Kirjoittaja Aihe: Lataa OpenSUSE - mutta mikä?  (Luettu 2817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest1593

  • Vieras
Lataa OpenSUSE - mutta mikä?
« : 18.04.2013 - klo:21:46 »
Moikka kaikille. Neljättä päivää olen tässä ährännyt OpenSUSE 12.3 KDE:n kanssa ja tämän touhun aikana on tullut kouriintuntuvasti opittua jälleen yksi asia - tai sellainen kuvitelma minulla on miksi mutkia matkaan on tullut. Milloin on ollut ongelmia NetworkManagerin, milloin äänien kanssa. Samoin koodekkien metsästys ilman lontoonkielen osaamista taitaisi jäädä tekemättä tai ainakin se asiaa on huomattavasti helpottanut.

Ja itse asiaan. Lataa OpenSUSE - mutta mikä? Olisikohan korkea aika kehoittaa varsinkin tällaisia meikäläisen tapaisia noviiseja ihan suosiolla hoitaa asennus tuolla laajalla 4.7 Gt DVD:llä? Alle gigan Live DVD saattaa sittenkin jättää aina jotain sellaista pois mikä jossain vaiheessa tulee vastaan.

Te joilla on kokemusta sekä tuon ison paketin kautta asentamisessa että suppeamman Live-DVD:n niin kertokaapa omat kokemuksenne. Toinen keino olisi tietysti asennus Live-DVD:llä ja sen jälkeen hyvä roadmap-lista niistä useimmista asennuksista jotka joka tapauksessa olisi syytä tehdä.

guest1584

  • Vieras
Vs: Lataa OpenSUSE - mutta mikä?
« Vastaus #1 : 18.04.2013 - klo:22:55 »
Minähän nyt en muuten ole kokenut, mutta tuossa asiassa kyllä. Aluksi nimittäin asentelin liveCDeiltä, silloin kun vielä openSUSE liveCDejä oli saatavilla. Kun ei enää CDmahdollisuutta ollut, eikä DVDllekään oikein voinut tehdä, kun en asemaakaan omista, niin huomasin NETasennuksen hienouden. Se on kyllä ollut paljon jotenkin miellyttävämpi kuin liveCDt, ja minulle on ainakin jäänyt semmoinen mielikuva, että tuon nettiasennuksen jälkeen on jotenkin mukavampi ollut kuin liveCDltä asentamisen. En nyt enää muista mitään tarkkaa. Ja onhan se tosiaan ihan järkeenkinkäypää, että isompaan DVDkuvaan sisältyy enemmän kuin pieneen, ja on täten luultavasti parempi ainakin noviisille.

Minä kokemusteni pohjalta kyllä suosittelen ainakin tuota nettiasennusta. Siinä kaiketi kestää vähän kauemmin, kun kaikki pitää ladata netistä ja asentaa, mutta ei siinä nyt mitään vuosisataa mene. Eikä minulla ole tässä ollut oikein mitään ongelmaa paitsi tuo Knetworkmanager, mutta se oli aiemmilta asennuskerroilta tuttu, niin ei häirinnyt. Typeräähän se on. Ja minulla liveCDeistä asentamalla kielet eivät oikein koskaan olleet heti täydelliset. Nyt oli heti.
Ykkössuositukseni on nettiasennus KDEn kera, nettiasennushan taitaa olla ihan sama kuin se isompi DVDasennus. Tai sitten olen käsittänyt kaiken väärin ja puhunut itseni pussiin.

Poissa Samuel

  • Jäsen
  • Viestejä: 369
Vs: Lataa OpenSUSE - mutta mikä?
« Vastaus #2 : 19.04.2013 - klo:16:14 »
Minulla on ollut tapana nykyään ladata open-suse DVD ja päittää sen avulla järjestelmä, tai uusia. Samassa yhteydessä  heti onnistuneen asennuksen jälkeen olen YaST:n avulla päivittynyt järjestelmän. Tässä yhteydessä olen lisännyt Pacmanin yhteisöasennuslähteen ja muutama muut tarpeelliset yhteisöt. Vaikee sanoa onko toi hyvä menettely, mutta toimii minulla. Vuosien aikana oon ostanut myös muutaman paketin, tukeakseni yhteisöä. Silloin saanut myös viisaan näkösiä kirjoja kirjahyllyn koristeeksi :)