Kirjoittaja Aihe: Gnome 3 totaali kaatuminen  (Luettu 14332 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest658

  • Vieras
Gnome 3 totaali kaatuminen
« : 17.12.2011 - klo:13:53 »
Tästä oli jo keskustelua tuolla : http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=4645.msg30039#msg30039

Gnome 3 jäätyy totaallisesti eli niin, että ei auta muuta kuin painaa resettiä, jotta pääsee jäätymis tilanteesta pois. Ei edes pääse TTY - tilaan, kun tällainen jäätyminen tapahtuu. Minulla on jäätynyt kone nyt kahdesti. Opensusen gnomessa ja nyt fedoran gnomessa. Minulla jäätyminen on tapahtunut nouveau - ajureilla ja joillakin on kaatunut myös nvidian ajureilla, joten näillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Kaatumisen aikana taustalle tulee erillaista sekasotkua ja hiiren kursori saattaa vielä liikkua, mutta liikkuminen voi olla tahmeaa. Oma veikkaus tähän ongelmaan on muistin käyttöongelma. Tämä on arvaus, sillä en ole päässyt kaatumistilanteessa lukemaan mitään logia, jotta näkisi mistä on kyse.

Linkkejä aiheeseen:

https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=120004

http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/install-boot-login/468612-opensuse-12-1-random-freezes.html

Poissa mrl586

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #1 : 18.12.2011 - klo:06:00 »
Kaatuuko se vesalla?

guest658

  • Vieras
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #2 : 18.12.2011 - klo:13:05 »
Kaatuuko se vesalla?

Kokeilun arvoinen asia. Tosin tätä gnome 3 joutuisi pelkillä vesa ajureilla käyttämään typistetyllä käyttöliittymällä, joten en tiedä jaksanko mitään pitempi aikaista testausta alkaa suorittamaan. Nimittäin ei tällaiset kaatumiset ole ihan joka päiväisiä. Minulla niitä on tullut 2 kpl. Sen sijaan pienenpiä kaatumisia, kuten esimerkiksi firefoxin kaatuminen tulee lähes päivittäin. Etenkin youtube kaatuu lähes varmasti, jos videota ajaa esimerkiksi 720p tasolla.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #3 : 18.12.2011 - klo:15:49 »
Minulla niitä on tullut 2 kpl. Sen sijaan pienenpiä kaatumisia, kuten esimerkiksi firefoxin kaatuminen tulee lähes päivittäin. Etenkin youtube kaatuu lähes varmasti, jos videota ajaa esimerkiksi 720p tasolla.
Kuulostaa todella hienolta käyttökokemukselta, lähes windowssilta.

guest658

  • Vieras
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #4 : 18.12.2011 - klo:16:07 »
Minulla niitä on tullut 2 kpl. Sen sijaan pienenpiä kaatumisia, kuten esimerkiksi firefoxin kaatuminen tulee lähes päivittäin. Etenkin youtube kaatuu lähes varmasti, jos videota ajaa esimerkiksi 720p tasolla.
Kuulostaa todella hienolta käyttökokemukselta, lähes windowssilta.

Viime aikoina ei ole minulla ollut oikein yhteiselo linuxin maailmassa mikään mieltä ylentävä. Kaikenlaista pientä on aina ilmennyt. Tällaisiin totaali tilttauksiin en ole kuitenkaan aikoihin törmännyt, joten ei kovin hyvältä vaikuta. Lisäksi tuo firefox on 7 versiosta lähtien kaatuillut jatkuvasti. Sitä ennen ei ole minulla juurikaan sen kanssa ollut mitään ongelmaa. Aluksi epäilin omaa laitteistoa, mutta kun näitä samoja jumeja on monella muullakin, niin todennäköinen syy on softassa.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #5 : 18.12.2011 - klo:16:16 »
Viime aikoina ei ole minulla ollut oikein yhteiselo linuxin maailmassa mikään mieltä ylentävä. Kaikenlaista pientä on aina ilmennyt.
Mul on ollu ihan sama, tappelua printteriden,näytönohjainten, mediaformaattien yms kanssa jne. Yleensä hommat saa jotenkin toimimaan, mutta aina joutuu tinkimään jostain. Ja esim se , että joku tokaisee "no se on maikkarin häviö jos ne ei näytä Katsomoa linux käytäjälle" jne, ei auta kyllä yhtään. Minä haluaisin katsoa esim uutislähetyksiä verkosta, myös maikkarilta. Jne jne.

