Kirjoittaja Aihe: Nimet sähköposteissa  (Luettu 11747 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Samuel

  • Jäsen
  • Viestejä: 369
Nimet sähköposteissa
« : 26.04.2011 - klo:13:31 »
Olen tottunut käyttämään K-mailia (Kontact Versio 4.4.9) Posti / palvelut minulla on hotellin serverillä.
Nyt olen poikkeuksellisesti postittanut hieman laajemmin posteja ja häiritsee, kun vastaanottajat näkyvät kaikille. Missä se onkaan se napukka mistä on mahdollista piilottaa vastanottajat toisiltaan?
Raapii kaljuaan?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2764
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #1 : 26.04.2011 - klo:14:44 »
laita vastaanottajat bcc kenttään.

Poissa Samuel

  • Jäsen
  • Viestejä: 369
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #2 : 27.04.2011 - klo:07:29 »
Kiitos tälläkin voi elää, mutta ymmärsinkö oikein?
Suomenkielisessä versiossa valinta = Piilokopio. Vastaanottajalle näkyy toi;  "Undisclosed.Recipients"
Voiko tätä käydä missään tekemässä oletukseksi, nyt oletuksena on alasvetovalikossa valinta; Vastaanottaja, kopio, piilokopio?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2764
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #3 : 27.04.2011 - klo:10:31 »
Tämä ei ole ihan sitä mitä haet, mutta voi auttaa

Asetukset --> Kmailin asetukset --> Henkilöydet (valitse omasi) --> Muokkaa --> Lisäasetukset

Kohtaan piilokopio-osoitteet voit laittaa osoitteita johon lähetetään aina piilokopio.

Tämä ei tietenkään auta jos vastaanottajat muuttuvat kokoajan, mutta ehkä pystyt hyödyntämään jotenkin...

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 920
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #4 : 27.04.2011 - klo:11:22 »
Minusta kannattaisi myös harkita, onko tuollainen postittaminen oikeasti järkevää. Minua ainakin pännivät tavattomasti viestit, joista ei käy ilmi, keille kaikille viesti on lähetetty minun lisäkseni tai minkä postituslistan jäsenenä olen viestin saanut. Koska tämä estää tehokkaasti automaattisen suodatuksen, tuollaisten viestien lähettäjä päätyy minulla nopeasti spämmääjän kirjoihin ja viestinsä lukematta suoraan roskakoriin lähettäjän mukaisella suodatuksella.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #5 : 27.04.2011 - klo:12:21 »
Esim. yhdistystoiminnassa on tiedotteita jotka lähetetään sähköpostilistana ja vastaanottajat on listalla ihan omasta tahdostaan. Toi piilokopio on ihan näppärä tapa hoitaa homma. Laittaa vaikka ittesä vastaanottajaks. Eli ei kaikki massapostitukset oo spämmiä :)

Kyllä miutakin riepoo miljoonalle kaverille lähetetyt "hauskat" viestit ja linkit. Niissä yleensä on vielä vastaanottajat näkyvillä ja ite viestiä saa skrollata pitkään alaspäin että pääsee viestin edellisten lähettäjien ohi varsinaiseen viestiin.

Miulla on yks tuttu joka onnistuu aina otsikoimaan viestinsä niin, että se päätyy roskapostisuodattimeen :) Viesteissä on kyllä ihan asiaa :D
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 920
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #6 : 27.04.2011 - klo:14:32 »
(Valitan, että menee vähän aiheesta sivuun...)

Esim. yhdistystoiminnassa on tiedotteita jotka lähetetään sähköpostilistana ja vastaanottajat on listalla ihan omasta tahdostaan. Toi piilokopio on ihan näppärä tapa hoitaa homma.

En oikein niele tuota. Minusta asiallinen tapa on tehdä vastaanottajista postituslista ja panna se vastaanottajaksi. Tällöin vastaanottaja näkee, mitä kautta saa postin, muttei muita vastaanottajia (jos se nyt koetaan ongelmaksi). Piilokopiolähettämisessä ainoa avoin tieto on lähettäjä, eikä yksin perusteella aina voi tehdä (luotettavaa) suodinta.

Sekä täällä Turun että aiemmin Tampereen yliopistossa on jokin yleinen tiedotuskanava hoidettu juuri niin, että vastaanottajat ovat pelkkä ”undisclosed recipients”. Olen varmasti täysin asiallisesti jollakin niistä listoista, joka BCC:stä löytyy, mutta miksi hitossa se pitää piilottaa BCC:hen?! Tuollainen pännii minua niin paljon, että yleensä viimeistään pari kuukautta kärvisteltyäni teen suotimen lähettäjän nimestä suoraan roskakoriin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #7 : 28.04.2011 - klo:18:43 »
Kerroppa miten tuo tapasi toteutetaan webmailissa käytännössä kädettömien käyttäjien kanssa. Webmailissa siksi, että yhdistyksen hallituksella on yhteinen sähköpostiosoite ja sitä käyttää käytännössä koko hallitus.

