Kirjoittaja Aihe: Jyväskyläläisyritys kääntää Kemin Linux-aikaan  (Luettu 4799 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Viestejä: 521
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/index.jsp?oid=20100813261

Hienoa, että alkaa tulla vaihtoehtoja.

Harmi vain, että ratkaisut ovat lähes aina ububua.

guest624

  • Vieras
Vs: Jyväskyläläisyritys kääntää Kemin Linux-aikaan
« Vastaus #1 : 23.08.2010 - klo:16:12 »
Harmi vain, että ratkaisut ovat lähes aina ububua.

Ubuntulla on ollut hyvä markkinointikampanja.
Joka tilanteeseen erikseen räätälöidyt ratkaisut (edubuntu jne.) on markkinointimielessä fiksumpi ratkaisu kuin yksi paketti joka osaa tehdä kaiken kerralla. Vasiten kouluille räätälöity käyttis saattaa ylittää uutiskynnyksen, samat paketit sisältävä yleisluonteinen ratkaisu ei.

Itse aikoinani kokeilin ihan ekaksi Ubuntua, kun rupesin linuxiin tutustumaan. Ja yksi sen ärsyttävimmistä puolista oli nimen omaan se, että kde:n asennus Ubuntuun oli jotenkin hämmentävän vaikeaa. (halusin testata molempia työpöytiä), piti ladata ja asentaa erikseen kubuntu.
Ubuntu oli silloin 2005 täysi raakile, mutta sai silti aika paljon palstatilaa. Ubuntun nykytilasta minulla ei ole mitään ymmärrystä.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2768
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jyväskyläläisyritys kääntää Kemin Linux-aikaan
« Vastaus #2 : 23.08.2010 - klo:16:16 »
Onhan se hyvä, että alkaa yleistymään. Toivottavasti rupee sitä mukaan yleistymään muutenkin noi avoimenkoodin ohjelmat.

juka39

  • Vieras
Vs: Jyväskyläläisyritys kääntää Kemin Linux-aikaan
« Vastaus #3 : 23.08.2010 - klo:16:42 »
Ubuntu oli silloin 2005 täysi raakile, mutta sai silti aika paljon palstatilaa. Ubuntun nykytilasta minulla ei ole mitään ymmärrystä.

Olen käyttänyt lähes  pelkästään Linuxia n. 2,5 vuotta, pääosin Ubuntua. Kokeillut olen myös Mandrivaa, Fedoraa ja openSUSEA. Nytkin openSUSE (11.3) on toisella koneella ja yritän taas opiskella sen käyttöä.

Olen huonosti perillä tietotekniikasta, perusteet ovat aikoinaan jääneet opiskelematta ja ikäkin jo painaa (71v), joten vaikeuksia aina silloin tällöin tulee. Onneksi Linux foorumeilta saa hyvin apua.
 
Tällaisille harjaantumattomille/aloittelijoille Ubuntu (10.4) Gnome pöydällä on helpoin ratkaisu, openSUSE on pitemmälle ehtineille tarkoitettu. Siksi Kemin valinta on mielekäs.

Uusin Ubuntu toimii hyvin; on openSUSEa käyttäville ehkä liian helppo. Kannattaa kuitenkin  kokeilla.




Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Jyväskyläläisyritys kääntää Kemin Linux-aikaan
« Vastaus #4 : 23.08.2010 - klo:16:49 »
Itse aikoinani kokeilin ihan ekaksi Ubuntua, kun rupesin linuxiin tutustumaan. Ja yksi sen ärsyttävimmistä puolista oli nimen omaan se, että kde:n asennus Ubuntuun oli jotenkin hämmentävän vaikeaa. (halusin testata molempia työpöytiä), piti ladata ja asentaa erikseen kubuntu.

Tutustumisesi taisi jäädä aika alkutekijöihin. ”sudo apt-get install kubuntu-desktop” ei tosissaan ole ”hämmentävän vaikeaa”, varsinkin kun saman voi tehdä GUIssakin.

Gnome- ja KDE-asennuksethan on *buntussa eriytetty CD:lle sovittamisen vuoksi. Tyhmä ratkaisu oli sen sijaan nimetä jakeluversiot oletustyöpöydän mukaan. Olisi ollut paljon järkevämpää pitää kaikille nimi Ubuntu, jota tarvittaessa olisi voinut täsmentää (esim. ”Ubuntu/KDE” tms.).

Lainaus
Ubuntun nykytilasta minulla ei ole mitään ymmärrystä.

*buntu, etenkin Ubuntu, on hyvä järjestelmä siinä kuin SUSE ja pari muutakin Linuxia. Silti jos itse olisin siirtämässä jotain organisaatiota Linuxiin, käyttäisin ehkä sittenkin pikemmin SLEDiä, RHELiä tai esim. CentOSia. Organisaatiossahan tärkeintä on hallittavuus, ei se, onko jokaisella sitten varmasti uusin versio jokaisesta ohjelmasta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 449
Vs: Jyväskyläläisyritys kääntää Kemin Linux-aikaan
« Vastaus #5 : 23.08.2010 - klo:21:25 »
Itse aikoinani kokeilin ihan ekaksi Ubuntua, kun rupesin linuxiin tutustumaan. Ja yksi sen ärsyttävimmistä puolista oli nimen omaan se, että kde:n asennus Ubuntuun oli jotenkin hämmentävän vaikeaa. (halusin testata molempia työpöytiä), piti ladata ja asentaa erikseen kubuntu.

