Kirjoittaja Aihe: ohjelmien avaaminen toisena käyttäjänä ilman salasanaa  (Luettu 4817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest624

  • Vieras
Meillä on kotikoneessa sellainen tilanne, että liki poikkeuksetta minun työpöytäni on avoinna ja siihen sitten avataan myös vaimoni nettiselain (omat kirjanmerkit yms.)

Tässä on pidemmän aikaa ollut sellainen fiilis, että olisi jokseenkin kätevää, eikä minusta erityisen riskialtistakaan, jos vaimoni selaimen voisi avata ilman salasanaa.

Googlella löysin joitain aiheeseen liittyviä ohjeita, joissa editoidaan /etc/sudoers -tiedostoa. Yritin seurata noita ohjeita, mutta huonolla menestyksellä.

Osaisikohan joku vääntää rautalangasta, tai linkittää suomen- tai englanninkielisen rautalankaohjeen. Tarve on siis käynnistää opera-selain ilman salasanaa, eipä mielellään muuta.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Vs: ohjelmien avaaminen toisena käyttäjänä ilman salasanaa
« Vastaus #1 : 02.06.2011 - klo:13:54 »
Varmaan helpoin tapa on luoda ssh-avain ilman salasanaa ja sitten avata opera ssh:n kautta
http://opensuse.fi/Ssh

Koodia: [Valitse]
ssh -X vaimo@localhost "opera&"

guest624

  • Vieras
Vs: ohjelmien avaaminen toisena käyttäjänä ilman salasanaa
« Vastaus #2 : 02.06.2011 - klo:14:13 »
Varmaan helpoin tapa on luoda ssh-avain ilman salasanaa ja sitten avata opera ssh:n kautta
http://opensuse.fi/Ssh

Koodia: [Valitse]
ssh -X vaimo@localhost "opera&"

Toimii, kiitti.

guest624

  • Vieras
Vs: ohjelmien avaaminen toisena käyttäjänä ilman salasanaa
« Vastaus #3 : 17.06.2011 - klo:15:02 »
Yksi ongelma on esinitynyt.

Operan sähköpostista kun avaa liitetiedostona olevan pdf:n, se aukeaa Firefoxiin (joka sitten avaa okularin)
Avaa ohjelmassa -valikosta löytyy vain "xdg-open" -vaihtoehto.

Operan sähköpostien liitetiedostot eivät tottele Operan asetuksia jostain syystä, vaan käytettävä ohjelma kaivetaan /usr/share/applications/mimeinfo.cache -tiedostosta. Miksi näin on, on minulle mysteeri. Kuitenkaan tämä ssh:lla avattu opera ei tottele tuotakaan.
Olisikohan mitään ajatusta, mistä tätä ongelmaa lähtisi etsimään?
Tai sitten jos jollakulla on ajatus miten toisin tämän ohjelman suorituksen voisi toteuttaa, saa senkin kertoa.

guest624

  • Vieras
Vs: ohjelmien avaaminen toisena käyttäjänä ilman salasanaa
« Vastaus #4 : 21.06.2011 - klo:14:15 »
Homma ratkesi sillä, että lisäsin visudoa käyttäen /etc/sudoers -tiedostoon rivin:

Koodia: [Valitse]
minä        ALL = (vaimo) NOPASSWD: /usr/bin/operaja käynnistämällä operan komennolla:
Koodia: [Valitse]
sudo -iu vaimo opera
Tämä on muutenkin miunsta kätevämpi tapa.

Vielä paremmaksi olisi mennyt, jos olisin saanut kdesu:n käyttämään sudoa su:n sijaan, mutta tämä ei onnistunut, tai ainakaan se ei totellut tuota nopasswd-komentoa. Löytämieni ohjeiden mukaan kdesu:n pitäisi käyttää sudoa kunhan vain lisää ~/.kde4/share/config/kdesurc -tiedostoon kohdan:
Koodia: [Valitse]
[super-user-command]
super-user-command=sudo
Mutta itselläni ainakaan tämä ei auttanut.

guest624

  • Vieras
Vs: ohjelmien avaaminen toisena käyttäjänä ilman salasanaa
« Vastaus #5 : 21.06.2011 - klo:14:22 »
Lisäksi pitää ajaa
Koodia: [Valitse]
xhost +, jotta sudolla saadaan auki graafinen ohjelma.
Tämä ei ilmeisesti ole aivan suositeltavaa, sillä se antaa liikaa oikeuksia lokaaleille käyttäjille, mutta kun näitä käyttäjiä on tällä koneella kaksi, tuosta ei minun logiikkani mukaan pitäisi olla mitään haittaa.
Jos joku tietää keinon saada sudolla auki graafisia ohjelmia muuten, kertokoot. Itse en muita keinoja löytänyt, jotka olisi toimineet.

Poissa mrl586

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Vs: ohjelmien avaaminen toisena käyttäjänä ilman salasanaa
« Vastaus #6 : 22.06.2011 - klo:15:08 »
kdesudo?

guest624

  • Vieras
Vs: ohjelmien avaaminen toisena käyttäjänä ilman salasanaa
« Vastaus #7 : 22.06.2011 - klo:17:46 »
kdesudo?

Minä en ainakaan löydä ainuttakaan tuoretta kdesudo-pakettia. Viimeisin taisi olla vuodelta 2003.