zypper sopii osaaville ja siksi minä käytänkin pal mieluummin Yast2
se on edes hiukka intuitiivisempi - tarkoitan ymmärrettävämpi ja vuorovaikutteisempi päivityssofta - graafinen kun on.
Tietyissä tilanteissa Ohjelmistohallinnan(YaST) ymmärtäminen on aivan yhtä hankalaa kuin zypperin tulosteen.
Zypperin tekstistä sen 'luetun ymmärtäminen' on mun tasoisille kieli-invaliideille ja ja vaon pintapuolisesti Sussun käyttöön tottuneelle hankala, vaikka täällä kaikki eivät väittämääni ole hyväksyneetkään.
zypper tekee tietyt asiat huomattavasti helpommin kuin YaST. Ja YaST taas on tietyissä asioissa parempi kuin zypper.
Esimerkiksi, YaST asentaa tiettyjä paketteja joita zypper ei oletusarvoisesti asenna.
zypperin ongelma on se että se on suunniteltu insinöörin/tehokäyttäjän näkökulmasta.
zypper on muuttunut siitä mitä se aluksi oli, mutta ei se ns. "helppokäyttöinen" ole.
Joka tapauksessa, olen sitä mieltä että käytetään sitä työkalua jolla saadaan aikaan paras tulos mahdollisimman helposti/nopeasti.
Mutt minähän oonkin käyttänyt openSusea vasta ~kahdeksan vuotta ja muita distroja pari vuotta ennen Sussua.
Ja olen pätevöitynyt ammatilliseksi opettajaksikin vasta muutama (ehkä neljä) vuosi sitten.
No sitten en tiedä muistatko YaST1:stä, muistaakseni tuo tuli mukaan jossakin 7.x-versiossa
Kun tuo muutos graafiseen YaST2:een tuli, vastustus oli aika kovaa.
Syy oli siinä että YaST1 oli nopeampi ja kaikki olivat tottuneet siihen.
Joten uskokaa vaan noita taitavampia jeppejä.
Ei, kokeilekaa itse ja opetelkaa käyttämään jakelun tarjoamia työkaluja.
Asioiden esittäminen zypperillä tai yleensäkkin komentoriviltä on helpompaa.
Tietenkin ohjeeksi voisi tehdä aina screencastin.