Kirjoittaja Aihe: Flashin linux-tuki loppuu  (Luettu 9010 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Flashin linux-tuki loppuu
« : 05.04.2012 - klo:08:47 »
http://blogs.adobe.com/flashplayer/2012/02/adobe-and-google-partnering-for-flash-player-on-linux.html

Hiphei.

http://www.mbnet.fi/artikkeli/blogit/net_nyt/mika_on_flashin_tulevaisuus_ja_miksi_sen_pitaisi_kiinnostaa
Lainaus
Ensinnäkin Flashin Linux-tuki loppuu. Uusia ominaisuuksia ei enää tule. Korkeintaan bugikorjauksia. Päivittyvän Flashin Linuxiin saa enää Googlen Chromella, johon Flash pultataan Pepper-nimisen rajapinnan kautta. Eli jos Flashia Linuxissa käytät, olet naimisissa Chromen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2012 - klo:08:55 kirjoittanut Owdy »

guest658

  • Vieras
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #1 : 05.04.2012 - klo:11:49 »
Eipä siinä mitään, jos flashistä eroon pääsee, mutta mikä korvaajaksi? Html5 kokemukset eivät ainakaan tällä hetkellä ole kovin hyviä. Videot pätkii vanhemmalla kannettavalla tosi pahasti.

guest158

  • Vieras
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #2 : 08.04.2012 - klo:10:13 »
sattuipas 'somasti' tää uutisointi. Mulla kun ilmeisesti flash on joteski 'hapantunut, eikä oo enää toiminut tän vuoden puolella kunnolla. Ensin lakkas esim Yle areenasta streemit toimimasta ja nykyään ei edes videot toimi Iltalehdestäkään. Vika voi olla toki useammassakin paikassa. Mutt joku ihan normaali tietoturvapäivitys tai Firefoxin päivitys on yksi syymshdollisuus, kun en juuri muita päivityksiä oo tehnyt. En tosin muista olisko joku flash-päivitys ollu viime kk:n aikana.

No eipä tuo mitään, vaikka tuo edellä mainitsemani Yle areena on minulle tärkeä ja paljon käyttämäni palvelu lähinnä klassisen musiikin tarjontansa vuoksi, kun Google tarjoaa ainakin yhtä hyvää Crome-selaintaan, jossa Flash tulee mukana ja toimii hyvin. Areenan ja Yle-klassisen palvelut streemeineen saa nautittavakseen kuin ennenkin.  :D

ps. OK - luin loppuun tuon Owdyn välittämän tiedon ja tää kokemukseni on siis vain toistoa, mutt Owdyn kertoma helpotti omaa kokemaa ja ihmittelyäni, vaikka ei ihan samaan liitykään.

guest158

  • Vieras
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #3 : 08.04.2012 - klo:21:15 »
heh, heh! voi lieru! kun poistin uudemman shockwave 11.2 käytöstä ja otin takaisin vanhan 10.3 niin johan alkoi taas multimediat toimiin.
Oon tätäkin kiroillut jo toisenkin kerran ja valittanut esim YLE:lle sivujensa/toimintojensa särkemisestä, prskeles!
Onneks tuli mieleen kokeilla vanhaa versiota. Ja nyt, eikun vaan pahoittelemaan reaktioitani Ylelle ja muille vastaaville.
Saakeli näiden harrastelijoiden kanssa, jotka toimii toisistaan tietämättä ja laadusta välistämättä

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #4 : 08.04.2012 - klo:21:29 »
Oletko kokeillut beta versiota? http://areena-beta.yle.fi

guest158

  • Vieras
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #5 : 09.04.2012 - klo:10:48 »
sitäpä juuri ja sen myötä hankaluudet tulivatkin esiin, jolloin 'syyttävä' sormeni osoitti heti YLE:n suuntaan. Mikä osoittauti (?) sitten vika-suunnaksi. Koska Googlen Crome näytti ne videot OK, mutt tietoturvakorjattu Flash FF:ssä ei enää toiminutkaan, vaan piti palata vanhan Flashin käyttöön... Mutt Cromessa tuo uusin Flash on mukana ja päivittyy aina uusinpaan - toivottavasti toimivana jatkossakin.

