Kirjoittaja Aihe: openSUSE 13.1 KDE hieno, Gnome karu ja ongelmiakin ...  (Luettu 6942 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

guest53

  • Vieras
Imuroin openSUSE-13.1-DVD-x86_64 ja asensin siltä KDE:n vanhahkoon mikrooni. Harmaa työpöytä on tosi hieno. Plasma-olioita tms. sain näkymään kellon ja laskimen, sopivan hennolla grafiikalla joten työpöytä säilyy puhtaan näköisenä.

Näitä sovelmia näkyy vain A:sta E:hen, ehkä loputkin tulee ajan mukana eli kunhan kerkiävät päivittää.

Gnomen asensin toiseen vanhahkoon mikroon. Jos panen sen kiinteään verkkoon tarvitaan pitkä kaapeli olohuoneen lattialle. Yritin pärjätä langattomalla. Siitä ei tunnu mitään tulevan. Koneessa on Windows7 ja siinä D-LINKin usb-dongle, jolla langaton on hyvin pelannut http://www.dlink.com/fi/fi/home-solutions/connect/adapters/go-usb-n150-wireless-n-150-easy-usb-adapter

Olen tottunut siihen, että linuxit eivät kaikkia wifi-mokkuloita tunnista, niinpä kokeilin linuxeissa hyvin toiminutta  A-LINK WNU(L) 802.11n USB pikkudonglea. Nykyiset linuxithan tarjoavat asiaa ihmettelemättä automaattisesti luetteloa alueella olevista verkoista. Näin ei openSUSE toiminut.

Yast.sovellushan saa jatkuvasti kehuja, joita minä en ymmärrä. Mandrivallahan on ja sen nykyisillä jälkeläisillä MCC, mutta helposti käytettävissä olevat sovellukset löytyvät ilmankin kokoavaa nimikettä.Nyt Yast ja minä emme "löytäneet toisiamme". Minulla on DNA-Velho systeemi ja sen mukana toistaiseksi hyviksi osoittautuneet ohjekirjaset. Niissä käytetyt tekniset nimet eivät kuitenkaan minun vajavaisilla taidoillani olleet oikein tulkittavissa tai sitten Yast:n termit.

DNA Velhon kaapelimodeemista annetaan WAN MAC ja CM MAC osoitteet sekä näistä kehitetyt verkon nimi ja salasana. Yast näyttää Verkkolaitteissa Verkkoasetukset ja tusinan verran Verkkopalveluja. Näistä useita kokeiltuani ja kai lähinnä Verkkoasetuksien kautta sain jossain välissä näkymään ne verkot, jotka tiedän talossamme jylläävän ja jopa minun DNA Velhoni (modeemin) langattoman verkon. Sen nimikin oli jossain lokerossa valmiina ja salasanan joka muilla vehkeilkä on toiminut senkin sain naputeltua. Oikeellisuudenkin pääsin tarkistamaan kun sen halutessaan näkyväksi saa.

Tästä ja uudelleenkäynnistyksestä huolimatta muissa linuxissa toiminut pikku A-LINK ei ole yhteyttä tarjonnut.

Jatko helpottuu, jos kerrotte, mitä Yastin sovelluksia (ikoneita) minun pitää käyttää saadakseni yhteyden lopulta onnistumaan. Kiitos etukäteen  :D

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 13.1 KDE hieno, Gnome karu ja ongelmiakin ...
« Vastaus #1 : 22.12.2013 - klo:10:00 »
Imuroin openSUSE-13.1-DVD-x86_64 ja asensin siltä KDE:n vanhahkoon mikrooni. Harmaa työpöytä on tosi hieno. Plasma-olioita tms. sain näkymään kellon ja laskimen, sopivan hennolla grafiikalla joten työpöytä säilyy puhtaan näköisenä.

Näitä sovelmia näkyy vain A:sta E:hen, ehkä loputkin tulee ajan mukana eli kunhan kerkiävät päivittää.



Liikuta tuota palkkia sovelmien alla tai pyöräytä rullaa sovelmien päällä, niin näet loputkin.

Lainaus
Gnomen asensin toiseen vanhahkoon mikroon. Jos panen sen kiinteään verkkoon tarvitaan pitkä kaapeli olohuoneen lattialle. Yritin pärjätä langattomalla. Siitä ei tunnu mitään tulevan. Koneessa on Windows7 ja siinä D-LINKin usb-dongle, jolla langaton on hyvin pelannut http://www.dlink.com/fi/fi/home-solutions/connect/adapters/go-usb-n150-wireless-n-150-easy-usb-adapter

Olen tottunut siihen, että linuxit eivät kaikkia wifi-mokkuloita tunnista, niinpä kokeilin linuxeissa hyvin toiminutta  A-LINK WNU(L) 802.11n USB pikkudonglea. Nykyiset linuxithan tarjoavat asiaa ihmettelemättä automaattisesti luetteloa alueella olevista verkoista. Näin ei openSUSE toiminut.

