Kirjoittaja Aihe: Xgl KDE:ssä  (Luettu 7729 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Makekaze

  • Vieras
Xgl KDE:ssä
« : 21.10.2006 - klo:16:29 »
Tehdään tästä tämmöinen yleinen Xgl&Compiz KDE:ssä threadi kun sellaista ei vielä ole..


Mutta asiaan: mitenkä halukas Xgl mahtaa olla toimimaan KDE:ssä tällähetkellä?

Jonkinlaisen ohjeen openSusen Wikistä löysin. Tosin siellä ollut huomautus siitä että monen näytön kanssa Xgl & Compiz ei ole toimiva karkoitti minut pois sen kokeilusta suht nopeasti.

Mahtaakohan jollakin olla tietoa mitenkä Xgl:n monen näytön tuki on edistymässä?

Itse kuutiota en niinkään haluaisi (testattu joskus, virtuaalityöpöydät ovat mielestäni kätevämpiä :)), vaan ikkunoiden läpinäkyvyydet, varjot ja leijuttamiset kiinnostaisivat itseä ainakin eniten.
Erityisesti kun KDE:n omat läpinäkyvyydet eivät toimi vaan saa sisäänkirjautumisen jälkeen virheilmoituksen siitä että Xorg on kaatunut kahdesti minuutin sisällä ja Xorg:ini on turhan uusi jotta läpinäkyvyydet (jne) pelaisivat..

Eli kivaa silmänkarkkia etsiskellään ;)


Makekaze

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #1 : 21.10.2006 - klo:16:57 »
Mutta asiaan: mitenkä halukas Xgl mahtaa olla toimimaan KDE:ssä tällähetkellä?

Itse kokeilin nvidian beta ajurilla ja beryl:illä tässä alpha5:ssä, enkä siitä mitään suurempaa valittamista löytänyt.

Jonkinlaisen ohjeen openSusen Wikistä löysin. Tosin siellä ollut huomautus siitä että monen näytön kanssa Xgl & Compiz ei ole toimiva karkoitti minut pois sen kokeilusta suht nopeasti.

Mahtaakohan jollakin olla tietoa mitenkä Xgl:n monen näytön tuki on edistymässä?

Lisää tietoa kehityksestä löytyy täältä tai täältä.


Itse kuutiota en niinkään haluaisi (testattu joskus, virtuaalityöpöydät ovat mielestäni kätevämpiä :)), vaan ikkunoiden läpinäkyvyydet, varjot ja leijuttamiset kiinnostaisivat itseä ainakin eniten.
Erityisesti kun KDE:n omat läpinäkyvyydet eivät toimi vaan saa sisäänkirjautumisen jälkeen virheilmoituksen siitä että Xorg on kaatunut kahdesti minuutin sisällä ja Xorg:ini on turhan uusi jotta läpinäkyvyydet (jne) pelaisivat..

Virtuaalityöpöydät eivät toimineet, mutta totuin SLEDissä tuohon kuutioon, joten sen käyttäminen ei häiritse. Läpinäkyvyys, varjot ja monet muut toimivat ihan hyvin. Tuo Beryl vain sisältää, omasta mielestäni, paljon turhaa.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Makekaze

  • Vieras
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #2 : 21.10.2006 - klo:22:47 »
Joku näyttää saaneen berylin toimimaan kahden näytön kanssa (Linkki), mutta säätämisen määrästä ei ole tietoa.. ja gnome oli näköjään hänellä ikkunointisysteeminä.

Berylin foorumista en äkkisestään huomannut kauheammin kahden näytön systeemien olemassaoloa tai ohjeita sitä varten.  :-\


Beryl taitaa projektina olla vähän mallia "lyödään mahdollisimman paljon karkkia työpöydälle", mikä sinänsä on ihan ok, mutta itse ainakin kaipaisin monen näytön kanssa sen toimintakuntoon virittämiseen ohjeita.

