Kirjoittaja Aihe: SUSE Linux Enterprise Desktop 10 vs. OpenSUSE 10.2  (Luettu 3034 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jat58

  • Vieras
1) Olen ihan kiinnostuksesta yrittänyt selvittää, mistä tuon kaupallisen version saa muualta kuin Novellin verkkokaupasta ja mitä tarkoittaa tuo 1 ja 3 vuoden lisenssisopimus (ilmeisesti tuki loppuu 1:n tai 3:n vuoden jälkeen, mutta onko jotain muuta)? Tuota pakettia kun ei tunnu löytyvän googlaamisen jälkeen juuri muualta kuin Novellin verkkosivuilta (nettitilaus).

2) Mikä itse asiassa on näiden versioiden ero (parempi tuki oheislaitteille ja joutuu pulittamaan lisenssistä ja tuesta euroja)? Jos kaupallista versiota mainostetaan Vistan korvaajana ja tämän kaupallisen version haluaisi itselleen ostaa, niin kyllä on tehty ostaminen vaikeaksi! ???



guest17

  • Vieras
Vs: SUSE Linux Enterprise Desktop 10 vs. OpenSUSE 10.2
« Vastaus #1 : 08.03.2007 - klo:11:35 »
Kannattaa käydä tsekkaamassa erot täältä:
http://www.novell.com/linux/comparative.html
Muutama mainitakseni;
- elinkaaren pituus
- softa ja rauta sertifioinnit
- lisäksi paketteja, joita ei openSUSEssa tule, sopimusteknillisistä syistä, mukana

Voit hankkia tuotteen esim,
http://moonsoft.fi/search/basic.aspx?q=novell
Tai kysäisemällä liikkeestä, kyllä ne varmasti tukkurilta tarvittaessa tilaa.

jat58

  • Vieras
SUSE Linux Enterprise Desktop 10: softa- ja rautasertifiointi?
« Vastaus #2 : 08.03.2007 - klo:18:29 »
Olen sijoittanut nyt euroja kaupalliseen SUSEn versioon ja ostanut lyhyesti ilmaistuna "sian säkissä". Kaupallisen tuotteen softa- ja rautasertifiointi on hienoa asia, mutta mistä minä kuluttajana tiedän, onko esimerkiksi marraskuussa ostamani Fujitsu-Siemensin Amilo Pro 3205 raudan puolesta yhteensopiva SUSE Linux Enterprise Desktop 10:n kanssa. Onko Novelin Suomen sivuilla mahdollisesti lista niistä kannettavista valmistajittain, joiden kanssa softa on testattu. Yleensä läppärin kannen sisäpuolella lukee vain kilpailevan käyttiksen suositus eli omassa tapauksessasi tietokoneen valmistaja suosittelee Microsoft Windows XP Prota. Olisi loppukäyttäjän kannalta hienoa asia, jos läppärin kannen avatessa lukisi toisessa tarrassa otsikossa mainittu tuote. Tällöin voisi hankkia kaupallisen SUSEn paljon turvallisemmalla mielellä.

Viikonloppuna sitä on viisaampi kun on (toivottavasti) saanut asennettua softan kannettavaani. :-\

Ja onhan tuotteessa asennustukea joksikin aikaa - onneksi! ;D
« Viimeksi muokattu: 14.03.2007 - klo:13:16 kirjoittanut jat58 »