Kirjoittaja Aihe: Tulostusongelma kun vaihdoin hubin reitittimeen  (Luettu 3779 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest974

  • Vieras
Tulostusongelma kun vaihdoin hubin reitittimeen
« : 19.11.2009 - klo:10:24 »
Tervehdys kaikille!

(Jos tämä on käsitelty jo aiemmin; itse en ainakaan löytänyt; niin pyydän linkin mistä ko keskustelu löytyy.

Minulla oli kaapelimodeemin ja hubin jatkeena LAN:ssa kolme työasemaa, joista yhdessä tulostin (Lexmark e210) usb-liitännässä joka on jaettu cups:lla. Työasemat ovat 2 x Suse 11 ja 1 x Win. Tulostus toimi moitteettomasti.

Hubi laukesi vanhuuttaan ja vaihdoin sen reitittimeen (Buffalo WHR-G125, WLAN + 4 x ethernet), josta kokemukseni ovat toistaiseksi muuten erinomaiset, mutta en ole saanut tulostusta toimimaan. Siltä työasemalta, johon tulostin on liitettynä, tulostus onnistuu mutta muilta ei. Pingit kulkevat työasemien välillä. Kokeilin lisätä yast:n avulla tulostimella varustetun työaseman palomuuriin cups-palvelun mutta sillä ei ollut vaikutusta.
IP-osoitteet olen laittanut cups:ssa kohdalleen (sekä serverin /etc/cups/cupsd.conf-tiedostossa että clienttien asetuksissa ://localhost:631). Reitittimessä lienee jokin lan-asetus mitä en ole hoksannut. Pitäisikö avata reitittimestä jokin portti tai tehdä jokin muu säätö?

- Mainittakoon vielä, että minulla oli pari viikkoa Verkkokauppa.com:sta ostettu halpisreititin, jolloin tulostus toimi. (mikään muu sitten oikein ei, mutta se on toinen juttu..) Olikohan sen palomuuri 'avoimien ovien mallia'? .


Lähiverkon perusasiaa, mutta Pekka peruskäyttäjältä meni taas sormi suuhun... ???

guest974

  • Vieras
Vs: Tulostusongelma kun vaihdoin hubin reitittimeen
« Vastaus #1 : 19.11.2009 - klo:13:11 »
Onnistuin ratkaisemaan ongelman. Lisäsin sen SUSE-työaseman, jossa tulostin on, palomuurin ulkoiseen vyöhykkeeseen cups-palvelun.
Alkoi toimia. ;D