Kirjoittaja Aihe: Näppäimistöjäni vuosien varrelta  (Luettu 3327 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Näppäimistöjäni vuosien varrelta
« : 01.02.2019 - klo:17:37 »
Kun eräässä Ubuntu-foorumin säikeessä tulivat puheeksi kokemukset eri näppäimistöistä, tulin napanneeksi kuvat vaatehuonevarastossa makoilevista vanhoista näppäimistöistä ja kirjoitelleeksi niistä käyttökokemuskuvaukset:

https://legisign.org/koti/nappaimistoja.html

Tuossa taitavat nyt olla kaikki minulla tällä hetkellä olevat näppäimistöt pääkäytössä olevaa lukuun ottamatta (en viitsinyt kuvausta varten irrotella). Aikaisempia on heitetty meneen ja lahjoiteltu vuosien varrella.

(Kuvista huomaa, etten ole mikään valokuvaaja. Valkoisen alustan löysin mutta tasaista valoa en onnistunut saamaan missäänpäin kämppääni.)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Näppäimistöjäni vuosien varrelta
« Vastaus #1 : 03.02.2019 - klo:16:46 »
Löysin ympäri kämppääni vielä kolme näppistä, joten: lisää kuvia ja kuvauksia!

https://legisign.org/koti/nappaimistoja.html
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Näppäimistöjäni vuosien varrelta
« Vastaus #2 : 09.02.2019 - klo:14:58 »
Miulla on ollu aikalailla monen näkösiä näppiksiä. Tätä kirjottelen langattomalla logitech K400r näppiksellä palvelin koneelta. Editointi koneessa on microsoftin kaareva ergo näppis ja siitä oon tykänny. Ilmeisesti käytän A kirjainta eniten, kun se on kulunut pois. Minkään muun näppäimistön kanssa ei oo vastaavaa tapahtunu. Oikeestaan ainoo mikä miun mielestä on ollu kelvollista mitä mikkisofta kauppaa on näppäimistöt. Muutama niitä on ollu.

Pojalla toi näppäimistön kaarevuus tuottaa ongelmia, samoten ns. pystyhiiri wowpen joy. Samanlaisen kun löytäs jostain myös vasemmalle kädelle ja vois olla langatonkin. Miehän oon siitä omituinen otus, että käytän kahta hiirtä yhtäaikaa, vaikka oon kokolailla ummikko oikee kätinen. Vasemmalla kädellä on tommonen, onko se nyt trackball missä on toi pallo yläpuolella, josta oon juottanu painikkeiden piuhat ristiin. Eli asetuksista on oikee kätinen käytössä, mut hiiri toimii kuten vasenkätinen.
Miusta olis hienoa jos käyttöjärjestelmässä olis mahdollisuus useampaan hiireen joiden kätisyydet vois asetuksista valita. Koneita joita käyttää sekä oikee että vasen kätiset kuitenkin riittää.

Merellä totuin trackball hiireen, kun se oli liimattu pöytään ja löyty aina siitä mistä pitääkin. Merenkäynnissä hiiret vaihtaa paikkaa aikalailla nopeesti ja käyttäminenkin on haasteellisempaa. Autossa miulla on sellanen pistoolinkahvan olonen, jossa palloa käännellään peukalolla ja näppäintä etusormella. Senverran vähän tulee käytettyä, että en oikeen oo päässy sinuiksi.

Näppis siis tämmönen ja voin suositella jos ergonomian kanssa ropleemeja. Pystyhiiri pitää myös käden luonnollisessa asennossa.
https://www.microsoft.com/accessories/en-us/products/keyboards/natural-ergonomic-keyboard-4000/b2m-00012
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest1771

  • Vieras
Vs: Näppäimistöjäni vuosien varrelta
« Vastaus #3 : 06.05.2019 - klo:13:07 »
Itse olen tottunut perus Logiaech-näppäimistöihin. 10 vuotta sitten jäi sen verran huonot kokemukset langattomista näppäimistöistä, että olen pysynyt johdollisissa. Ensimmäinen langaton näppikseni ei pystynyt saamaan yhteyttä, koska jalka oli signaalin tiellä pöydän alla keskusyksikön ja näppiksen välissä. Vähän samalla tavalla olen vierastanut langattomia kuulokkeitakin, raskaan tuntuiset aparaatit jotka kestävät käyttöä 2h ennen kuin tarvitsee ladata taas. Ei kiitos. :P

Vaikka porukka tykkää johdottomista, niin omien kokemuksien perusteella ne vain ovat luotettavampia.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Näppäimistöjäni vuosien varrelta
« Vastaus #4 : 06.05.2019 - klo:13:27 »
Itse olen tottunut perus Logiaech-näppäimistöihin. 10 vuotta sitten jäi sen verran huonot kokemukset langattomista näppäimistöistä, että olen pysynyt johdollisissa. Ensimmäinen langaton näppikseni ei pystynyt saamaan yhteyttä, koska jalka oli signaalin tiellä pöydän alla keskusyksikön ja näppiksen välissä.

Ne ovat kyllä kymmenessä vuodessa kehittyneet huimasti. Ensimmäisen langattomani eli tuon sivun multimedia-Logitechin vastaanotin oli vielä melkein hiiren kokoinen mutta litteämpi laatta, joka kytkeytyi USB-liittimeen metrisellä langalla; se olikin käytännössä tarpeen, koska pöytäkoneen takaa, minne kaikki varhaiset USB:t sijoitettiin, yhteyttä ei pöydälle saanut.

Nykyisin vastaanotin on yleensä juuri ja juuri USB-liittimestä ulos työntyvä palikka, ja yhteys syntyy vaikka naapurihuoneesta.

Samoin on käynyt paristotarpeen. Mainitun näppäimistön yhteydessä tullut langaton hiiri söi paristoja jatkuvasti, varmaan alle kuukauden välein olin vaihtamassa. Uudemmista ehtii unohtaa, että ne paristoja tarvitsevatkaan.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11