Taidan vielä pysyä ihan "perus" KDE:ssä ja pyöritellä hiiren rullaa työpöydällä vaihtaakseni työpöytää... ;)
Tietysti jos beryl tai muut Xgl:ään & compiz:iin liittyvät projektit etenevät niin voin harkita niiden kokeilemista. Toistaiseksi taidan kuitenkin odotella joulukuuhun asti sitä 10.2 susea ja sitten ihmetellä lisää mitenkä karkkia ilmestyy näytölle. (jos ilmestyy)  ;D

Makekaze


<edit 23.20>
Laitoin sinne toivelistalle kahden näytön tuesta ja työpöytien järjestämisestä kuutioon pustysuunnassa (ois aika kova monen näytön kansssa) viestiä, saa sitten nähdä mitä siitä tulee. :)
« Viimeksi muokattu: 21.10.2006 - klo:23:19 kirjoittanut Makekaze »

presidentti

  • Vieras
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #3 : 22.10.2006 - klo:09:42 »
Itse myös pyöritin hetken aikaa xgl:ää kde:ssä, mutta päädyin kuitenkin siihen että se ei ole vielä siinä niin toimiva kuin gnomessa. Muutenkaan se ei ole nyt käytössä ollenkaan. Beryl nyt on kanssa ihan kiva, mutta mulla ainakin kaatuili säännöllisesti kerran-kaksi päivässä.
Olihan se beryli ihan näyttävä ja jees, että sai oikein sitä karkkia työpöydälle, mutta kyllä sitä ilmankin nyt pärjää:)

juippis

  • Vieras
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #4 : 22.10.2006 - klo:10:39 »
Joskus itsekin Gentoossa kokeilin Xgl:ää KDE:n kanssa. Ei oikein innostanut.

Beryliä en ole testannut kertaakaa. Compizista jäi jo liian suuri päänsärky. KDE 3.5.5 Serenity-teemalla, siinä tarpeeksi karkkia minulle. En todellakaan etsi hyvää ulkonäköä, vaan käytettävyyttä.

guest158

  • Vieras
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #5 : 08.04.2007 - klo:11:45 »
jaha, vanha ketju, mutt olkoon, koska niin on mun kymysyksenikin... ;-)

Aiemmin kotiuttaminen-jossain sivulla oli selkeä suomenkielinen rautalanakaohje, kuinka Sussu 10.2:ssa KDE:ä käyttävät - kuten minä - sai compiz/xgl ja ne efektit käyttöön, mutt en koskaan sitä ko sivulta klikkailemalla löytänyt enkä nyt täältäkään. Mutt onneksi sain aikoinaan suoran osoitteen em sivustolla olevalle sivulle ja siis nuo efektit käyttööni. Kuutio siis toimii ja läpinäkyvyydet, varjot, jne.

Mutt ongelmahan tulee eteen välittömästi uudelleen, jos haluun asentaa Sussuni toiseenkin koneeseen nautittavaksi...

Eli mihinkähän nuo erinomaiset, suomenkieliset ohjeet onkaan 'piilotettu' ...tahattomasti tai tarkoitusperäisesti?
Siellä kun oli esim teksti, joka piti leikata jonkun tietyn nimiseen tiedostoon ja nimetä se sillä jollain ainoalla oikealla nimellä ja vielä tallentaa vetämällä just tiettyyn paikkaan ...eikä mihiskään muualle...

Olis ehkä hyvä saada se ohje taas 'näkyviin', jos vaikka joku muukin haluis tutustua linuxiin ja tähän meiän suosimaan Sussuun. 10.2:ssa kun ne efektit saa paljon kivuttomammin käyttöön ku edellisissä versuksissa.


Dukex

  • Vieras
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #6 : 08.04.2007 - klo:11:56 »
Itsellä on SuSE10.2 ja KDE. Itsellä compiz menee päälle ihan pelkällä komennolla joka siis pitää kirjoittaa roottina

 gnome-xgl-switch --enable-xgl

Syötä vain tuo komento ja käynnistä kone uusisksi.
Komennossa lukee gnome mutta älä välitä. Tämä toimii molemmissa.

Se tiedosto mikä piti luoda bin kansioon mahdollistaa vain lisäominaisuuksien lisäämisen tuohon compiz:iin.

HUOM! Tämä vaatii 3D ominaisuuksien toimimisen toimiakseen.

juippis

  • Vieras
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #7 : 08.04.2007 - klo:11:59 »
http://opensuse.fi/Beryl

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että Xgl+compiz -opas pitäisi saada erikseen. Hassua, ettei hakusanalla "xgl" löytynyt mitään, vaikka tuolla sivulla on siitä juttua.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #8 : 08.04.2007 - klo:12:06 »
En tiedä onko tämä oikea pätkä siltä sivulta mitä nakki haki mutta kuitenkin.