openSUSE 12.1 on ollut ihan hemmetin iso pettymys, jouduin asentamaan itselleni ja vaimolleni toisen distron että pystyy tekemään perusasioita. Vaimon konetta ei voinut jättää hetkeksikään yksin, muuten näyttö pimeni ja kone oli pakko kylmäkäynnistää jne. Nykyinen distro toimii jo ihan kohtuullisesti, tosin linuxin perusongelmat ovat edelleen läsnä.


guest217

  • Vieras
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #6 : 21.12.2011 - klo:19:59 »
Tästä oli jo keskustelua tuolla : http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=4645.msg30039#msg30039

Gnome 3 jäätyy totaallisesti eli niin, että ei auta muuta kuin painaa resettiä, jotta pääsee jäätymis tilanteesta pois. Ei edes pääse TTY - tilaan, kun tällainen jäätyminen tapahtuu. Minulla on jäätynyt kone nyt kahdesti. Opensusen gnomessa ja nyt fedoran gnomessa. Minulla jäätyminen on tapahtunut nouveau - ajureilla ja joillakin on kaatunut myös nvidian ajureilla, joten näillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Kaatumisen aikana taustalle tulee erillaista sekasotkua ja hiiren kursori saattaa vielä liikkua, mutta liikkuminen voi olla tahmeaa. Oma veikkaus tähän ongelmaan on muistin käyttöongelma. Tämä on arvaus, sillä en ole päässyt kaatumistilanteessa lukemaan mitään logia, jotta näkisi mistä on kyse.

Linkkejä aiheeseen:

https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=120004

http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/install-boot-login/468612-opensuse-12-1-random-freezes.html


Ehkä kannattas kokeilla nvidian sivuilta uusimmat ajurit, koska gnome shell ei toimi kaikilla versioilla.

guest658

  • Vieras
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #7 : 21.12.2011 - klo:20:42 »
Lainaus
Ehkä kannattas kokeilla nvidian sivuilta uusimmat ajurit, koska gnome shell ei toimi kaikilla versioilla.

Nuo nvidian ajurit eivät tykkää minusta tai ainakaan tästä minun koneesta  ;) Viimeisin nvidia ajureiden asennus-kokeilu tuotti minulla koko systeemin uudelleen asennuksen. Menen näillä nouveau ajureilla toistaiseksi. Otan jossakin vaiheessa testiin eri vaihtoehdot eri ajureilla. Nyt joulua vasten on muuta tekemistä.

guest217

  • Vieras
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #8 : 21.12.2011 - klo:20:50 »
Lainaus
Ehkä kannattas kokeilla nvidian sivuilta uusimmat ajurit, koska gnome shell ei toimi kaikilla versioilla.

Nuo nvidian ajurit eivät tykkää minusta tai ainakaan tästä minun koneesta  ;) Viimeisin nvidia ajureiden asennus-kokeilu tuotti minulla koko systeemin uudelleen asennuksen. Menen näillä nouveau ajureilla toistaiseksi. Otan jossakin vaiheessa testiin eri vaihtoehdot eri ajureilla. Nyt joulua vasten on muuta tekemistä.

Jep tuolta ton luin. http://www.gentoo.org/proj/en/desktop/gnome/howtos/gnome-3.2-upgrade.xml kun tässä gentoossa gnome shell toimii hyvin ja nvidia on täälläkin, niin epäilisin näytönohjaimen ajureita. Kyllä sen varmaan pitää muissakin distroissa toimia.

Poissa mrl586

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #9 : 25.12.2011 - klo:01:24 »
openSUSE 12.1 on ollut ihan hemmetin iso pettymys, jouduin asentamaan itselleni ja vaimolleni toisen distron että pystyy tekemään perusasioita. Vaimon konetta ei voinut jättää hetkeksikään yksin, muuten näyttö pimeni ja kone oli pakko kylmäkäynnistää jne. Nykyinen distro toimii jo ihan kohtuullisesti, tosin linuxin perusongelmat ovat edelleen läsnä.
Minkä distron Owdy asensi?

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #10 : 25.12.2011 - klo:10:48 »
Minkä distron Owdy asensi?
Mageian, tässä on ihan toimiva KDE jne.

guest658

  • Vieras
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #11 : 31.01.2012 - klo:14:24 »
Laitan tähänkin viestiketjuun tilanne statusta tämän ongelman tilanteesta. Laitoin nyt fedoraan nvidian ajurit ja ei nyt ole lyhyen aikavälin käytöllä tiltannut. Ei edes firefox ole ainuttakaan kertaa kaatunut. Kävin lyhyehkön testauksen soneran sivuilla. Ne sivut nimittäin katui lähes 95% varmuudella mikäli esimerkiksi liikutti selaimen vierityspalkkia. Nyt ei edes nämä sivut kaatuneet nvidian ajureilla.