Useimpia ärsyttää se, jos sähköpostiosoite näkyy kaikille vastaanottajille. Tässä on myös se riski että joku kaappaa osoitelistan omiin käyttötarkoituksiinsa. Vaikkapa ratsastus-seuraan kuuluva tarvikekauppias rupeaa lähettelemään omia mainoksiaan, vaikka sähköpostiosoitteet on annettu vain seuran tiedotteille. Jos laittaa itsensä vastaanottajaksi ja muut piilokopioksi, ei tätä ongelmaa ole ja homma on helppo totuttaa vaatimattomillakin taidoilla.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest624

  • Vieras
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #8 : 28.04.2011 - klo:20:02 »
Postituslista luodaan jossain muualla kuin sähköpostisovelluksessa.
Monen webhotellin mukana tulee x määrä sähköpostilistoja, yleensä mailman. Asetukset löytyvät webhotellin hallintapaneelista.
Jos webhotellia (tai serveriä, jonne voi itse asennella postilista-sovelluksen) ei ole, tai sieltä ei postilistoja löydy, voi käyttää jotain ilmaispalveluita. Esim googlegroups.

Kun sähköpostilista on luotu, tarvitaan vain yksi osoite kirjoittaa osoitekenttään. sen sähköpostilistan osoite esim. yhdistys@googlegroups.com. Helppoa on tällön lähettää listalle postia, listan jäsenet voivet yleensä itse hallinnoida tilauksiaan ja osoitteitaan, kuin myös erinäisiä jakeluasetuksia yms. etuja on miljoona osoiteryppääseen verrattuna, tärkeimpänä, että postit menevät varmasti jokaiselle vastaanottajalle.


sinänsä en ymmärrä piilokopion vastustamista. En ymmärrä mitä haittaa siitä on, että et tiedä kenelle muille posti on lähetetty. En ymmärrä sitäkään kuinka vastaanottajien lista voi auttaa postin suodattamisessa. mutta kukin tavallaan....

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 920
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #9 : 28.04.2011 - klo:21:55 »
En ymmärrä mitä haittaa siitä on, että et tiedä kenelle muille posti on lähetetty. En ymmärrä sitäkään kuinka vastaanottajien lista voi auttaa postin suodattamisessa. mutta kukin tavallaan....

Koska yleensä suodattaa voi järkevästi vain lähettäjän tai vastaanottajan perusteella. Lähettäjän perusteella en mainitsemassani tapauksessa voi suodattaa, koska samalta tyypiltä tulee postia usealle eri postituslistalle (siis niinkin, että nimet näkyvät To:-kentässä). Jäljelle jää vastaanottajakenttä, joka taas on tyhjä, koska kaikki vastaanottajat on pantu BCC:-kenttään. En siis tarvitse tietoa muista henkilövastaanottajista, vaan siitä, mitkä listat ovat vastaanottajia, jotta tietäisin, mitä kautta viesti on minulle kulkeutunut. (Suodatan esim. oppiaineen, laitoksen ja tiedekunnan listat eri laatikoihin, koska niiden kiireellisyys on kannaltani erilainen.)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

guest624

  • Vieras
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #10 : 28.04.2011 - klo:22:09 »
En ymmärrä mitä haittaa siitä on, että et tiedä kenelle muille posti on lähetetty. En ymmärrä sitäkään kuinka vastaanottajien lista voi auttaa postin suodattamisessa. mutta kukin tavallaan....

Koska yleensä suodattaa voi järkevästi vain lähettäjän tai vastaanottajan perusteella. Lähettäjän perusteella en mainitsemassani tapauksessa voi suodattaa, koska samalta tyypiltä tulee postia usealle eri postituslistalle (siis niinkin, että nimet näkyvät To:-kentässä). Jäljelle jää vastaanottajakenttä, joka taas on tyhjä, koska kaikki vastaanottajat on pantu BCC:-kenttään. En siis tarvitse tietoa muista henkilövastaanottajista, vaan siitä, mitkä listat ovat vastaanottajia, jotta tietäisin, mitä kautta viesti on minulle kulkeutunut. (Suodatan esim. oppiaineen, laitoksen ja tiedekunnan listat eri laatikoihin, koska niiden kiireellisyys on kannaltani erilainen.)

ah, nyt ymmärrän.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #11 : 28.04.2011 - klo:22:13 »
Lähettäjän perusteella en mainitsemassani tapauksessa voi suodattaa, koska samalta tyypiltä tulee postia usealle eri postituslistalle (siis niinkin, että nimet näkyvät To:-kentässä). Jäljelle jää vastaanottajakenttä, joka taas on tyhjä, koska kaikki vastaanottajat on pantu BCC:-kenttään. En siis tarvitse tietoa muista henkilövastaanottajista, vaan siitä, mitkä listat ovat vastaanottajia, jotta tietäisin, mitä kautta viesti on minulle kulkeutunut. (Suodatan esim. oppiaineen, laitoksen ja tiedekunnan listat eri laatikoihin, koska niiden kiireellisyys on kannaltani erilainen.)