Käyttöönotto KDE:ssä

Avaa YaST -> Järjestelmä -> /etc/sysconfig-muokkain ja valitse siitä Desktop -> Display manager

Muokkaa DISPLAYMANAGER_XSERVER arvoksi xgl ja DISPLAYMANAGER_XGL_OPTS arvoksi -accel glx:pbuffer -accel xv voit lukea lisätietoja /usr/share/doc/packages/xgl/README.SUSE tiedostosta.

Kopioi alla oleva ja tallenna se nimellä compiz.desktop .kde/Autostart/ -hakemistoon.

Koodia: [Valitse]
[Desktop Entry]
Comment=
Comment[fi]=
Encoding=UTF-8
Exec=compiz --replace decoration wobbly fade minimize cube rotate zoom scale move resize place switcher water & gnome-window-decorator &
GenericName=
GenericName[fi]=
Icon=
MimeType=
Name=
Name[fi]=
Path=
StartupNotify=false
Terminal=false
TerminalOptions=
Type=Application
X-DCOP-ServiceType=
X-KDE-SubstituteUID=false
X-KDE-Username=
X-KDE-autostart-after=kdesktop
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #9 : 08.04.2007 - klo:12:17 »
http://opensuse.fi/Beryl

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että Xgl+compiz -opas pitäisi saada erikseen. Hassua, ettei hakusanalla "xgl" löytynyt mitään, vaikka tuolla sivulla on siitä juttua.
Englanniksi löytyy
http://en.opensuse.org/Using_Xgl_on_SUSE_Linux http://en.opensuse.org/Using_Xgl_on_SUSE_Linux#Using_and_Configuring_Compiz

Beryl on huomattavasti helpompi ottaa käyttöön KDEssä kuin Compiz, mutta tuollahan noi Compiz ohjeet on. Gnomessahan tuo taitaa olla oletuskokoonpanossa valmiina. Beryl ohjeet löytyy wikistämme suomeksi kuten Juippis sanoikin.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2007 - klo:12:23 kirjoittanut Owdy »

guest158

  • Vieras
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #10 : 08.04.2007 - klo:15:33 »
kiitos jmp! tuohan se, jolla minä sen aikoinaan laitoin toimimaan tässä koneessa.
...ja nuo ohjeet on lisäks silkkoo selko-suomee...

Nyt taidan kopioida sen talteen, jos ei kukaan saa sitä tänne helposti löydettävään paikkaan...
tarvittaessa käytettäväksi
vaikka Beryl onkin ilmeisesti myös jonkun verran monipuolisempi läpinäkyvine kuutioineen, mutt sanovat compizia vakaammaksi. Ja se onkin ainakin mulla toiminut hyvin jo useamman kk:n. Eikä päivityksetkään oo sen toimintaa heikentäneet ;-)

No nythän silloin joskus eri teille ajautuneet pojat (ja mahd tytöt) ovat taas laittaneet kaiketi hynttyynsä yhteen ja sopineet molemmille passaavasta työnjaosta, joten lisää googista lie odotettavissa... :-)


Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #11 : 12.04.2007 - klo:22:04 »
Nyt se löytyy tuolta wikistäkin
http://opensuse.fi/Beryl#Compiz_.2B_Xgl_.2B_KDE
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #12 : 12.04.2007 - klo:22:25 »
Nyt se löytyy tuolta wikistäkin
http://opensuse.fi/Beryl#Compiz_.2B_Xgl_.2B_KDE
Pitäskö noi olla eri sivulla koska ne on eri softia? Ettei mee puurot ja vellit sekasin. :)

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Xgl KDE:ssä
« Vastaus #13 : 12.04.2007 - klo:22:43 »
Nyt se löytyy tuolta wikistäkin
http://opensuse.fi/Beryl#Compiz_.2B_Xgl_.2B_KDE
Pitäskö noi olla eri sivulla koska ne on eri softia? Ettei mee puurot ja vellit sekasin. :)

Mun henkilökohtainen mielipiteeni on että siinä vaiheessa kun Beryl forkki julkistettiini, porukalla meni puurot ja vellit sekaisin. ;)

Mutta joo, tuo sivu tulee menemään joka tapauksessa uusiksi, koska Compiz ja Beryl ovat jälleen yhdistymässä.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)