Jatkan testausta ja laitan tietoa, jos tilttaa.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #12 : 31.01.2012 - klo:16:08 »
Mulla on Windows 7 Professional x64 ja ei o kaatunu kertaakaan. Optimus teknologia toimii, web kamera toimii, Katsomo toimii, kaikki toimii, ei tarvi tinkiä mistään. Kiitos Linuxille kuluneeesta kuudesta vuodesta, mutta nyt riitti. En jaksa tinkiä koko ajan jostain. Linux rokkaa vielä serverilläni ja vaimon läppärissä, mutta itselleni valitsen tämän tien.

guest658

  • Vieras
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #13 : 31.01.2012 - klo:16:40 »
Mulla on Windows 7 Professional x64 ja ei o kaatunu kertaakaan. Optimus teknologia toimii, web kamera toimii, Katsomo toimii, kaikki toimii, ei tarvi tinkiä mistään. Kiitos Linuxille kuluneeesta kuudesta vuodesta, mutta nyt riitti. En jaksa tinkiä koko ajan jostain. Linux rokkaa vielä serverilläni ja vaimon läppärissä, mutta itselleni valitsen tämän tien.

Minulla on ollut dualboottina windows lähes jatkuvasti linuxin käyttöhistoriani ajan. Yhteen väliin yritin selvitä ainoastaan linuxin avulla, mutta silloin piti joistakin asioista luopua. Nyt käytän käyttöjärjestelmiä sen mukaan mihin ne soveltuvat parhaiten. Linuxeissa tykkään tietyistä standartin omaisista toiminnoista ja vakaudesta. Sitten kun nämä asiat eivät enään linuxeissa toimi, niin pitää miettiä, että mitä varten niitä edes käyttää. Harrastuksen takia vai miksi? Välillä haluaisi että kaikki toimii eli käyttöjärjestelmää käytetään sen takia, että se helpottaa käyttäjän elämää ja mahdollistaa tiettyjä asioita. Ei sen takia, että selvitetään aina kaikenlaisia mystisten ongelmien alkulähteitä  ;)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #14 : 31.01.2012 - klo:16:42 »
Joo, mäkin olen päässyt sen vaiheen ohi kun oli kiva testailla ja viritellä. Nyt haluan että kaikki toimii. Toki wikunukassa saa sitten maksaa virussuojasta, mutta eipä tuon F-secure taustalla paljon itsestään ilmoittele. Paitsi silloin kun on siirtymässä sivulle joka on raportoitu haitalliseksi.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #15 : 31.01.2012 - klo:17:53 »
Näin se menee. En ole käyttänyt windowsia pöytäkoneessa kohta 9 vuoteen, enkä sitä millään tavalla kaipaa.
Kannettavassa sellainen on, mutta todella harvoin edes sille puolelle mitään asiaa on.
Noihin puhelimiin kun niitä päivityksiä ei niin usein tule.

Katsomoa en kaipaa, ja mulle on itseasiassa sama vaikka MTV3 katoaisi, tuskin sitä edes huomaisin.
Ainoa asia jota en toimimaan ole kannettavassa saanut, on sormenjälkihässäkkä. Siihen kun valmistaja ei ajureita ole tehnyt.
Ja se muuten on asia jota windowsissa käytän, ihan siitä syystä että salasanat unohtuu, kun niitä ei puoleen vuoteen käytä.
Toki, noista sormistakin voi tietysti paloja kadota, mutta se on tietysti sitten eri asia.

Owdy yksi vinkki, Microsoft Security Essentials, ei siitä virusturvasta maksaa tarvitse.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #16 : 31.01.2012 - klo:19:03 »
Tässä läppärissä ei ole sormenjälkihässäkkää, mutta windowssin myötä kasvojentunnistukseen perustuva kirjautuminen tuli mukana. :D En tosin ole ottanut käyttöön.

Linuxilla pärjää hienosti, jos on valmis tinkimään aina jostain. Aina tulee joku asia eteen mille ei ole Linux tukea tai se on vajaavainen tai varjo Windows versiosta. Nytkin mulla oli uusi läppäri jonka herkuista en saanut kuin osan käyttöön. Laitetuki laahaa koko ajan jäljessä. Mua on ruvennut tämä ärsyttämään ihan hemmetisti. Eikä se auta että heittää "Se on niiden tappio" tai muuta vastaavaa. Katsomo oli vaan yksi esimerkki, mutta minä kaipaan. Katson uusintoja, ajankohtaisohjelmia, uutisia jne. Silverlight on vaan yksi ongelma, paljon on pieniä asioita, otetaan vaikka Facebookin videopuhelut. Ne ei toimi Linuxissa ja mun on ihan turha messuta vastapuolelle, että rekisteröidy Google plussaan niin päästään asiaan jne. Vastaavia pikkuasioita on paljon ja kun niitä tulee koko ajan eteen, on mitta täysi. Mun pitää pystyä tekemään töitä koneella ja yhteensopivuusongelmat vastapuolen kanssa on myös ongelmallisia. Lisäksi kunnon kuvankäsittelysoftat puuttuu, Gimp ei todellakaan ole sellainen jne. Dualboot ei ole ratkaisu, en minä jaksa buuttailla konetta jatkuvasti ohjelman mukaan.

