Kaipa tämä tälle keskustelualueelle parhaiten sopii, sillä tekstissäni tuskin on päätä tai häntää...
Ostaessani Probook 4710s -kannettavan mukana tuli Suse Linux Enterprise Desktop 11. Ja voi tätä ongelmien määrää, kun aikasemmin kokemusta on oikeastaan vain Windows Xp:stä!
Suurin hiusten repimisen syy on ollut etenkin ohjelmien asennus. Avast, VLC, MPlayer, Winamp.... Mikään ei yksinkertaisesti suostu asennettavaksi, sillä aina puuttuu jotain (esim. avastin suhteen libexpat.so.0) ja vaikuttaa että jokainen uusi osa taas vaatii kymmenen muuta osaa toimiakseen. Olen onnistunut ainostaan skypen ja vuzen (jotenkin) asentamaan koneelleni.
Olen sellannut läpi openSusen ja Novellin sivuja. Opensuselle löytyykim paljon ohjeita asennusten suhteen, mutta SLEDistäni en sitten löydäkään usein mainittua "yhteisöasennuslähdettä".
VLC:tä yritin aluksi tallentaa 1-click-installsin kautta -> Yast: Avattu asennuslinkki tai -tiedosto ei sisällä ohjeita tätä openSUSEn versiota varten.
Seuraavaksi seurasin ohjetta: "Add VideoLAN's repository
First, add a new repository (installation source) in YaST (YaST2 -> Software -> Installation Sources)
Add the following Repository:
Type: HTTP / Servername: download.videolan.org /
Directory: /pub/videolan/vlc/SuSE/<SUSE Version>
Replace <SUSE Version> in the Directory above with your installed SuSE Version. Supported at this time are :
10.3
11.0
11.1 "
jonka sain tallennettua ainostaan versiona 10.3, mikä sekään ei loppujen lopuksi toiminut puuttuvan osan takia. Eli harvinainen voitonriemu muuttui jälleen suruksi.
Ainoat asennuslähteeni ovat:
Broadcom, SLE11-Debuginfo-Pool, SLE11-Debuginfo-Updates, SLED11-Extras, SLED11-Pool, SLED11-Updates. Eli tässäkö menee asiat pieleen?
Kuten selväkis on tullut, en todellakaan ole tekniikan ihmelapsi. Mutta ei minulla ole aikaisemmin ollut näin ylitsepääsemäätömiä ongelmia. Jos vinkkejä ohjelmien asentamiseen löytyy, ne kannattaa minulle VÄÄNTÄÄ RAUTALANGASTA.
Kiusaus Windows 7 ostamiseen kasvaa joka päivä, kun en edes pysty .avi-tiedostoja katsomaan... Hjälp. :'(