Tutustumisesi taisi jäädä aika alkutekijöihin. ”sudo apt-get install kubuntu-desktop” ei tosissaan ole ”hämmentävän vaikeaa”, varsinkin kun saman voi tehdä GUIssakin.

Äyni puhui 2005:stä, jolloin kyseistä meta-pakettia ei ainakaan omien muistieni mukaan ollut.

guest624

  • Vieras
Vs: Jyväskyläläisyritys kääntää Kemin Linux-aikaan
« Vastaus #6 : 24.08.2010 - klo:05:20 »
Itse aikoinani kokeilin ihan ekaksi Ubuntua, kun rupesin linuxiin tutustumaan. Ja yksi sen ärsyttävimmistä puolista oli nimen omaan se, että kde:n asennus Ubuntuun oli jotenkin hämmentävän vaikeaa. (halusin testata molempia työpöytiä), piti ladata ja asentaa erikseen kubuntu.

Tutustumisesi taisi jäädä aika alkutekijöihin. ”sudo apt-get install kubuntu-desktop” ei tosissaan ole ”hämmentävän vaikeaa”, varsinkin kun saman voi tehdä GUIssakin.

Äyni puhui 2005:stä, jolloin kyseistä meta-pakettia ei ainakaan omien muistieni mukaan ollut.

Ei tainnut olla, kun foorumeilta ainoa löytämäni ohje oli muistaakseni napsia käsin kaikki tarvittavat paketit.
Tosin tuolloin koko linux oli minulle täysi uutuus. Mutta silloin koin susen (9.2 muistaakseni) huomattavasti helpommaksi ja selkeämmäksi.

Mutta tuosta nyt on jo yli viisi vuotta, ubuntu on varmasti käyttöjärjestelmänä parantunut.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: Jyväskyläläisyritys kääntää Kemin Linux-aikaan
« Vastaus #7 : 24.08.2010 - klo:09:24 »
Äyni puhui 2005:stä, jolloin kyseistä meta-pakettia ei ainakaan omien muistieni mukaan ollut.
Oli se http://lwn.net/Articles/134789/

guest624

  • Vieras
Vs: Jyväskyläläisyritys kääntää Kemin Linux-aikaan
« Vastaus #8 : 24.08.2010 - klo:10:04 »
Äyni puhui 2005:stä, jolloin kyseistä meta-pakettia ei ainakaan omien muistieni mukaan ollut.
Oli se http://lwn.net/Articles/134789/

Sit en vaan osannut :)

Mutta mikäli se oli 5.04-version uutuus, niin sitä ei ollut silloin kun itse ubuntua kokeilin paria kuukautta aiemmin.
Pöh en minä tiedä, joka tapauksessa koin itse tuolloin ubuntun täydeksi raakileeksi suseen verrattuna. Mikäli Ubuntu olisi jäänyt ainoaksi kosketuksekseni linuxiin, olisin todennäköisesti edelleen windows-käyttäjä. Onneksi en ole.
Tämä ei ole tietenkään mikään ihme, olihan kysessä ubunutun ensimmäinen julkaisu, mitä en kyllä tuolloin ymmärtänyt, johtuen versionumeroinnista, joka hieman poikkeaa tavanomaisesta.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: Jyväskyläläisyritys kääntää Kemin Linux-aikaan
« Vastaus #9 : 24.08.2010 - klo:15:10 »
Pöh en minä tiedä, joka tapauksessa koin itse tuolloin ubuntun täydeksi raakileeksi suseen verrattuna. Mikäli Ubuntu olisi jäänyt ainoaksi kosketuksekseni linuxiin, olisin todennäköisesti edelleen windows-käyttäjä.

Vaikea sanoa... Itse olin vuosien varrella ostanut ajoin SuSE-romppupaketteja Akateemisesta, mutta aina Linux tahtoi jäädä pelkäksi kokeiluksi. Ubuntu oli ensimmäinen koneelle pysyvästi jäänyt Linux, eikä versio kovin paljon myöhäisempi ollut kuin 5.04; veikkaisin 5.10–6.06. Mutta nää on näitä makuasioita.

Itseäni taisi eniten Ubuntussa (nimenomaan SuSEen/openSUSEen) verrattuna viehättää asennuksen siisteys. Työpöydällä ei ollut ainuttakaan turhaa kuvaketta – SuSEllahan oli aikanaan aika lauma – ja perusohjelmistokin oli hyvin viilattu oleellisimpiin. Se oli hyvä, toimiva pohja, jota oli helppo laajentaa tarvitsematta ensin siivota.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11