Kirjoittaja Aihe: OS X  (Luettu 10021 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest624

  • Vieras
OS X
« : 08.12.2012 - klo:12:54 »
Tämä lienee jonkinlainen jäähyväisviesti.

Päädyimme hankkimaan uudeksi tietokoneeksi iMacin.
Se, onko tuo laite kenenkäkin mielestä hintansa arvoinen, on täysin irrelevanttia. Itse maksan mielelläni siitä, että koneen on muotoillut joku muotoilija eikä insinööri. No se siitä, asiaan.

Parin viikon käytön jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että linux-järjestelmillä ja -työpöydillä on paljon opittavaa OS X:stä. Millään järjestelmällä ikinä ei ole tietokoneen käyttö ollut yhtä vaivatonta. En jaksa mennä yksityiskohtiin, minä olen tyytyväinen kun säädön tarve väheni.

Linuxin avoimmuus ja muutkin perusperiaatteet ovat minusta kannatettavia, ja ongelmat ovat ehkä enemmänkin tuolla työpöytä-puolella, jossa käytettävyys on unohdettu ja silmäkarkki ja jatkuvat uude ominaisuudet ovat ottaneet vallan.

Kiitos kuluneista vuosista, tästä yhteisöstä on ollut hyötyä. Jää meille vielä openSuse vanhaan kannettavaan, jollain kevyellä työpöydällä. Mutta se on vaimon käytössä ja toivottavasti sellaisena, että sitä voi vain käyttää ilman säätämistä.

Hyvät jatkot ja joulun odotusta.

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OS X
« Vastaus #1 : 08.12.2012 - klo:15:09 »
Ite en omaa kokemusta Maceistä, mutta puheet sen hyvästä käytettävyydestä on kyllä kantautuneet uskottavina meikäläisenkin korviin. Se on jännä miten näissä teknologia vempeleissä jokin ominaisuus nousee muka mittariksi vermeen paremmuudesta. Aikoinaan oli mega ja gigaHertzit prossussa ja kameroissa se tuntuu olevan pikselien määrä ja zoomi. Tietokoneessa ja puhelimessa tuntuu olevan tällä hetkellä juurikin tuo silmäkarkki. No onneksi on vaihtoehtoja ja ite viimepäivät auton windows koneen kanssa aikaani ihan liikaa viettäneenä olen sitä mieltä että se säätäminen on hyvä juttu. Ihanne kait olisi, ettei se olisi pakollista, mutta kuitenkin mahdollista.

Hyvää jatkoa!!

Rosmo
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest158

  • Vieras
Vs: OS X
« Vastaus #2 : 08.12.2012 - klo:16:59 »
Alkaakos Äyni ikääntyä vai aikuistua? Mulla kun on kelattuna jo tuohon kypsään aikuisikään tarvittava 'oppimäärä', niin on tullut samanmoiset ajatukset yhä tiheemmin mieleen. Mutt se systeemin vaihto on mielestäni aikas iso muutos ja 'nikotuttaa' siksi vielä toistaiseksi. Eli jos ensin 'tunnustelis' vaikka iPadillä Mac-maailmaa sillee varovasti pintaa rapsuttelemalla...  se kun ois kelpo yhteydenpitoväline lastenlapsienkin kanssa. Ja sitt mahdollisesti kihlajaiset vasta myöhemmin, jos seurusteluaika pidemmälle johtaa. Mun toiveeni on ollut köyhälistölle paremmin sopiva Mac mini. Mutt kieltämättä haaveena samainen tietokone-kaunistus - se iMac. Sen kun kehtais pitää näkyvilläkin...

guest624

  • Vieras
Vs: OS X
« Vastaus #3 : 08.12.2012 - klo:20:42 »
Alkaakos Äyni ikääntyä vai aikuistua?

Lähinnä ensimmäistä kertaa oli varaa samalla kun tarve uuteen tietokoneeseen :D Toisaalta lähipiirin positiiviset kokemukset helpottivat valintaa.

Mutt se systeemin vaihto on mielestäni aikas iso muutos ja 'nikotuttaa' siksi vielä toistaiseksi.

Kaikeksi yllätykseksi systeemin vaihto oli hyvin vaivatonta. Suurin ongelma oli siinä, että ilman säätöä ainoa yhteinen tiedostojärjestelmä, jota ulkoisella kovalevyllä tiedostojen siirrossa saattoi käyttää oli fat. Kirjanmerkit, sähköpostit yms. siirtyi vaivatta kun samat ohjelmat käytössä molemmissa järjestelmissä. Muita asetuksia ei tarttenutkaan siirrellä, kuvat, videot yms. dokumentit siirtyy kuitenkin noin vain, paljon on tavaraa pilvessä nykyisin. Ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä pääsee samalla syöttämään kaikkien yleisten web-palveluiden tilitiedot ja kalenterit (google) yms. on synkronoituna välittömästi. Sanoisin, että vaivaa ei kaikkineen ollut sen enempää kuin silloin, jos haluaa susen uuden version myötä jyrätä kotikansionkin. (tuntui minusta tarpeelliselta toimenpiteeltä ehkä joka kolmannen päivityksen myötä päästä totaalisesti eroon kaikista roikkuvista asetustiedostoista.)
Lisäksi tämä on kuitenkin unix-pohjainen, niin komentorivikomennot on riittävän samankaltaiset. Josko sen tarve on aika vähäinen jos ei tartte kovin pitkälle vietyä säätämistä harrastaa. Mahdollisuuksia tuntuu kuitenkin olevan aika paljonkin.

