Kirjoittaja Aihe: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot  (Luettu 7952 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kapa

  • Jäsen
  • Viestejä: 182
projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« : 13.10.2012 - klo:12:55 »
Olen joskus aiemmin kysellyt tästä asiasta, mutta en nyt muista olikos se täällä...

Onko kukaan törmännyt automaattiseen ohjelmaan, jolla voisi tallenteista napsia mainoskatkot pois automaattisesti?
Käytän projectX:ää pätkimiseen, joten erityisesti ohjeet sen kanssa kiinnostaa. Mutta olen valmis miettimään muitakin ohjelmia, jos sellaisia vaan  löytyy...

(Kaffeine käytössä - en ole väsännyt myth:iä koska konetta käytetään muuhunkin kuin elokuvien tallentamiseen)

Käytössä susen 12.1 versio

Poissa mrl586

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Vs: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« Vastaus #1 : 13.10.2012 - klo:13:45 »
Löytyisikö haluamasi nelosen ohjelma ruutu.fi:sta ilman mainoksia? Jos löytyy, sen saa ladattua rtmpdumpilla.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2012 - klo:14:15 kirjoittanut mrl586 »

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« Vastaus #2 : 13.10.2012 - klo:14:07 »
En aivan automaattista tiedä, mutta todella kätevän kylläkin.
dvbcut on ohjelma, jolla saa 10:ssä minuutissa poistettua mainokset per leffa, käyttämällä vierityspalkkeja.
Ylempää vierityspalkkia etsiessä mainoksia ja alempaa tähdätessä mainoksen alkuun/loppuun.

Edit - Sen jälkeen projectx-ää tarvitsee vain Ylen tekstien parsimiseen.

Edit 2 - Ilmeisesti ohjelma löytyy packmanin repoista.

Poissa kapa

  • Jäsen
  • Viestejä: 182
Vs: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« Vastaus #3 : 13.10.2012 - klo:14:59 »
Löytyisikö haluamasi nelosen ohjelma ruutu.fi:sta ilman mainoksia? Jos löytyy, sen saa ladattua rtmpdumpilla.

Ei - yleensä tallennan elokuvia, joita ei iltaisin jaksa katsoa. Harvoin on nelonen saanut oikeudet näyttää se netissä. MTV3 taas ei toimi ollenkaan (tai no - saa kai toimimaan mutten jaksa sitä taas värkätä).

Poissa kapa

  • Jäsen
  • Viestejä: 182
Vs: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« Vastaus #4 : 13.10.2012 - klo:15:00 »
En aivan automaattista tiedä, mutta todella kätevän kylläkin.
dvbcut on ohjelma, jolla saa 10:ssä minuutissa poistettua mainokset per leffa, käyttämällä vierityspalkkeja.
Ylempää vierityspalkkia etsiessä mainoksia ja alempaa tähdätessä mainoksen alkuun/loppuun.

Edit - Sen jälkeen projectx-ää tarvitsee vain Ylen tekstien parsimiseen.

Edit 2 - Ilmeisesti ohjelma löytyy packmanin repoista.

Joo, toi ohjelma löytyy. Mutta kun haluan pakata elokuvat avidemuxilla, niin ymmärtääkseni projectX on kuitenkin "pakko käyttää"... voin toki olla väärässä.

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« Vastaus #5 : 13.10.2012 - klo:15:21 »
Joo, toi ohjelma löytyy. Mutta kun haluan pakata elokuvat avidemuxilla, niin ymmärtääkseni projectX on kuitenkin "pakko käyttää"... voin toki olla väärässä.

Taidat olla väärässä, sillä avidemux avasi dvbcut:n tekemän .mpg-tiedoston. Tosin ei tainnut osata muuttaa leveyttä aivan oikeaksi. (En osaa käyttää kyseistä editointisoftaa.)

Edit - Mihin tarttet avidemuxia, kun voit pätkiä leffan dvbcutillakin?

