Kirjoittaja Aihe: Verkkoasiaa / Default Gateway / Network Manager  (Luettu 5048 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest918

  • Vieras
Verkkoasiaa / Default Gateway / Network Manager
« : 09.08.2009 - klo:13:25 »
Olen edennyt kohtalaisesti verkkorakennuksen osalta. Pientä ongelmaa (tietämättömyyttä) silti on.
Network Manager ei suostu toimimaan haluamallani tavalla kahden ethernet -kortin kanssa, siitä johdannaisena
kysymys: Miten saan pysyvästi muutettua routes -tiedostossa olevan default gateway -osoitteen. Nyt se tavallaan
on koko ajan DHCP:n vallassa (koska Network Manager ei vaan suostu asettamaan molemmille eetterikorteille manuaalisesti
kohdennetuja konffiksia).

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Verkkoasiaa / Default Gateway / Network Manager
« Vastaus #1 : 09.08.2009 - klo:13:38 »
Koska kyseessä ei ole kannettava, niin suosittelesin että käytät networkmanagerin sijasta perinteistä tapaa(netconfig).

Avaa YaST2 > Verkkolaitteet > Verkkoasetukset-moduuli, ja vaihda Yleiset valinnat-välilehdeltä Verkon asennustapa > Perinteinen menetelmä ifup-ohjelman avulla

Muokkaa sitten verkonasetukset kummankin kortin osalta kuten haluat.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest918

  • Vieras
Vs: Verkkoasiaa / Default Gateway / Network Manager
« Vastaus #2 : 09.08.2009 - klo:13:48 »
Yes, but tähän masiinan on jossain vaiheessa tulossa n-sarjan USBwlan -tikku, aikaisempien kertomusten
perusteella Network Manager on silloin perustellumpi.

Olen pääasiassa käyttänyt tuota perinteistä menetelmää, mutta suoraan sanoen on hermot ollut kovilla monta kertaa.
Syy on osittain ratin ja penkin välissä, mutta useamman verkkokortin systeemit tuntuvat olevan vaikeita niin
perinteiselle tavalle kuin Network Managerillekin.

Palaan alkuperäiseen kysymykseeni hieman toisin. Antakaas koodinpätkä, jolla muutan routes -tiedoston sisällön
komentoriviltä sekunnissa.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2763
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Verkkoasiaa / Default Gateway / Network Manager
« Vastaus #3 : 09.08.2009 - klo:17:13 »
Alla olevalla komennolla saat listauksen tämänhetkisistä reiteistä
Koodia: [Valitse]
/sbin/route -n

uuden reitin saa lisättyä route add komennolla. Korvaa alla oleva ip-osoite omallasi
Koodia: [Valitse]
/sbin/route add default gw 192.168.1.254 eth0

guest918

  • Vieras
Vs: Verkkoasiaa / Default Gateway / Network Manager
« Vastaus #4 : 09.08.2009 - klo:17:24 »
Olen nyt puuhastellut konffikset uusiksi perinteisesti. Ei toimi. Network Managerilla sain sentään toiselle kortille
lykättyä toimivan konfiguraation. Vastaavat toimet perinteisellä menetelmällä johtavat siihen, että nimipalvelut
eivät toimi. Mielenkiintoista. Tässä ei varmaan auta muu kuin opetella kirjoittamaan konfiguraatiot suoraan tarvittaviin(?)
tiedostoihin ja toivottava, ettei mikään järjestelmän sisäinen viisaus lähde niitä muuttelemaan.
 

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2763
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Verkkoasiaa / Default Gateway / Network Manager
« Vastaus #5 : 09.08.2009 - klo:17:44 »
Mitä tarkalleen ottaen haluat tehdä?

