jotakin,
tulee kaikki tehdyksi.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Asennus uuteen koneeseen
« Vastaus #2 : 25.05.2019 - klo:21:34 »
En nyt tiedä aivan satavarmasti, mutta yleensä asennusohjelma kysyy tai antaa mahdollisuuden osioida kovalevyt.

Tarkalleen ottaen ei, koska openSUSEn asennusohjelma oletusvaihtoehtona oleva a) automaattinen osiointi tekee… jotain, en tiedä mitä. Oletettavasti pienentää jotain levyltä löytyvää isoa osiota tarpeeksi saadakseen mahtumaan omansa siihen.

Kaksi muuta vaihtoehtoa on b) aloittaa olemassa olevista osioista mutta päättää itse mitä tehdään ja c) aloittaa vain tyhjältä pöydältä. Minusta paras vaihtoehto on tuo b, mutta jonkinmoista tietoa osioinnista se tietysti vaatii.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa MörriMöykky

  • Jäsen
  • Viestejä: 2
Vs: Asennus uuteen koneeseen
« Vastaus #3 : 25.05.2019 - klo:21:43 »
Kiitos vastauksista, unohdin selventää että asennus tosiaan on tyhjältä pöydältä ja windows pysyy takuuvarmasti pois tältä koneelta  ;)

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Asennus uuteen koneeseen
« Vastaus #4 : 26.05.2019 - klo:11:02 »
Kiitos vastauksista, unohdin selventää että asennus tosiaan on tyhjältä pöydältä ja windows pysyy takuuvarmasti pois tältä koneelta  ;)

Ei siinä sitten pitäisi isompaa ongelma olla. Luultavasti automaattisen osioinnin sijaan on joka tapauksessa valittava ”asiantuntijan tila”, jota toisenkin levyn pääsee ottamaan käyttöön.

Itse olen käyttänyt vastaavanlaiselle varasto-osiolle nimeä /local (lähinnä koska NFS-jaot tulevat kansioon /ext, sopivat hyvin yhteen), mutta se on vapaasti oma valintasi.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Asennus uuteen koneeseen
« Vastaus #5 : 29.06.2019 - klo:18:33 »
Miulla ei hermot piisaa puuhastella ton asennuksen aikasen osiointisysteemin kanssa. On jo muutaman version ajan ollu hanurista. Ite irrotan kaikki muut paitsi levyn johon käyttis ja home osio tulee. Asennuksen jälkeen sammutan koneen tökkään levyt kiinni ja käynnistyksen jälkeen käyn yastissa hiirellä klikkailemassa haluamani liitospisteet.

Se mikä rassaa, on se että asennus ehdottaa erilaisia osioita ties miten monta ja tuntuu arpovan kovalevyt ihan summassa. Näitten osiointiehdotusten poisto ei mee niinkuin strömsöössä.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2762
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Asennus uuteen koneeseen
« Vastaus #6 : 29.06.2019 - klo:20:47 »
Jos ei ole pakottavaaa syytä käyttää btrfs niin ext4 + lvm on aika selkeä konffaa.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Asennus uuteen koneeseen
« Vastaus #7 : 29.06.2019 - klo:21:39 »
Minä en ole ikimaailmassa ymmärtänyt osioinnista mitään. Minulle riittäisi se, että systeemille varataan riittävästi ja minulla (raija) loput.
En ymmärrä, missä käytössä kaikki 1 TB bittejä ovat. Ilmeisesti raijalle on varattu 40GB?! ja loput n. 900 GB johonkin muuhun...

Device          Start        End    Sectors   Size Type
/dev/sda1        2048   83888127   83886080    40G Linux filesystem
/dev/sda2    83888128   83904511      16384     8M BIOS boot
/dev/sda3  1937889280 1953525134   15635855   7.5G Linux swap
/dev/sda4    83904512 1937889279 1853984768 884.1G Linux filesystem
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Asennus uuteen koneeseen
« Vastaus #8 : 29.06.2019 - klo:22:13 »
Tuon kuvan perusteella /dev/sda1 näyttäisi automaattiliitetyn /run/media-kansioon, mikä on aika erikoista, kun se on kuitenkin saman fyysisen kiintolevyn osio kuin /dev/sda4, jossa käyttöjärjestelmä sijaitsee. Toisaalta koska erillistä /home-osiota ei näy, tuo isoin sda4-osio sisältää myös sen eli kotikansiosi.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Asennus uuteen koneeseen
« Vastaus #9 : 29.06.2019 - klo:22:54 »
Noin systeemi osiot loi asennuksessa (?). Eikös tässä nyt mene bittejä hukkaan? Näyttäisi, että minun (raija) osion koko ole 40 GB, josta osa jo käytössä.

Saisiko tuota mitenkään kasvatettua?
Kokeilin jo luoda toisen käyttäjän, ja sille tuli samainen 40 GB tilaa. Jos vain löytäisin, että missä tuo käyttäjän quota asetetaan, niin laittaisin sen esim. 400 GB:hen, kunhan ensin olisin poistanut käyttäjätunnukseni (raija). Varakopio Home/raijasta on jo tallessa  :)
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Asennus uuteen koneeseen
« Vastaus #10 : 29.06.2019 - klo:23:06 »
Noin systeemi osiot loi asennuksessa (?). Eikös tässä nyt mene bittejä hukkaan? Näyttäisi, että minun (raija) osion koko ole 40 GB, josta osa jo käytössä.

Mutta kun sinun kotikansiosi on /home/raija, ja /home sijaitsee tuolla isolla osiolla. 40 gigan pieni osio on liitetty kohtaan /run/media/raija, jota yleensä käytetään vain väliaikaisesti liitettäville laitteille kuten irtokiintolevyille ja USB-tikuille. En tiedä, mihin sitä tässä asennuksessa käytetään.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Asennus uuteen koneeseen
« Vastaus #11 : 30.06.2019 - klo:22:21 »
Yritn sohlata noiden osioiden kanssa, mutta eihän siitä mitään tullut. Niinpä formatoin koko levyn uusiksi Linux Mintin Gpartedilla ja johan oikeni tuo sormu. En tiedä onko nyt sitten parempi, sovitaan että on  ;)
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...