Poissa kapa

  • Jäsen
  • Viestejä: 182
Vs: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« Vastaus #6 : 13.10.2012 - klo:17:46 »
Joo, toi ohjelma löytyy. Mutta kun haluan pakata elokuvat avidemuxilla, niin ymmärtääkseni projectX on kuitenkin "pakko käyttää"... voin toki olla väärässä.

Taidat olla väärässä, sillä avidemux avasi dvbcut:n tekemän .mpg-tiedoston. Tosin ei tainnut osata muuttaa leveyttä aivan oikeaksi. (En osaa käyttää kyseistä editointisoftaa.)

Edit - Mihin tarttet avidemuxia, kun voit pätkiä leffan dvbcutillakin?

Kai se on tottumus...

Muutan avidemuxilla videot AVC Mpeg 4:ksi. Pienennän filmin kokoa ja muutan kuvan koon "oikeaksi". TV ei osaa näyttää muistikortilta oikeassa muodossa elokuvaa, ellei sitä ole käsitelty. Lisäksi tuo pakkaaminen MP4:ksi pienentää kokoa noin neljäsosaan M2T tallenteesta, tällöin voi leffoja säästellä (ja myös lapsille tallentaa useampaa käyttöä varten). Ei se koneella nyt tarpeen ole, mutta jos haluan katsoa TVn isosta näytöstä kohtuullisella kuvalla...

Aloin käyttämään aikoinaan projectXää ja avidemuxia sen takia, kun ilman niitä muutetuissa divx tai muissa mp4 formaatin elokuvissa ääni ja kuva eivät olleet synkassa elokuvan lopussa.

Poissa Ville

  • Jäsen
  • Viestejä: 72
Vs: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« Vastaus #7 : 15.10.2012 - klo:00:17 »
Ensinäkin "oikea" kuvasuhde mpeg2-videossa ei ole aivan yksinkertainen juttu, muttei kyllä kovin vaikeakaan.

Aloitetaan vaikka siitä, että yleensä PAL-järjestelmän mpeg2-videossa pikseli ei ole yleensä neliö vaan suorakulmio. Sivujen suhteet ovat joko 16/15 (vanha 4/3-osaa televisio) tai 64/45 (nykyinen laajakulmatelevisio 16/9-osaa). Jätän tästä tarkoituksella pois jenkkien käyttämät NTSC-järjestelmän pikselisuhteet sillä niitä ei suomalaisissa televisiolähetyksissä käytetä, mutta niidenkään pikselit eivät ole neliöitä.

Tästä seuraa se että videonkäsittelyohjelmassa kuvan ei välttämättä tarvitsekaan näyttää aina oikealta ja silti se näkyy oikein toisto-ohjelmassa. Kuvasuhteen pystyy yleensä säätämään oikeaksi käytetyn koodekin asetuksista ja varsinkin mpeg2 koodausta käytettäessä paras vaihtoehto mielestäni on käyttää alkuperäistä pikselisuhdetta sillä niin tehdään esimerkiksi DVD-levyjenkin kohdalla.

Jos sitten käyttää jotain muuta koodausta niin mielestäni on vähän makuasia että muuttaako tuon pikselisuhteen 1/1:een vai käyttääkö alkuperäistä. Molemmat toimivat ihan yhtä hyvin. Tossa pikselisuhteen muuttamisessa on sitten hyvä muistaa se asia, että vaikka televisiossa käytetyn videon resoluutio on aina 720x576, todellisuudessa 4/3-videon resoluutio on 768x576 ja 16/9-videon 1024x576 johtuen juuri tuosta pikselin suorakulmaisuudesta ja sitä, että kuvan tarkkuuden kannalta pystyresoluutio (576) on se tärkeämpi resoluutio.

Noita mainittuja resoluutioita ylemmäksi kuvaa ei normaalioloissa yleensä kannata skaalata, mutta jos haluaa käyttää maksimitarkkuutta 1/1 muunnoksessa niin ne ovat juuri nuo edellä mainitut. Yleensä kuitenkin käytetään resoluutiota joka on pienempi  kun tuo mainittu maksimi. Kaikki riippuu sitä, että minkälaiseen kuvanlaatuun itse on tyytyväinen.