Mun toiveeni on ollut köyhälistölle paremmin sopiva Mac mini. Mutt kieltämättä haaveena samainen tietokone-kaunistus - se iMac. Sen kun kehtais pitää näkyvilläkin...

Meillä kun aiemmin on ollut vain kannettavia, ja näyttökin olisi pitänyt ostaa, niin mini ei olisi tullut juuri yhtään halvemmaksi. Mini, dvd-asema, näppis ja kelvollinen näyttö olisi maksanut hyvinkin sen mitä iMacin listahinta, ja mini on vielä tehottomampi laite. Meillä kävi sinänsä vielä säkä kun imacin uudistumisen aikaan oltiin liikeellä ja saatiin esittelykappale huomattavan edullisesti. Nätti tämä on, minusta nätimpi kuin se reunoilta ohut uusin malli. Tehoa on vallan riittävästi meidän käyttöön. Ja edelleen, käyttäminen on aivan ihanaa.
Markkinastrategioista sun muusta semmoisesta hankalasta ei puhuta sitten mitään, eihän  ;D

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OS X
« Vastaus #4 : 09.12.2012 - klo:08:27 »
Vuodesta 2004 on kakkoskoneena ollut mac. Tällä hetkellä iMac G5. Tuonkin vois jossain vaiheessa päivittää uudempaan, mutta kun ei oikein budjetti anna myöten. Tämä suse kuitenkin on edelleen ykkös käyttis. Totta on että mäkkiä ei juurikaan tarvitse säädellä. Valitettvasti se ei riitä minulle vaan kaipailen juurikin monipuolisuutta säätöihin.  Mäkin ehdottomasti paras puoli on yhteensopivuus kun käyttää vain applen tuotteita. Kaikki toimii kuin unelma. Huono puoli on sitten kolmannen osapuolen laitteet. Siinä saa olla tarkkana kun niitä hommaa että saa toimiin. Tosin tuokin on viime vuosina parantunut kun mäkki on yleistynyt. Myös jälleenmyyntiarvo on mäkeissä huomattavasti PC koneita parempi. Vaikka mäkkejä moititaankin kalliiksi niin kyllä ne hintansa väärtejä ovat, paitsi macmini. Tuossa on kyllä hinnasssa ilmaa rutkasti tehoihin nähden.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest158

  • Vieras
Vs: OS X
« Vastaus #5 : 09.12.2012 - klo:12:24 »
juu ei se mini mikään tehopakkaus ole eikä siis tehokäyttäjän unelma, mutt en ole minäkään - en unelma enkä enkä tehokäyttäjä... ;)
meikä kun alkaa olla enempi täällä 'laskettelupuolella'... en siis pelaa, kenties jo vähän pelkään. Enkä ohjelmoi, kun siitä mitään ymmärrärrä. ja 3-D näkymiksi riittää Google Earthin näyttämät, jvstavat. Eli käyttö muiden tuotoksista nauttimista. Ja kun noita näyttöjäkin on nurkissa useampia, niin eiköhän se minikin riitää, s-postien, Skypen. FaceTimin käyttöön ja surffailuun, Iltalehden vkon-tyttö-kuvan tihrustamiseen, yms.
Mitä se kukkokin aikoinaan sanoi, kun kaula katkaistiin - aikansa kutakin...
Nyt 'ehtoolla' aikaakin on enempi ihan omiin harrastuksiin, kun työkin häiritsee enää vaan tovin silloin tällöin.
Eli kullekin tarpeensa ja halujensa mukaan 

ps. Kieltämättä aatoksiini vaikutti voimallisesti myös, kun vertaisin iMacin ja Mac minin hintalappuja - nafti 2000 € vs reilu 600 € - ja sitt kun kurkkasin, vaikka vaan ihan pikasesti kukkarooni, niin mulle valinta oli varsin selkeä mini ...tosin siirsin mahd hankintani odottamaan kevään uutisia, josko mini saisi uudemman Intelin piirisarjan näytönohjaimineen, jolloin se alkaisi olla pikkusen pirteämpi laite sekin.

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OS X
« Vastaus #6 : 09.12.2012 - klo:15:57 »
Mie oon huomannu että toimiva lääke tietokone ja autokuumeeseen on se, että käy sohvalle pitkälleen ja laittaa tyhjän lompakon otsalle vähäks aikaa.
Saattaa toimia muissakin kuumetapauksissa mutta itellä kokemusta vain edellä mainituista.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest624

  • Vieras
Vs: OS X
« Vastaus #7 : 09.12.2012 - klo:20:13 »
Mie oon huomannu että toimiva lääke tietokone ja autokuumeeseen on se, että käy sohvalle pitkälleen ja laittaa tyhjän lompakon otsalle vähäks aikaa.

