Kirjoittaja Aihe: Asennusohjelman bugi vai piirre?  (Luettu 3961 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa SuperOscar

• Käännösryhmä
  • *
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Asennusohjelman bugi vai piirre?
« : 04.08.2009 - klo:17:18 »
Uusi asennus alkoi, kuten Painajainen-säikeessä uhkasin :)

Mitäs mieltä olette, onko tätä SUSEn asennusohjelman ominaisuutta pidettävä bugina vaiko vain idiosynkraattisena piirteenä:

Minun kuten varmaan monen muunkin on asennuksessa säädettävä levyosiot käsin eli painettava tämän kuvan ruudussa ”Muokkaa osioita” -painiketta. Seuraavassa ruudussa (josta en kuvaa tähän hätään löydä) on luettelo levyosioista ja mahdollisuus asettaa ne haluamilleen paikoille puussa.

Asettaminen tapahtuu valitsemalla osio listasta ja painamalla ”Muokkaa”, jonka jälkeen tullaan tällaiseen ruutuun (valitan ASCII-grafiikkaa; olen myös korjannut tässä ”osioa” > osiota):

Koodia: [Valitse]
Formatointivalinnat:
(o) Alusta osio
    Tiedostojärjestelmä:
    [ ext3      v]
    [×] Salaa tiedostojärjestelmä
( ) Älä alusta osiota

Liitosvalinnat:
(o) Liitä osio
    Liitoskohta:
    [ /       v ]
( ) Älä liitä osiota

Minulla on yksi salattu osio, /dev/sdb1, jonka SUSE jostain syystä aina poimii oletusarvoiseksi juurihakemiston paikaksi (jolloin valinnat ovat juuri kuten yllä). Jos valitsen (o) Älä alusta osiota ja (o) Älä liitä osiota (koska en halua osiota liitettävänkään automaattisesti) asennusohjelma kysyy seuraavaksi osion salasanan. Koska salasana sisältää välilyöntejä, sitä kieltäydytään hyväksymästä eikä muutoksiakaan siten voida hyväksyä!

Kesti pitkään ennen kuin keksin, mitä pitää tehdä. Ensin pitää poistaa rasti kohdasta ”Salaa tiedostojärjestelmä”, vasta sitten valita ”Älä alusta osiota”. Jos tekee toisinpäin, rastiruutu passivoituu eikä enää toimi. Tämä on vähintäänkin epäintuitiivista. Haluan, että osiolle ei tehdä mitään, mutta ei riitä valita Älä-kohtia vaan ensin pitää poistaa rasti Salaa-kohdasta – vaikka salaukseen ei ollakaan tekemässä mitään muutoksia!

Minusta tämän pitäisi toimia niin, että jollei osiota alusteta eikä liitetä, salasanaa ei myöskään kysytä vaan muutos hyväksytään mukinoitta.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6; kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa harmie

• Valvoja
  • *
Vs: Asennusohjelman bugi vai piirre?
« Vastaus #1 : 04.08.2009 - klo:17:25 »
Minusta tämän pitäisi toimia niin, että jollei osiota alusteta eikä liitetä, salasanaa ei myöskään kysytä vaan muutos hyväksytään mukinoitta.

Samaa mieltä jos sitä ei edes liitetä niin silloin on turhaa kysyä koko salasanaa. Olisi tietenkin eri asia jos se haluttaisiin liittää.

Sitä en tiedä onko tuo bugi vai ominaisuus. Jos muutkaan ei osaa vastata niin voisihan siitä tehdä bugi raportin.

Poissa jmp

• openSUSE Member
  • *
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Asennusohjelman bugi vai piirre?
« Vastaus #2 : 04.08.2009 - klo:17:54 »
Minun kuten varmaan monen muunkin on asennuksessa säädettävä levyosiot käsin eli painettava tämän kuvan ruudussa ”Muokkaa osioita” -painiketta. Seuraavassa ruudussa (josta en kuvaa tähän hätään löydä) on luettelo levyosioista ja mahdollisuus asettaa ne haluamilleen paikoille puussa.

Näin se menee itselläni joka kerta, asennusohjelman luomiin oletuksiin en luota sitten millään tavalla.

Lainaus
Asettaminen tapahtuu valitsemalla osio listasta ja painamalla ”Muokkaa”, jonka jälkeen tullaan tällaiseen ruutuun (valitan ASCII-grafiikkaa; olen myös korjannut tässä ”osioa” > osiota):

Etsi kbabelilla kaikki kohdat noista tiedostoista joissa osio-sana esiintyy ja lähetä korjattu versio minulle.
Upin sen sitten tuonne svn.forgenovell-palvelimelle. Seuraavassa versiossa se sitten on korjattu. ;)

Lainaus
Minulla on yksi salattu osio, /dev/sdb1, jonka SUSE jostain syystä aina poimii oletusarvoiseksi juurihakemiston paikaksi (jolloin valinnat ovat juuri kuten yllä). Jos valitsen (o) Älä alusta osiota ja (o) Älä liitä osiota (koska en halua osiota liitettävänkään automaattisesti) asennusohjelma kysyy seuraavaksi osion salasanan. Koska salasana sisältää välilyöntejä, sitä kieltäydytään hyväksymästä eikä muutoksiakaan siten voida hyväksyä!

Poista kaikki asennusohjelman ehdotukset.
Jos haluat poistaa jonkin osion, poista se.
Aloita sen jälkeen valitsemalla osio josta haluat tehdä /-osion.
Lisää sen jälkeen muut tarpeelliset osiot(/home jne.) ja osiot jotka haluat openSUSEn näkevän.

Lainaus

Itse pidin vanhempaa osiointityökalua parempana, mutta olen toki jo tottunut tähänkin
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)