Itse käytän televisiotallenteiden käsittelyyn projectXää, avidemuxia ja handbrakea. Mulla se että miten niitä käytän on aina tilannekohtaista. Esimerkiksi mainoskatkot poistaisin avidemuxilla ainakin silloin jos muutenkin uudelleen koodaisin videon. Jos en käyttäisi uudelleenkoodausta niin projectX on mielestäni nopeampi. Uudelleen koodauksessa käyttäisin sen takia avidemuxia, että sillä pystyy määrittelemään poistettavat kohdat tarkemmin kuin projectXällä joka katkaisee kuvan aina lähimmän I Framen kohdalta ja se ei ole aina se ihan oikea paikka. Jos kuvaa ei koodaa uudestaan niin sitä ei voi muutenkaan katkaista kuin I Framen kohdalta, joten silloin avidemuxista ei ole mitään hyötyä.

Yleisin käyttämäni tapa on kuitenkin projectXän ja handbraken yhdistelmä, omiin tarpeisiini se on yleensä nopein ja helpoin. Itse teen tallenteistani matroskatiedostoja X.264 videokoodekilla ac3 äänillä. ac3-ääntä käytän sen takia, että mulla on optinen kaapeli tietokoneen ja vahvistimen välillä ja se vaan näyttää toimivan sillä lailla parhaiten. (VLC:llä nimittäin näyttää olevan sellainen tapa että se vähän arpoo noiden 5.1-,  surround- ja stereoäänien toistoa ja helpommalla pääsee kun jättää valinnan suoraan vahvistimen hoidettavaksi). X.264 taas tekee melkoisen hyvää jälkeä lähes joka tapauksessa alle puolella alkuperäisen videotiedoston koosta, joten tilan säästö on melkoinen pitkässä juoksussa. On mulle kyllä kerran käynyt niinkin, että X.264 tiedosto olikin isompi kuin alkuperäinen. Kyseinen pätkä oli muistaakseni joku televisiosta tullut 20-luvun elokuva, jota ei oltu yhtään digitaalisesti korjattu ja kuva oli siitä syystä hyvin heikkolaatuinen jo alkuunsakin. Kun laskin pakkauksen laatua tiedoston pienentämiseksi niin yllättäen itse kuvakin parani, sillä ilmeisesti koodekki ei enään sillä laadulla pystynyt pakkaamaan kaikkia "alkuperäisiä"  huojuntoja ja rakeisuuksia mukaan ja ikään kuin itse filtteröi vahingossa kuvan paremmaksi.

Avidemuxilla on muuten sitten jollain videotyypeillä sellainen ikävä tapa, että ääniraita tuppaa jäämaan kuvasta jälkeen, mutta tästä selviää ihan hyvin säätämällä käsin äänen kohdalleen. Itse ainakin olen tullut siihen tulokseen yleisin ajoitusvirhe on se että ääni on 400ms jäljessä joten sitä pitää sitten siirtää sen verran eteenpäin asetuksista.

guest658

  • Vieras
Vs: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« Vastaus #8 : 15.10.2012 - klo:06:17 »
Kiitos Ville informaatisesta kirjoituksesta. En ole itse noita ts - päätteisiä videoita onnistunut samaan editoitua siihen pisteeseen, että ne olis sen jälkeen toiminut. Olen projectx:llä yrittänyt mainosten poistoa ja tallennusta tuohon ts tiedostoon takaisin, kun tarkoitus on toistaa ne ohjelmat uudestaan digiboxissa ja se ei ymmärrä muita formaatteja kuin tuon ts:n. Ongelma on ollut kuvan aaltoilu. Välillä kuva nopeutuu ja välillä hidastuu. Nyt kokeilen tuota avidemuxia ja siinä tosiaan äänet lagaa, mutta sain ne synkattua. Pitää vielä testata digiboxissa, että toimiiko. Mikäli toimii, niin saan säästettyä noin puolet levytilasta kättelyssä pelkästään mainosten poiston ansiosta.