<snip>

Tästä ja uudelleenkäynnistyksestä huolimatta muissa linuxissa toiminut pikku A-LINK ei ole yhteyttä tarjonnut.

Jatko helpottuu, jos kerrotte, mitä Yastin sovelluksia (ikoneita) minun pitää käyttää saadakseni yhteyden lopulta onnistumaan. Kiitos etukäteen  :D

Langattoman verkon asetukset määritetään networkmanagerilla, eli käytä wlanin määrittämiseen työpöytäsovelmaa (esim. nm-applet ).




Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest53

  • Vieras
Vs: openSUSE 13.1 KDE hieno, Gnome karu ja ongelmiakin ...
« Vastaus #2 : 22.12.2013 - klo:11:58 »
Kiitos, yhdistän Gnome-koneen kiinteään verkkoon ja kokeilen "nm-applet". Jos ei ole asennettuna niin näköjään löytyy:
Koodia: [Valitse]
ukki@linux-bqrj:~> nm-applet
If 'nm-applet' is not a typo you can use command-not-found to lookup the package that contains it, like this:
    cnf nm-applet
ukki@linux-bqrj:~> cnf nm-applet
                       
Ohjelma 'nm-applet' löytyy seuraavista paketeista:
  * NetworkManager-gnome [ polku: /usr/bin/nm-applet, asennuslähde: zypp (repo-oss) ]
  * NetworkManager-gnome [ polku: /usr/bin/nm-applet, asennuslähde: zypp (openSUSE-13.1-1.10) ]
  * NetworkManager-gnome [ polku: /usr/bin/nm-applet, asennuslähde: zypp (repo-update) ]

Try installing with:
    sudo zypper install NetworkManager-gnome

ukki@linux-bqrj:~>

guest53

  • Vieras
Vs: openSUSE 13.1 KDE hieno, Gnome karu ja ongelmiakin ...
« Vastaus #3 : 22.12.2013 - klo:15:42 »
Yritin vielä Yastilla. Network Settings näyttää, että Wlan Adapteri RTL8188S on tunnistettu ja listassa. Sen MAC:, BusID: ja nimi enp0s2flu5 ovat määritetty. Otetaan käyttöön käynnistyksen yhteydessä ja IP-osoite haetaan DHCP:n avulla.

Jatkan Muokkaa jolloin saan jopa näkyviin alueen langattomat verkot ja tietenkin myös Velhoni verkon. Verkon salasanan, joka on aikaisemmin aina toiminut, kirjoitan . Sitten OK ja kaikki tarpeellinen näyttää tapahtuvan.

Mutta käynnistyksen jälkeen Nettiyhteyttä ei ole  :'(

Silmäilin englanninkielistä foorumia. Joku oli tyytymätön Gnomen Network Manageriin ei tosin samasta syystä kuin minä.  http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/wireless/493556-whats-wrong-gnome-network-manager.html
Osallistuisinko keskusteluun  :-\

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: openSUSE 13.1 KDE hieno, Gnome karu ja ongelmiakin ...
« Vastaus #4 : 22.12.2013 - klo:16:41 »
Silmäilin englanninkielistä foorumia. Joku oli tyytymätön Gnomen Network Manageriin ei tosin samasta syystä kuin minä. 

Alkuperäisestä viestistä tuo syy ei selvinnyt, voisitko kertoa syyn siihen miksi haluat käyttää ifupia?
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest53

  • Vieras
Vs: openSUSE 13.1 KDE hieno, Gnome karu ja ongelmiakin ...
« Vastaus #5 : 22.12.2013 - klo:21:04 »
Kirjoitin epäselvästi. Tarkoitin vain, että jollakulla toisellakin on ollut ongelmia Gnomen ja langattoman verkon kanssa. Ko. henkilö narisee siitä, että ei saa katkaistua yhteyttä. On ilmeisesti helposti hikeentyvä.

Oikeastaan ajattelin kysyä, sopiiko kokeilla foorumia  http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/wireless/
ja lähettää ongelmani kuvaus englanniksi tankeroituna. Vai liekö sittenkin kyse vain satunnaisesta pikkuviasta joko minussa tai SUSEN Gnomessa, joka tod. pian korjautuu päivityksellä.

------------------------------------------------------------
Tulin lähettäneeksi kysymyksen https://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/wireless/493556-whats-wrong-gnome-network-manager.html
Sain jonkinsorttisen vastauksen. Kun lähdin sitä nyt jouluaattona soveltamaan niin tapahtui ihme. Wifi-yhteys toimi käynnistyksen jälkeen.

Koska olen jo monta vuotta sählännyt eri linuxien kanssa niin en tätä kauhiast ihmettele. Vaikka yhteys on "oikein" konfiguroitu niin ei sitä silti välttämättä synny. Nyt jouluaattona lie linjoilla ja servereillä hiljaista ja moni ihme toteutuu. Nyt olisi optimaalinen hetki surfailuun ja imurointiin yms., mutta pitääkin lähteä pojan luokse joulunviettoon  :(