Kirjoittaja Aihe: Acer Extensaan Vista takaisin - miten ihmeessä?  (Luettu 7445 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Acer Extensaan Vista takaisin - miten ihmeessä?
« : 24.08.2009 - klo:17:07 »
Minähän ostin Acer Extensa 5430:n, jossa en saanut näyttöä toimimaan kunnolla, joten ostin sitten Aspiren.
Historiaa (lyhyt versio):
- tein Vistasta recovery-DVD:t ja meni (muka) oikein
- yritin asentaa openSUSEn Vistan rinnalle -> ei onnistunut
- asensin openSUSEn käytämään koko kovalevyä (eli Vista bittitaivaaseen?)
- lupasin Extensan veljenpojalle eli tarttis saada Vista takaisin

Kun asennan Vistan em. recovery-DVD:eiltä, niin kaikki näyttäisi menevän ok (asentelee ohjelmia n. 25 minuuttia), mutta kun Extensa käynnistyy uudelleen, niin tulee herja tyyliin: 'plaunch.exe not found' ja Vista ei käynnisty.
Osaisiko joku neuvoa, mitä nyt tekisin?
-
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

guest624

  • Vieras
Vs: Acer Extensaan Vista takaisin - miten ihmeessä?
« Vastaus #1 : 24.08.2009 - klo:18:03 »
Viet koneen liikkeeseen takaisin, ja vaadit heitä asentamaan siihen vistan

Olet ostanut koneen, ja sen mukana lisenssin vistaan. Lisenssin mukana TÄYTYY tulla itse ohjelmisto ja sen asentamiseen tarvittavat välineet (tästä oli jokin vuosi sitten ihan laajalti juttua). Minusta tuntuu, että ollaan jo vähän harmaalla alueella, mikäli asiakkaan täytyy itse luoda DVD, jolta asennuksen voi tehdä. Mitä jos tätä ei ole tajunnut?
Tässä tapauksessa kun olet luonut varmuuskopio-dvdt, olet jo kyllä suorittanut oman osasi. Ja kun tuo dvd ei toimi, on myyjäliike vastuussa.

Toisaalta, koska ohjelmistoissa myydään lähinnä lisenssejä, on täysin yhdentekevää, mistä asennusohjelma on hankittu, kunhan lisenssi on aito. Sinulla on lain mukaan siis oikeus vaikka ladata vista asennus DVD netistä, ja asentaa siltä. Kunha kyse on samasta käyttiksen versiosta, mikä koneesi mukana tuli.

Mikäli olet ostanut koneen jostain verkkokaupasta, kannattaa lähettää myyjälle vaikka sähköpostia aiheesta.

Ja sillä, että olet asentanut koneeseen linuxin, ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Tämä ei saa vaikuttaa myyjän vastuuseen, vaikka joku saattaa sitäkin yrittää.

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: Acer Extensaan Vista takaisin - miten ihmeessä?
« Vastaus #2 : 24.08.2009 - klo:22:03 »
Turha sitä on tapella Vistan kanssa, kun voi asentaa paremman ja halvemman käyttiksen ilmaiseksikin.

Toki oikeus siihen on tietenkin.

guest839

  • Vieras
Vs: Acer Extensaan Vista takaisin - miten ihmeessä?
« Vastaus #3 : 24.08.2009 - klo:22:05 »
Kun kone käynnistyy niin oletko painanut F8:sia. Sieltä valikosta jotain missä mainitaan boot sector repair tai vastaavaa.

Fujitsu Siemensillä on käytäntö että jos ei asiakas ole tehnyt palautus DVD:itä niin uudet saa maksua vastaan.

Mieite


guest624

  • Vieras
Vs: Acer Extensaan Vista takaisin - miten ihmeessä?
« Vastaus #4 : 25.08.2009 - klo:06:31 »
Fujitsu Siemensillä on käytäntö että jos ei asiakas ole tehnyt palautus DVD:itä niin uudet saa maksua vastaan.

Kuluttajavirasto voisi olla asiasta eri mieltä.

Joka tapauksessa tässä on kyse siitä, että varmuuskopiolevy on tehty, mutta se ei toimi. Tuon levyn toimivuutta on lisäksi ilmeisesti vaikea testata, paitsi kokeilemalla sitä. Varmuuskopionteko-ohjelmassa ei testaustoiminnallisuutta ole.

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: Acer Extensaan Vista takaisin - miten ihmeessä?
« Vastaus #5 : 25.08.2009 - klo:07:01 »
Jälkiviisauttahan tämä toki on, mutta kannattaneen tästä lähtien tehdä varmuuskopio levystä, johon asentaa Linuxin. Kopion tekeminen onnistuu Linux Live-levyllä dd:tä käyttämällä.

Tämän suorittamisessa sitten saattaa mennä vuorokausiakin. Samoin kuin palauttamisessakin.
Susessa se menee jotenkin näin...
Koodia: [Valitse]
su
dd if=/dev/sda|gzip >varmuuskopiopakattuna.gz
exit

Palauttaminen tapahtuneen seuraavasti...
Koodia: [Valitse]
su
cat varmuuskopiopakattuna.gz|gunzip|dd of=/dev/sda

dd:n parametriksi saattaa joutua merkitsemään pakettikoon, jotta se toimii, mutta näin siis periaatteessa.