guest658

  • Vieras
Vs: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« Vastaus #9 : 15.10.2012 - klo:08:34 »
Onkohan tuolla kansalaisboksilla mahdollisuutta katsella käsiteltyjä tiedostoja millään konstein? http://www.verkkokauppa.com/fi/product/6238/ccgjc

Olen nyt käsitellyt videon avidemuxilla (poistanut mainokset) ja tallentanut sen boxin vaatimaan ts muotoon. Smplayerilla toistaa ongelmitta. Boxilla ei avaa tiedostoa. Alkuperäisessä tiedostossa näkyy tuossa boxissa ne infotekstit, mutta tuossa muokatussa versiossa ei niitä näy. Mitäköhän tuosta muokatusta tiedostosta jää puuttumaan, kun tuo digiboxi ei sitä osaa lukea?

Eroa noissa tiedostoissa on tuo kuvasuhde. Alkuperäinen tiedosto: pal 16:9 (64:45) --> muokattu: pal 4:3 (16:15).

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 912
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« Vastaus #10 : 15.10.2012 - klo:17:11 »
Onkohan tuolla kansalaisboksilla mahdollisuutta katsella käsiteltyjä tiedostoja millään konstein?

En ole kokeillut, mutta ostin sellaisen äirelleni joululahjaksi männä jouluna, ja ensi viikolla olen menossa sinnepäin. Jos sinulla olisi siis idea jostain spesifistä kokeilusta, voisin saada hoidetuksi.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

guest658

  • Vieras
Vs: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« Vastaus #11 : 16.10.2012 - klo:06:37 »
Onkohan tuolla kansalaisboksilla mahdollisuutta katsella käsiteltyjä tiedostoja millään konstein?

En ole kokeillut, mutta ostin sellaisen äirelleni joululahjaksi männä jouluna, ja ensi viikolla olen menossa sinnepäin. Jos sinulla olisi siis idea jostain spesifistä kokeilusta, voisin saada hoidetuksi.

Minulla olisi vain tarvetta saada mainokset videosta pois ja muuten tiedosto saa olla tämä ts - päätteinen eli ei tarvetta millekkään pakkaukselle tai muulle käsittelylle.Pelkillä mainosten poistolla nuo tiedostot saa lähes puolet pienemmiksi, joten turhaahan niillä kovalevyä täyttämään. Hyvin onnistu tuolla avidemux ohjelmalla tämä käsittely ja minulla ei toistaiseksi ole tarvetta ylen tuotannon käsittelyyn, joten ei tarvitse tekstitysten kanssa pelata , kun ne on kiinni poltettu esimerkiksi nelosen sarjoissa. Jostakin syystä tuo boxi vaan ei lähde toistamaan käsiteltyä videota, joten jotakin on pielessä.

Poissa kapa

  • Jäsen
  • Viestejä: 182
Vs: projectX ja MTV3 / Nelonen mainoskatkot
« Vastaus #12 : 18.10.2012 - klo:21:02 »
Avidemuxilla on muuten sitten jollain videotyypeillä sellainen ikävä tapa, että ääniraita tuppaa jäämaan kuvasta jälkeen, mutta tästä selviää ihan hyvin säätämällä käsin äänen kohdalleen. Itse ainakin olen tullut siihen tulokseen yleisin ajoitusvirhe on se että ääni on 400ms jäljessä joten sitä pitää sitten siirtää sen verran eteenpäin asetuksista.

Yleensä projectX ja mplex poistaa tuon siftausongelman. Tai ainakin minulla on poistanut (vaikkakin avidemuxia olen käyttänyt). HandBrake vaikuttaa hyvältä, mutta siinä ongelmana on juuri Samsungin TV:n kuvanäyttö - eli koska en skaalaa kuvaa niin se näkyy 4:3 formaatissa :(
dvbcut tuntuu hyvältä ohjelmalta, sillä on nopea tehdä mpg pätkät.

Kiitoksia kommenteista!