Microsoft Security Essentialista kuulin kun oli jo F-securen ostanut, se on jo hommattu ja antaa vähän laajemman tuen. Tämä windossin käyttö on sinänsä ihan virkistävää, koska en ole vuosiin käyttänyt sitä aktiivisesti ja aikamoista kertaamista ja opettelua tämä on. Tämä 7 on aikalailla eri peli kuin XP oli. Onneksi winukkapuolella on myös aktiivinen yhteisö josta on saanut apuja.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2012 - klo:19:09 kirjoittanut Owdy »

guest624

  • Vieras
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #17 : 31.01.2012 - klo:19:27 »
Tämä 7 on aikalailla eri peli kuin XP oli.

Tämä on kyllä taivaan tosi. Win7 on tavallaan jopa miellyttävä käyttää.

Mä en ole koskaan tajunnut, miksi ihmiset vaivautuu "kilpailemaan" valitsemallaan käyttöjärjestelmällä ja luomaan vastakkainasettelua. Kukin tekee valinnan omista lähtökohdistaan ja sillä hyvä. Minä aikoinani sisuunnuin win98:n rajoituksiin. Eikä silloisen tyttöystävän, nykyisen vaimon, koneen piraatti XP ollut sen parempi. Win7 olisi parempi, mutta mulla tämä systeemi toimii erinomaisesti. En siksi viitsi ruveta käyttöjärjestelmästä maksamaan tahi uutta oppimaan.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #18 : 31.01.2012 - klo:19:37 »
En kilpaile enkä luo vastakkainasettelua. Kerron vain perusteet omalle valinnalleni. Pekka Peruskäyttäjä pärjää Linuxilla hienosti.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Gnome 3 totaali kaatuminen
« Vastaus #19 : 31.01.2012 - klo:20:08 »
Linuxilla pärjää hienosti, jos on valmis tinkimään aina jostain. Aina tulee joku asia eteen mille ei ole Linux tukea tai se on vajaavainen tai varjo Windows versiosta. Nytkin mulla oli uusi läppäri jonka herkuista en saanut kuin osan käyttöön. Laitetuki laahaa koko ajan jäljessä. Mua on ruvennut tämä ärsyttämään ihan hemmetisti. Eikä se auta että heittää "Se on niiden tappio" tai muuta vastaavaa.

Mun mieliaihe. Jos laitevalmistaja ei tee ajureita, niin ketä siitä oikein pitäisi syyttää? Tietenkin se ärsyttää, mutta ei se Linuxin vika ole.
Mä ostan jokaisen laitteeni niin että se on yhteensopiva eikä siinä ole jotain cutting-edge hilavitkuttimia joiden windows tukikin on vasta alkuvaiheessa.

Lainaus
Katsomo oli vaan yksi esimerkki, mutta minä kaipaan. Katson uusintoja, ajankohtaisohjelmia, uutisia jne. Silverlight on vaan yksi ongelma, paljon on pieniä asioita, otetaan vaikka Facebookin videopuhelut. Ne ei toimi Linuxissa ja mun on ihan turha messuta vastapuolelle, että rekisteröidy Google plussaan niin päästään asiaan jne.

En osaa sanoa tuosta Facebookin videopuheluista mitään kun en sitä ehtinyt kokeilemaan kun päätin lopettaa facebookin käytön.

Lainaus
Vastaavia pikkuasioita on paljon ja kun niitä tulee koko ajan eteen, on mitta täysi. Mun pitää pystyä tekemään töitä koneella ja yhteensopivuusongelmat vastapuolen kanssa on myös ongelmallisia. Lisäksi kunnon kuvankäsittelysoftat puuttuu, Gimp ei todellakaan ole sellainen jne. Dualboot ei ole ratkaisu, en minä jaksa buuttailla konetta jatkuvasti ohjelman mukaan.

Ne pari softaa joita tulee muutaman kerran vuodessa käytettyä (lukuunottamatta puhelimien päivityssoftia) toimivat vallan mainiosti vmwaren päällä.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)