Sikäli tuttua hommaa, että juuri olen palauttelemassa varmuuskopiotani LinkStationista. Kyseisessä aparaatissa oli ihan mukava pakkaustaso. 500 Ttavun kiintolevy mahtuu 700 Mt:n rompulle, koska se kirjoittaa lähinnä nollia.

Siis kyseisellä tavalla voidaan kopioida lähes mikä tahansa kiintolevyllinen laite. Tietenkin myös muistikortit ja muistitikut kopioituu samalla tavalla.

Edit - Hienoa koodi-ikkuna on parantunut aikaisemmasta.

guest839

  • Vieras
Vs: Acer Extensaan Vista takaisin - miten ihmeessä?
« Vastaus #6 : 25.08.2009 - klo:07:56 »
Noista recovery-DVD:deistä sen verran että jos olen ymmärtänyt oikein niin ne ovat konekohtaisia ja palauttavat Vistan vain siinä koneessa jossa ne on tehty.
Ongelma nyt on siinä että kovalevy on tyhjennetty kokonaan Vistasta ja Suse laitettu tilalle.
Palautus ohjelma tutkii onko kone sama jolla DVD:eet on tehty ja eikä tunnista konetta koska se ei löydä tunniste tietoja.
Näin ainakin Fujitsussa ja luultavasti myös Acerissa.
Siksi ehdotin F8 painamista jos vaikka sieltä löytyisi apua.

On vaikeaa antaa tekohengitystä jos ei löydä hukkunutta.

Mieite

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: Acer Extensaan Vista takaisin - miten ihmeessä?
« Vastaus #7 : 25.08.2009 - klo:15:44 »
Palautus ohjelma tutkii onko kone sama jolla DVD:eet on tehty ja eikä tunnista konetta koska se ei löydä tunniste tietoja.
Näin ainakin Fujitsussa ja luultavasti myös Acerissa.
Siksi ehdotin F8 painamista jos vaikka sieltä löytyisi apua.

Mä kyllä luulen, että tunnistetiedot löytyy. Tutkii prosessorin id:n, joka löytyy. Tutkii Verkkokortin HW-koodin, joka löytyy. Sama kiintari. Siinäkin taitaa olla joku id. Samanlainen Näyttis ja samanlainen laitteistoprofiili. -> Samat tunnistetiedot koneessa, joten voi asentaa.

Näin ainakin itse olen ymmärtänyt noiden tunnistetietojen menevän.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Acer Extensaan Vista takaisin - miten ihmeessä?
« Vastaus #8 : 25.08.2009 - klo:17:51 »
Soitin myyjälle tulenkivenkatkuisen puhelun (hyökkäys on paras puolustus), ja lupasivat lähettää postissa levyn (huom! yksikkö), joilla asennus onnistuu. Saas nähdä sitten ...

Muuten: olen sitä F8:ia näpytellyt, mutta millään optiolla ei kone käynnisty. Lataa kyllä ziljoona driveriä tms. mutta sitten tulee stoppi.

Ilmoittelen, miten kävi, kun saan sen levyn (jonka "Kimi on tehnyt").
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...

guest624

  • Vieras
Vs: Acer Extensaan Vista takaisin - miten ihmeessä?
« Vastaus #9 : 25.08.2009 - klo:19:12 »
Soitin myyjälle tulenkivenkatkuisen puhelun (hyökkäys on paras puolustus), ja lupasivat lähettää postissa levyn (huom! yksikkö), joilla asennus onnistuu.

Jep, ei edes vista tarvitse asennukseen kuin yhden dvdn. Sitä on ihmeteltykin, mitä kaikkea se recovery-ohjelma tunkee siihen varmuuskopioon, kun se vie niin paljon tilaa, vaikka koneella ei olisi tehty vielä mitään.
Taitaa olla semmoinen systeemi, että se pakkaamisen sijasta paisuttaa tiedostot kolmin-nelinkertaiseksi.

Poissa RaijaR

  • Jäsen
  • Viestejä: 1421
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Acer Extensaan Vista takaisin - miten ihmeessä?
« Vastaus #10 : 25.08.2009 - klo:20:25 »
Itse asiassa niitä backuppeja piti tehdä 4 DVD:tä eli 2xrecovery, 1xdrivers ja 1xuserdata!
No, nyt saa veljenpoika hyvän (heko, heko) läppärin 15v-vuotislahjaksi.
Luulen, että pojasta tulee vielä Linux-käyttäjä. Senverran on tolkun kaveri, että ymmärsi vaihtaa musiikin popista heviin (tosin täti vähän auttoi polttamalla levyjä ...).
Pöytäkone ASUS ExpertCenter PN52, Tumbleweed, jossa nippu distroja QEMU/KVM:ssä.
Ja Väinö-minibulli :D
Huom! Kirjoitusvihreet tulee jostain aravuudesta...