Jos postituslista on oikein luotu niin headereista löytyy X-Mailinglist: postituslistan_nimi, sillä suodattaminen onnistuu helpoiten.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 920
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #12 : 29.04.2011 - klo:00:09 »
Jos postituslista on oikein luotu niin headereista löytyy X-Mailinglist: postituslistan_nimi, sillä suodattaminen onnistuu helpoiten.

Koska yliopistomaailmaakin vaivaa Microsoft-niminen virus, vähän epäilen, ovatko postituslistat oikein luotuja :) Mutta kiitos, täytyypä jatkossa katsoa, olisiko tuosta sittenkin apua.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kJ-juhana004

  • Vieras
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #13 : 04.10.2011 - klo:10:13 »
(Valitan, että menee vähän aiheesta sivuun...)

Esim. yhdistystoiminnassa on tiedotteita jotka lähetetään sähköpostilistana ja vastaanottajat on listalla ihan omasta tahdostaan. Toi piilokopio on ihan näppärä tapa hoitaa homma.

En oikein niele tuota. Minusta asiallinen tapa on tehdä vastaanottajista postituslista ja panna se vastaanottajaksi. Tällöin vastaanottaja näkee, mitä kautta saa postin, muttei muita vastaanottajia (jos se nyt koetaan ongelmaksi). Piilokopiolähettämisessä ainoa avoin tieto on lähettäjä, eikä yksin perusteella aina voi tehdä (luotettavaa) suodinta.

Sekä täällä Turun että aiemmin Tampereen yliopistossa on jokin yleinen tiedotuskanava hoidettu juuri niin, että vastaanottajat ovat pelkkä ”undisclosed recipients”. Olen varmasti täysin asiallisesti jollakin niistä listoista, joka BCC:stä löytyy, mutta miksi hitossa se pitää piilottaa BCC:hen?! Tuollainen pännii minua niin paljon, että yleensä viimeistään pari kuukautta kärvisteltyäni teen suotimen lähettäjän nimestä suoraan roskakoriin.

niin, siinä on käsittääkseni myös, jos ei nyt ihan laki, mutta ainakin hyvän tavan mukaista ettei usealle lähetetty maili näy muille. Näin ainakin meidän it palvelu toimittaja sanoi. www.rubic.fi ja vielä lisäksi se että roskapostittajat sais jotenkin paremmin napattua osoitteet jos ne ei ole piilokopio kentässä, nimenomaan siis massapostituksissa. Näin siis olen kuullut, 100 prosenttista tietoa ei ole..

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 920
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Nimet sähköposteissa
« Vastaus #14 : 04.10.2011 - klo:15:15 »
niin, siinä on käsittääkseni myös, jos ei nyt ihan laki, mutta ainakin hyvän tavan mukaista ettei usealle lähetetty maili näy muille. Näin ainakin meidän it palvelu toimittaja sanoi. www.rubic.fi ja vielä lisäksi se että roskapostittajat sais jotenkin paremmin napattua osoitteet jos ne ei ole piilokopio kentässä, nimenomaan siis massapostituksissa. Näin siis olen kuullut, 100 prosenttista tietoa ei ole..

Kuulostaa kyllä täydelliseltä seli-seliltä, kun ei oikeasti ole tiedetty mitään vaan tehty vain kuten muutkin tekevät. Järkevästikin voi lähettää niin, että:

  • tekee palvelinpuolen listan – siis ei asiakasohjelman listaa, joka purkautuu erillisiksi vastaanottajaosoitteiksi, vaan nimenomaan palvelimella olevan listan, joka näkyy kaikille viestin saajille Vastaanottaja:-kentässä, tai
  • ”sarjapostittaa” niin, että postiohjelma lähettää poimii osoitteen kerrallaan ja lähettää viestin siihen, jolloin kukin vastaanottaja näkee Vastaanottaja:-kentässä tasan ja vain itsensä.

Näin ei mitään kuvitteellistakaan lakia rikota muttei myöskään aiheuteta vastaanottajissa ohimosuonten pullistumaa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11