Pilvet ovat varmasti paikallaan joissain sovelluksissa, ja niiden määrä tulee varmasti kasvamaan, mutta jotenkin ajatus kaiken siirtymisestä pilviin tuntuu typerälle.
Yksi mikä on varmaa, niin tietoturva tulee jatkuvasti tärkeämmäksi. Ihmisten kaaliin pitäisi viimeinkin saada taottua se, että samaa salasanaa ei voi käyttää joka paikassa. Ja että sen salasanan on oltava todella hyvä. (Vielä kun kaikkialle saisi kunnolliset salasanat. Mm. nettipankissani salasanan täytyy koostua pelkistä numeroista...)
Kaiken siirtymisestä nettiin on ehkä vähän vielä vaikeasti hahmoteltavissa, mutta aika näyttää
Olen aivan samaa mieltä, että tietoturvaan tulee jatkossa kiinnittää entistä enemmän huomiota. Mitenköhän käy esim. windows -käyttöjärjestelmille Miksi salasana pelkistä numeroista?
Tuolla eräällä pankilla nettipankin salasanan nyt vain täytyy koostua pelkästään numeroista, muita ei sallita. Ja pituuskin taisi olla 4-8 merkkiä, mikä on ihan naurettavan vähän. Onneksi nettipankkiin saa koettaa kirjautua vain muutaman kerran.
Mulla on kuitenkin normaalisti salasanoissani n. parikymmentä merkkiä, lukuun ottamatta joitain triviaalimpia palveluita. Samoin erikoismerkkien puute ärsyttää, mutta kyllä tuommoisella kolmella-neljälläkymmenelä merkillä saadaan jo riittäviä salasanoja.
aikas harvoin on täällä netti ollu poikki viimevuosina. Jostain korpilammesta en sitt tiedä
Mä luulen, että täysin pilvessä sijaitseva järjestelmä tarvitsisi toimiakseen kunnolla liki täysin virheettömän verkkoyhteyden. Netin poikkimeneminen on jo aika hemmetin iso fiba, paljon pienemmätkin saattaisivat sotkea pilvijärjestelmän käytän, luulisin. Toki semmoiseen järjestelmään olisi pakko tehdä kaikenlaisia varmuusjärjestelmiä verkkovikojen varalta, mutta joteknin se kuitenkin tuntuisi epävarmalta nykyisissä verkoissa.