Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia SSD-levyistä?  (Luettu 6072 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tiger61

  • Jäsen
  • Viestejä: 362
  • Sukupuoli: Mies
Kokemuksia SSD-levyistä?
« : 21.02.2011 - klo:23:54 »
Onko kenelläkään kokemuksia SSD-levyistä Linux-käytössä? Olen harkinnut sellaisen hankkimista järjestelmälevyksi.
"Työkone":
OpenSuse Tumbleweed
Intel E8500, 4 Gt RAM, GeForce Quadro K4000, Samsung SyncMaster P2770HD, Samsung ML1675

"Viihdeyksikkö":
Win 10 - toistaiseksi Tidalin mastereiden vuoksi
Intel i5, 8 Gt RAM, LG 55"

Yhteydenpitoväline:
OnePlus 6

guest1069

  • Vieras
Vs: Kokemuksia SSD-levyistä?
« Vastaus #1 : 25.02.2011 - klo:09:24 »
Onhan tuo ollut jo kolmisen kuukautta käytössä, (OCZ Vertex2 Sata2 60GB) järjestelmälevynä.

Mukavan nopeasti kone käynnistyy, itse asiassa bioskäsittely vie suunnilleen saman ajan kuin järjestelmän käynnistyminen työpöydälle. Samoin ohjelmat käynnistyvät ilman odottelua jopa office ohjelmat vaikka raskas ohjelma onkin. Mitään kellotuksia ei ole tehty vaan ajat ovat lähinnä perstuntumalla syntyneet. Muita etuja on sitten vaikea huomata jos niitä yleensä pöytäkoneessa onkaan. Jos minulla olisi tarvetta kannettavaan niin siihen epäilemättä laittaisin heti SSD-levyn jo sen paremman kolahtelun keston takia ja niissä vielä suudemman nopeutumisen ja virran kulutuksen takia.

Hintaahan tuolla oli noin 120€ ja ainakin toistaiseksi katson saaneeni rahalle vastinetta. Takuuksi luvataan 3-vuotta joten luulisin että valmistajakin luottaa tuotteensa kestävyyteen. Aika sitten näyttää kuinka käy.

Poissa kapa

  • Jäsen
  • Viestejä: 182
Vs: Kokemuksia SSD-levyistä?
« Vastaus #2 : 16.09.2013 - klo:12:20 »
Pahoittelen vanhan ketjun herättelyä henkiin ...

Onko tästä Vertexin SSD levystä kertynyt nyt kokemusta niin, että tietää kestääkö se käyttis käytössä?
Laitoin juuri koneeseen "koskemattoman" OCZ Vertex2 60gb levyn ja mietin mitäköhän sillä tekisi...


guest1069

  • Vieras
Vs: Kokemuksia SSD-levyistä?
« Vastaus #3 : 30.09.2013 - klo:13:04 »

Kas vain, sattumalta huomasin tämän viestin harvakseltaan kun tulee foorumilla käytyä.

Itse asiaan. Edelleen sama kone ja sama levy käytössä ilman ongelmia joten tyytyväinen olen edelleen. Mitään virityksiä en ole tehnyt vaan niillä mennään jotka asennusohjelma hyväksi näkee. Ainoa muutos koneessa on muistin lisäys 2Gt-6Gt. Taitaa se takuuaikakin olla lopunkerroilla jos vaikka sitten jysähtää. Joka tapauksessa tilalle hankin SSD-levyn järjestelmälevyksi jotka nykyisin lienevät taas astetta nopeampia. Kestävyydestä en sitten tiedä.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Kokemuksia SSD-levyistä?
« Vastaus #4 : 21.12.2013 - klo:20:09 »

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Kokemuksia SSD-levyistä?
« Vastaus #5 : 21.12.2013 - klo:20:26 »
Mä mietin kans ssd levyyn vaihtamista. Mietin tätä http://www.verkkokauppa.com/fi/product/27090/dgkvm/Kingston-HyperX-3K-240-GB-SSD-2-5-Kit-kovalevy
Tossa tulis kloonaussofta mukana, joten vaihto pitäs onnistuu heittämällä. Sitä vaan mietin, et mul on nyt 500G levy ja toi on pienempi. Käytössä ei o toki kuin murto-osa kapasiteestista. Saako linuxissa järjestettyä levyn sisältöä jotenkin fiksusti niin, et  kaikki data olis esim levyn alussa?

Poissa mrl586

  • Jäsen
  • Viestejä: 162
Vs: Kokemuksia SSD-levyistä?
« Vastaus #6 : 11.01.2014 - klo:10:09 »
Saako linuxissa järjestettyä levyn sisältöä jotenkin fiksusti niin, et  kaikki data olis esim levyn alussa?
Mikä tiedostojärjestelmä Owdyllä on käytössä?

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Kokemuksia SSD-levyistä?
« Vastaus #7 : 11.01.2014 - klo:11:09 »
ext4