Imuroin
openSUSE-13.1-DVD-x86_64 ja asensin siltä
KDE:n vanhahkoon mikrooni. Harmaa työpöytä on tosi hieno. Plasma-olioita tms. sain näkymään kellon ja laskimen, sopivan hennolla grafiikalla joten työpöytä säilyy puhtaan näköisenä.
Näitä sovelmia näkyy vain A:sta E:hen, ehkä loputkin tulee ajan mukana eli kunhan kerkiävät päivittää.
Gnomen asensin toiseen vanhahkoon mikroon. Jos panen sen kiinteään verkkoon tarvitaan pitkä kaapeli olohuoneen lattialle. Yritin pärjätä langattomalla. Siitä ei tunnu mitään tulevan. Koneessa on Windows7 ja siinä D-LINKin usb-dongle, jolla langaton on hyvin pelannut
http://www.dlink.com/fi/fi/home-solutions/connect/adapters/go-usb-n150-wireless-n-150-easy-usb-adapterOlen tottunut siihen, että linuxit eivät kaikkia wifi-mokkuloita tunnista, niinpä kokeilin linuxeissa hyvin toiminutta A-LINK WNU(L) 802.11n USB pikkudonglea. Nykyiset linuxithan tarjoavat asiaa ihmettelemättä automaattisesti luetteloa alueella olevista verkoista. Näin ei openSUSE toiminut.
Yast.sovellushan saa jatkuvasti kehuja, joita minä en ymmärrä. Mandrivallahan on ja sen nykyisillä jälkeläisillä MCC, mutta helposti käytettävissä olevat sovellukset löytyvät ilmankin kokoavaa nimikettä.Nyt Yast ja minä emme "löytäneet toisiamme". Minulla on DNA-Velho systeemi ja sen mukana toistaiseksi hyviksi osoittautuneet ohjekirjaset. Niissä käytetyt tekniset nimet eivät kuitenkaan minun vajavaisilla taidoillani olleet oikein tulkittavissa tai sitten Yast:n termit.
DNA Velhon kaapelimodeemista annetaan WAN MAC ja CM MAC osoitteet sekä näistä kehitetyt
verkon nimi ja salasana. Yast näyttää Verkkolaitteissa
Verkkoasetukset ja tusinan verran Verkkopalveluja. Näistä useita kokeiltuani ja kai lähinnä Verkkoasetuksien kautta sain jossain välissä näkymään ne verkot, jotka tiedän talossamme jylläävän ja jopa minun DNA Velhoni (modeemin) langattoman verkon. Sen nimikin oli jossain lokerossa valmiina ja salasanan joka muilla vehkeilkä on toiminut senkin sain naputeltua. Oikeellisuudenkin pääsin tarkistamaan kun sen halutessaan näkyväksi saa.
Tästä ja uudelleenkäynnistyksestä huolimatta muissa linuxissa toiminut pikku A-LINK ei ole yhteyttä tarjonnut.
Jatko helpottuu, jos kerrotte, mitä Yastin sovelluksia (ikoneita) minun pitää käyttää saadakseni yhteyden lopulta onnistumaan. Kiitos etukäteen