Kirjoittaja Aihe: Tietokone -lehden linux blogi  (Luettu 9237 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

presidentti

  • Vieras
Tietokone -lehden linux blogi
« : 18.10.2006 - klo:18:35 »
Elikkäs, ken on seurannut tuota toimittajan pitämää blogia siirtymisestä windowsista ubuntuun?

Mielestäni on ihan hyvä, että tälläisiä "linuxia tietoisuuteen tuovia" juttusarjoja nettiin tulee, mutta tuokin antaa toistaiseksi vain kuvan ubuntusta, sen hyvistä sekä huonoista puolesta. Itse en oikein ymmärrä tuota distron valintaa juuri ubuntuksi, mutta se selittynee ubuntun julkkismaineella. Ilmeisesti tuo kirjoittaja on valjastamassa läppäriään myös linuxilla, toivottavasti ottaa eri distron (mieluusti susen) käyttöön siihen, jotta saadaan mukaan myös paremmin vertailua eri linuxien välillä, ei pelkästään wintoosaan ja ubuntun.

Blogi löytyy tästä: http://blogit.tietokone.fi/linuxinjaljilla/

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Tietokone -lehden linux blogi
« Vastaus #1 : 18.10.2006 - klo:18:58 »
Elikkäs, ken on seurannut tuota toimittajan pitämää blogia siirtymisestä windowsista ubuntuun?

Luin pari ensimmäistä juttua. Homma vain alkaa näyttää samalta kuin joka paikassa.

Lainaus
Mielestäni on ihan hyvä, että tälläisiä "linuxia tietoisuuteen tuovia" juttusarjoja nettiin tulee, mutta tuokin antaa toistaiseksi vain kuvan ubuntusta, sen hyvistä sekä huonoista puolesta.

Julkisuudesta on Linuxin käytön yleistymiselle varmasti hyötyä.

Lainaus
Itse en oikein ymmärrä tuota distron valintaa juuri ubuntuksi, mutta se selittynee ubuntun julkkismaineella.

Kun luin blogista ne pari ensimmäistä päivää, sain käsityksen että tarkoitus on kokeilla Linuxia työelämässä, ihan oikeaan työntekoon. Ja jos tällä perusteella jakelu olisi valittu vaihtoehtoja olisi ollut kaksi, Red Hat WS ja Novell SLED10.

En tarkoita että Ubuntu olisi huono vaihtoehto, mutta en vain näe etta se yltäisi noiden kahden tasolle.

Lainaus
Ilmeisesti tuo kirjoittaja on valjastamassa läppäriään myös linuxilla, toivottavasti ottaa eri distron (mieluusti susen) käyttöön siihen, jotta saadaan mukaan myös paremmin vertailua eri linuxien välillä, ei pelkästään wintoosaan ja ubuntun.

Todennäköisesti sitten saamme lukea karmean tarinan siitä kuinka

sudo atp-get <jotain-ihan-muuta>

ei toiminutkaan. ;)
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

presidentti

  • Vieras
Vs: Tietokone -lehden linux blogi
« Vastaus #2 : 18.10.2006 - klo:21:51 »
Jepjep.. Itsekin olen vaikka mitä distroa kokeillut (viimeksi slackware pohjaista zenwalkkia) mutta aina on tullut palattua suseen.
Onhan se ubuntu tehty helppokäyttöiseksi, mutta siinä se. Olen muutamia koneita asentanut eri ihmisille, valtaosaan olen laittanut susen, yhteen ubuntun siksi, koska kyseisessä koneessa ei ollut dvd asemaa. Mutta kaippa se ubuntu ihan hyvä olisi, jos siihen vaan perehtyisi kunnolla.

Tulisipa se 10.2 ja joulukuu jo kohta, niin saisi taas uutta softaa alle:)

hyeena

  • Vieras
Vs: Tietokone -lehden linux blogi
« Vastaus #3 : 20.10.2006 - klo:11:37 »
Jeps, SLED paatyi Lenovo Thinkpad X41 -kannettavaan..
Tuleepahan samalla pienta vertailua koti ja tyo distron valilla..  :)

Makekaze

  • Vieras
Vs: Tietokone -lehden linux blogi
« Vastaus #4 : 20.10.2006 - klo:19:17 »
Ilmeisesti SLED:in asennus ei tuottanut kauheammin päänvaivaa..
Ubuntuun verrattaen (näin lukijan näkökulmasta) systeemi näytti aika vaivattomasti sujahtaneen koneeseen, erityisesti kun on läppäri kyseessä. (vaikka se olikin "standardoitu", mutta kutenkin) :)

Vielä kun KDE tulisi käyttöön Gnomen sijasta niin ihastus varmaan kasvaisi SLEDiä kohtaan. ;)

Makekaze

juippis

  • Vieras
Vs: Tietokone -lehden linux blogi
« Vastaus #5 : 20.10.2006 - klo:20:00 »
SLED:n Gnome on hieno ja Slabista plussaa.

presidentti

  • Vieras
Vs: Tietokone -lehden linux blogi
« Vastaus #6 : 20.10.2006 - klo:21:26 »
Juippis, niinhän se on. Toivottavasti 10.2 tuo mukanaan parannetun softan xgl:lle kde:ssä, niin voi saada ihan kunnolla susesta ja kde:Stä kaiken irti. Ainakin minä käytän mieluummin Kde:tä, en sano että gnome huono on, mutta se on jotenkin liian pelkistetty.

juippis

  • Vieras
Vs: Tietokone -lehden linux blogi
« Vastaus #7 : 24.10.2006 - klo:11:21 »
... ja jmp veti heti pisteet kotiin:
http://blogit.tietokone.fi/linuxinjaljilla/?p=21

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Tietokone -lehden linux blogi
« Vastaus #8 : 24.10.2006 - klo:11:30 »
... ja jmp veti heti pisteet kotiin:
http://blogit.tietokone.fi/linuxinjaljilla/?p=21

Hienoa että minustakin on jotain hyötyä.
Vielä kun Tero saisi tuon äänikortin pelaamaan, sen olisi mielestäni pitänyt pelata heti, ilman ongelmia.
Valitettavasti itselläni ei ole kannettavaa, joten noiden ongelmien arvailu on aika hankalaa.
Mutta ne kannettavat joihin olen SUSEn asentanut, ovat toimineet heittämällä.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

juippis

  • Vieras
Vs: Tietokone -lehden linux blogi
« Vastaus #9 : 24.10.2006 - klo:12:02 »
Hah! Pöytäkoneelleni kävi samantapainen juttu. Asennuksessa äänikortti tunnistui, mutta ensimmäistä kertaa KDE:en kirjautuessa KMix ei näyttänyt kanavia ja "alsamixer" antoi jonkun "ei asetettu" virheen. YaSTista kävin äänikortin määrittämässä ja jo alkoi toimimaan (se meni ihan Seuraava -> Seuraava ->
  • aseta oletukseksi -> Seuraava -> Valmis, jos nyt oikein muistan seuraavien määrän).