Sinänsä Ylen beta-sivuista en ole kovin innostunut. Syynä kenties vanhoihin tottuminen. Niiltä löysin etsimäni helpommin.

Poissa tiger61

  • Jäsen
  • Viestejä: 362
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #6 : 09.04.2012 - klo:12:12 »
uudemman shockwave 11.2 ??

Itselläkin nämä flash-hommat ja niiden "toiminta" ihmetyttää välillä - YLE-Areena on toiminut kokoajan uusimpien flash-päivityksienkin jälkeen Firefoxissa, Iltalehden IL-TV lakkasi jossain vaiheessa toimimasta. No syy siihen löytyi hetki sitten - Flash oli jossain vaiheessa "päivittynyt lupaa kysymättä" 32-bittiseksi, vaikka arkkitehtuuri on 64-bittinen. Vaihto oikean arkkitehtuurin pakettiin ja kas vain IL-TV alkoi toimimaan ja YLE-Areenakin pysyi toiminnassa  8). Ja jotta asia ei olisi liian "helppoa" ja "yksiselitteistä" - Google Chromessa ei IL-TV toimi, YLE-Areena toimii  ;D
"Työkone":
OpenSuse Tumbleweed
Intel E8500, 4 Gt RAM, GeForce Quadro K4000, Samsung SyncMaster P2770HD, Samsung ML1675

"Viihdeyksikkö":
Win 10 - toistaiseksi Tidalin mastereiden vuoksi
Intel i5, 8 Gt RAM, LG 55"

Yhteydenpitoväline:
OnePlus 6

guest158

  • Vieras
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #7 : 09.04.2012 - klo:21:16 »
joo lisäososissa nimi on shockwave Flash 11.2
ja ohjelmahallintaluettelossa se on FlashPlayer 11.2
uusimmat mitä mulle näkyy ja joka ei mulla siis toimi openSUSE 11.4:ssa, mutt vanhempi 10.3 toimii

guest158

  • Vieras
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #8 : 24.05.2012 - klo:10:10 »
Jotkut valmistajat ovat rakentaneet Flash-tuen suoraan selaimeensa, niin kuin esim Google Cromeen ja nyt ilmeisesti MS IE:hen aiemmista toisenlaisista puheistaan huolimatta. MS:hän on kertonut 'turvallisuussyistä' johtuen luopuvansa Flashin käytöstä, kuten myös Apple on tehnyt. Mutt nyt lie ääni muuttunut: http://www.digitoday.fi/data/2012/05/24/adoben-flash-saa-saattohoitoa-windows-8ssa/201230023/66

Hyvä asia monien videoiden näkemisen mahdollistuessa edelleen. Mutt mitä tekee Firefox, kun täälläkin olette kertoneet linuxin lopettavan Flash-tukensa? Siirtyykö Flash myös Firefoxiin kuten Cromessa ja IE:n tulevassa versiossa?

Esim Ylen Areenan ja Elävän arkiston esitykset edellyttävät Flashiä... tai juu jotain windowsmediaa...

guest658

  • Vieras
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #9 : 24.05.2012 - klo:12:43 »
Lainaus
Esim Ylen Areenan ja Elävän arkiston esitykset edellyttävät Flashiä... tai juu jotain windowsmediaa...