 ;D

guest53

  • Vieras
Vs: OS X
« Vastaus #8 : 19.12.2012 - klo:12:04 »
Kun linuxissa on minulle rutkasti opittavaa ja Windowskin on samoissa koneissa perintönä, ajattelin aina että pidän näppini erossa Mac-masinoista. Vaimon kuoltua tutustuin toimittaja-tiedoittajaan, jonka työpöydällä lojui tosi vanha Mac, sisällä Os 9.1. Hänellä oli ollut oma yritys, mutta oli häipynyt eläkkeelle "kun aina olisi pitänyt ostaa uusia kalliita koneita ja ohjelmia ja opetella niiden käyttöä." Ystäväni teki kuitenkin edelleen töitä Mac-vanhuksella ja yhtävanhalla ex-tyttärenmieheltä saadulla WindowsXP-PCllä. Hän mm. toimitti ison kansainvälisen yhdistyksen Suomen osaston lehteä.

Pällistelin ystävän työvälineitä ja ajattelin, että kohta nuo romut laukeaa. Muistelin vuosien takaa ihailleeni PowerPC-prosessoria, jolle IBM teki käyttiksen ja siksi hankin hiukka ystäväni konetta uudemman G4- tai G5-PPC:n käyttiksellä OS 10.14. Aika pitkään piti opetella, ennenkuin työpöytätemput (UI) tuli tutuiksi. Kehitin itseäni ystäväni atk-asiantuntijaksi   :-*

Tavanmukainen toiminta OSX-ympäristössä oli helppoa ja joustavaa, mutta hyvin pian tuli vastaan ongelmatilanteita, joista ei selvinnyt edes pitkällä miettimisellä. Eli Mac-ympäristö on pinnalta helppo, mutta ongelmatilanteet tosi vaikeita - siis minulle. Onneksi Suomen Mac-yhteisö on ystävällistä ja tosi avuliasta. Foorumilta  http://hopeinenomena.net/
löytyi apua ja ystäviä hädässä.

Opiskelu ei mennyt hukkaan, sillä pian ystäväni oli ongelmissa. Kirjapaino ei enää voinut ottaa vastaan hänen taittovedoksiaan, koska hänen Page Maker ohjelmansa oli liian vanhaa versiota. Hiukka uudempi olisi käynyt, mutta se ei pyörinyt käyttiksessä 9.1 vaan olisi vaatinut 9.2 ympäristön. Se taas vaati uudemman koneen.

Page Maker - vaikka ohjelma on ikivanha - maksaa tuhottomasti. Jääköön tässä yhteydessä kertomatta, miten ohjelmien uusiminen hoidettiin  :P

Pitkällisen keskustelun jälkeen eräs Jyväskylässä asuva Mac-guru lahjoitti minulle iMac-koneen, jollaista olin aikanaan salaa ihaillut. Tämä muotoiluihme näytti televisiolta, mutta oli paljon kauniimpi. Sitä pystyi kuljettamaan kädensijasta melko pienellä kärsimyksellä. Huomattavasti helpommin kuin aikanaan IBM:n matkalaukun muotoista ja kokoista ja painoista "kannettavaa PC:tä".

Ei muuta kuin kolme koiraa autoon ja Jyväskylään, jossa guru ystävällisesti viritti iMac:n. Värinäyttö ja OS 9.2, ihan kiva kone. En kuitenkaan onnistunut asentamaan uutta Page Makeria, joten piti taas piipahtaa Jyväskylässä, jossa homma hoitui, kiitos vaan  :)

Aineiston siirtäminen ikivanhukselta uuteen Macciin edellytti Aplen verkon pykäämistä koneiden välille, mutta sekin onnistui. Aurinko paistoi ja kaikki oli hyvin.

Kunnes - tietenkin - kirjapaino ilmoitti, etteivät he enää voi ottaa vastaan Page Maker - dokumentteja. Pitää siirtyä In Design ohjelmaan. Jääköön kertomatta, miten sikakallis Adoben pakkaus järjestyi käytettäväksi. Ihana iMac ja OS 9.2 eivät riittäneet, piti hankkia jälleen uudempi Mac. Myöskään minun PowerPCni ei vaikuttanut luotettavalta joten en uskaltanut antaa sitä ystävälleni. Joensuusta löytyi kohtuuhintainen melko uusi iMac, joka ei enää ollut kannettava muotoiluihme vaan pelkkä paksu paneelinäyttö. Sievä sekin.

Vähän vielä itkua ja hammastenkiristystä, sillä Page Maker - virtuoosi ystäväni ioutui opettelemaan hänelle uuden Adoben InDesign CS - systeemin  :'(

Siitäkin selvittiin. Vanhalle hienolle iMacille löytyi hyvä koti oululaisen Mac-harrastajan luota. Ikivanhus Mac, olisi vielä erinomaisesti toiminut, mutta se oli pakko toimittaa kaupungin kierrätyskeskukseen. Nyt ystäväni laitteet ja ohjelmat ovat "ajan tasalla".

Ainakin toistaiseksi  ::)