Itselläni toimii kaksi verkkokorttia dhcp:llä aivan mainiosta. Käytössä tuo perinteinen verkonhallinta.

guest918

  • Vieras
Vs: Verkkoasiaa / Default Gateway / Network Manager
« Vastaus #6 : 09.08.2009 - klo:18:25 »
Alla taustaa tekemisilleni:

Verkossa on useita kompuuttereita, jotka käyttävät samaa nettiyhteyttä. Pääosin laitteet ovat Windows -pohjaisia.
Kaikki verkon laitteet menevät joko langattomasti (useita wlan -purkkeja) tai langallisesti yhden routerin (tällä hetkellä dlink) kautta nettiin. Toimii hienosti.

Itse puuhailen näiden linux -vehkeiden kanssa lähinnä harrastusmielessä. Olen mm. rakentanut kohtalaisen tehokkaan
HTPC:n, jossa toimivat tällä hetkellä perus audio/video -hauskuudet.  Olen tekemässä tästä koneesta myös routeria,
siksi kaksi verkkokorttia. Olen toiminut netistä lukemieni sangen hyvien ohjeiden (esim. http://www.novell.com/coolsolutions/feature/16579.html) mukaisesti.
Käytössä on kaksi kiinteää IP:tä, tarkoitus on antaa tälle HTPC -koneelle ihan dedikoitu yhteysIP. Toinen IP serveeraa edelleen
muuta verkkoa.   

guest918

  • Vieras
Vs: Verkkoasiaa / Default Gateway / Network Manager
« Vastaus #7 : 09.08.2009 - klo:20:40 »

uuden reitin saa lisättyä route add komennolla. Korvaa alla oleva ip-osoite omallasi
Koodia: [Valitse]
/sbin/route add default gw 192.168.1.254 eth0
[/quote]

Mihin tiedostoon tallentuu toimenpiteen lopputulema?
Tein ko.tempun soviteltuna omaan ympäristööni ja surffailu tyssäsi siihen.
Sain sentään korjattua tilanteen ennalleen Yastilla.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2763
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Verkkoasiaa / Default Gateway / Network Manager
« Vastaus #8 : 09.08.2009 - klo:21:09 »
Eiköhän toi tallennu ihan muistiin. Mikäli haluaa sen aina bootatessa voimaan pitää tehdä scripti joka ajaa sen bootissa.

Miltä näytti route -n tuloste sen jälkeen kun olit reitin lisännyt?

traceroute komennolla voit tarkistaa minne reitille koneesi pukkaa kamat.
Voi olla, että joudut esim poistaa Yastin tekemän oletusreitin ennen kun alkaa toimii.

guest918

  • Vieras
Vs: Verkkoasiaa / Default Gateway / Network Manager
« Vastaus #9 : 09.08.2009 - klo:22:32 »
Kuten kirjoitin,en saanut hommaa toimaan haluamallani tavalla, muutin asiat siten, että
HTPC on normaali verkon jäsen without problems.
Router -ominaisuuden olen päättänyt lisätä ja niin myös teen.Periaatteessa kyse on ihan straight forward -toimesta, olen omasta mielestäni ymmärtänyt lukemani, silti ei vaan toimi.
Jatkan ihmettelyä, ajastaan ratkaisu löytyy.


guest918

  • Vieras
Vs: Verkkoasiaa / Default Gateway / Network Manager
« Vastaus #10 : 10.08.2009 - klo:17:39 »
Valoa tunnelin päässä havaittavissa. Olen onnistuneesti mennyt nettiin win -kannettavalla
via "HTPCrouter".

Näin tein:

Yast ei jostain syystä päivittänyt resolv.conf -tiedostoa Yastissa kirjoitetun mukaisesti,
päivitin tiedoston manuaalisesti.

routes -tiedosto tyhjäksi. Lisäsin default gw:n manuaalisesti external -adapterille,
minun tapauksessani eth1:lle

/proc/sys/net/ipv4/ip_forward, tälle arvo 1

Huomioita:

Syystä tai toisesta nimipalvelutieto ei välity liitetylle win -kannettavalle, lisäsin nimipalvelimet kannettavaan manuaalisesti. Tätä tutkin lisää.

speedtest.net näyttää selkeästi huonompaa lopputulemaa testikannettavassa verrattuna
HTPCrouterin saavutukseen