Niinhän nuo sanovat ylellä, että eivät voi vielä käyttää esimerkiksi html5 tekniikkaa videoiden esitykseen, koska salaukset eivät toimi siinä vielä, niin hyvin. Nytkin on joskus ongelmia tuon flashin kanssa mm. yle areenassa. Toivottavasti ei tule mitään vielä huonompaa tilalle kuin tuo flash on.


guest158

  • Vieras
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #10 : 14.08.2012 - klo:10:21 »
Mulla nykyään toimii vanha Flash - tai siis ShockwaveFlash - versio =10.3 mutta ei uudenpi (edes vähän tietoturvallisempi) 11.2

Videot toimii niin Ylen Areenassa ja klassisessa musiikissa kuin Iltalehdessä, jne... sekä Firefoxilla että Googlen Cromella, joka kuitenkin joka kerta herjaa ja kehottaa päivittämään uudenpaan 11.2-versioon, mutt sallii käytettävän "tällä kertaa" kun annan 'luvan'
Mutt kummassakaan selaimessa ei toimi 11.2-Shockwave-versiolla... Ja Cromessa pitää tuo uudenpi olla pois käytöstä -kytkettynä, jotta edes vanhemmalla (tietoturvattomammalla) toimisi.

Eli mikähän mättää? Onko ongelma Susessa vai selaimissa?
Crome kun sentään ilmoittaa, ett voinut ladata ko Shockwaveflashiä, jos sen uudenpi versio on tarjolla, vaikka vanhemman lisäksi. Firefox ei hätkähdä moelempien käytössä olosta. Mutt jos vanhemman 10.3-version ottaa pois käytöstä, niin FF:ssä ei videot pöyri

Siis mulla tässä kotikoneessa on Susen 11.4-versio vielä. Toimiiko nuo Flashit paremmin uudessa 12.1:ssä ja/tai mieluummin 12.2-versiossa, johon siirryn, kohan se valmistuu

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #11 : 14.08.2012 - klo:10:33 »
Suse 12.1 ja flash 11.3 Chromessa. FF:ssä 11.2. Molemmissa toimii.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest158

  • Vieras
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #12 : 14.08.2012 - klo:11:48 »
hyvä noin! josko mullakin sitt kun 12.1:een tai 12.2:een siirryn.

Mutt yks 'mielenkiintoinen' juttu vielä, kun katson Cromesta liitännäiset (pluginit) niin sehän ilmoittaa, ett mulla ei sellaisia edes ole...
ja minä kun oon uskonut, ett esim tuo Flash tulee Cromen mukana. Pitääkö se nyt kuiteski joteski erikseen hakea ja liittää ko selaimeen?
ja toiseks onko sulla tosiaan 11.3-versio Cromessa? eikä 11.2...

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #13 : 14.08.2012 - klo:14:53 »
hyvä noin! josko mullakin sitt kun 12.1:een tai 12.2:een siirryn.

Mutt yks 'mielenkiintoinen' juttu vielä, kun katson Cromesta liitännäiset (pluginit) niin sehän ilmoittaa, ett mulla ei sellaisia edes ole...
ja minä kun oon uskonut, ett esim tuo Flash tulee Cromen mukana. Pitääkö se nyt kuiteski joteski erikseen hakea ja liittää ko selaimeen?
ja toiseks onko sulla tosiaan 11.3-versio Cromessa? eikä 11.2...

Chromessa tulee käsittääkseni oma flash versio. Siksi tuo 11.3.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #14 : 14.08.2012 - klo:14:56 »
Shockwave Flash 11.3 r31
Nimi:   Shockwave Flash
Kuvaus:   Shockwave Flash 11.3 r31
Versio:   11.3.31.225
Sijainti:   /opt/google/chrome/PepperFlash/libpepflashplayer.so
Tyyppi:   PPAPI (prosessin ulkopuolinen)
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: Flashin linux-tuki loppuu
« Vastaus #15 : 14.08.2012 - klo:16:29 »
jes sieltä löytyy multakin, mutt silti Crome herjaa joka kerta, ett. "Laajennusta Shockwavw Flash ei voitu ladata" ja "Shockwave Flash has crashed"
Mulla tyyppinä kylläkin jaettu kansio - siinäkö vrhe? Jos, niin mites sen sais muutettua?
hitsi, no onneks FF:ssä toimii edes tietoturvattomampi versio... :(