Äänestys

GNOME vai KDE

GNOME
7 (20%)
KDE
28 (80%)

Äänestäjiä yhteensä: 12

Kirjoittaja Aihe: GNOME vai KDE?  (Luettu 13783 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TuhoJ

  • Vieras
GNOME vai KDE?
« : 10.05.2009 - klo:12:00 »
Eli kysyisin kumpaa käytätte GNOMEa vai KDE:ta ja miksi?
Itse käytän KDEta.

guest717

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #1 : 10.05.2009 - klo:12:27 »
Eli kysyisin kumpaa käytätte GNOMEa vai KDE:ta ja miksi?
Itse käytän KDEta.

KDE 3:sta, monipuolisempi ainakin kun vertaa Ubuntun genomeen,Susea en ole käyttänyt genomella.

Sitten kysymys KDE4:n käyttäjille. Onko KDE4 jo siinä vaiheessa että siihen kannatisi siirtyä, eli pahimmat bugit korjattu.Mitä etuja se tuo verrattuna KDE3:een.

guest624

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #2 : 10.05.2009 - klo:13:47 »

Sitten kysymys KDE4:n käyttäjille. Onko KDE4 jo siinä vaiheessa että siihen kannatisi siirtyä, eli pahimmat bugit korjattu.Mitä etuja se tuo verrattuna KDE3:een.

Kyllähän KDE4 on kohtuullisen vakaa, mutta ei kuitenkaan niin vakaa kuin 3.5.
Etuina on parempi ulkonäkö, monipuolisuus, nopeilla koneilla hieman ketterämpi toiminta, imho, Pieniä puroja, joista kasvaa kohtuullinen virta.

Mitään suurta yksittäistä parannusta ei ole.

Sanoisin, että jos arvostat ennenkaikkea vakautta, älä vaihda. KDE4:n uudistukset ovat sellaisia, että ilman niitä tulee vallan mainiosti toimeen, eikä niistä osaa useimpia mitenkään kaivata, vallankaan kun niistä ei tiedä.
KDE4 sisältää myös osia, jotka ainakin aluksi saattavat tuntua jopa heikennyksiltä (kuten Dolphin oletustiedostoselaimena [joka on muuten aivan järjettömän hyvä])
Jos tekisin tietokoneella töitä, käyttäisin edelleen ehdottomasti 3.5:ta.

vms100

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #3 : 10.05.2009 - klo:14:02 »
Itse käytän windowmakeria mutta olen tottunut käyttämään gnomea ennemmin kuin kde:tä.. Pääasiassa syypää on boottiaika verrattuna gnomeen.

guest857

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #4 : 10.05.2009 - klo:16:38 »
KDE ja xfce rinnan... Jännä juttu linlap.com kerrottiin useimpien opensusen käyttäjien valitsevan Gnomen... Ei siltä näytä ainakaan meidän foorumilla  :D

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #5 : 10.05.2009 - klo:17:26 »
KDE. Johtuu paljolti siitä että ensimmäiset kokeiluni Linuxilla oli juuri KDE. Gnomekin mene, mutta ubuntun gnome ei.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest1014

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #6 : 10.05.2009 - klo:23:39 »
Eli kysyisin kumpaa käytätte GNOMEa vai KDE:ta ja miksi?
Itse käytän KDEta.

Käytän pääasiassa KDE 3.5 työpöytiä. Syy tähän on hyvät ohjelmat ja keveä ja bugiton toiminta ;D.

Tosin lisäyksenä täytyy todeta, että koneestani löytyy ainakin 14 erilaista ikkunamanageria kolmessa eri käyttärissä...

vms100

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #7 : 11.05.2009 - klo:17:22 »
KDE 3.5 oli ihan OK, mutta kun tuli 4.x niin ei oikein enää innostanut, kun olin jo tottunut hopeiseen teemaan ja tuossa nelosessa on niin paljon muutoksia :-\

guest397

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #8 : 11.05.2009 - klo:22:59 »
KDE 3.5 mielestäni toimii parhaiten.....yritin käyttää pari kuukautta 4 versiota, mutta en keksinyt yhtäkään hyvää syytä jatkaa sen käyttöä.

guest839

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #9 : 12.05.2009 - klo:00:45 »
Tätä vissiin jo kysyttiin toisaalla foorumilla.
Gnomea tietty oli vastaukseni.
Kde käyttäjiä on ehkä enemmän tällä foorumilla mutta se johtuu siitä että täältä löytyy pätevät neuvojat Kde ongelmiin.

guest624

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #10 : 12.05.2009 - klo:07:23 »
Kde käyttäjiä on ehkä enemmän tällä foorumilla mutta se johtuu siitä että täältä löytyy pätevät neuvojat Kde ongelmiin.

Tämähän on liki kehäpäätelmä.

Minä luulen, että Susella on enemmän KDE-käyttäjiä, koska se oli pitkään Susen oletustyöpöytä. Vai muistanko väärin?

Minä pidin Gnomea jotenkin epäloogisena, kun sitä yritin joskus käyttää. KDE sopi ja taipui paremmin tahtooni.

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #11 : 12.05.2009 - klo:09:35 »


Minä luulen, että Susella on enemmän KDE-käyttäjiä, koska se oli pitkään Susen oletustyöpöytä. Vai muistanko väärin?


Oikein muistat.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.

guest839

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #12 : 12.05.2009 - klo:09:56 »
Eka Suse mulla oli 8.2 tai jotain ja siinä oli Kde mutta se oli joskus kauan, kauan sitten.
Myöntää täytyy että en sen jälkeen ole Kde:a käyttänyt. Makuasia.

guest158

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #13 : 12.05.2009 - klo:13:57 »
Olen vahvasti KDE-käyttäjä.
Roikuin pitkään (?) 3.5:ssa, jopa tän vuoden puolelle, mutta nyt oon jo kokonaan vaqihtanut 4:seen sekä työ- että koti/työ-koneeni (4.2.3)
No molemmissa on vielä toki 3.5 tallessa rinnalla jäänteenä ja 'varmisteena'. Mutt eipä sitä oo tarvinnu käynnistää enää aikoihin. Joskus ehken 'tarkistaakseni' päivitysten toimivuuden ...kaiken varalta... ;)

Gnome ei ollut, kokeiltuani sitä toki, mua varten ...ehkä outouttaan ...ehkä osaamattomuuttani ...tjm syystä

Eetu

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #14 : 16.05.2009 - klo:19:34 »
Erotutaas porukasta jo ensimmäisillä viesteillä... Eli täällä mennään Gnomen merkeissä. KDE tuntuu vähän raskaalta ja tahmealta 512 Mt muistilla ja 1,6 GhZ Intelillä. Tyytyväinen olen tähän. :D

Poissa hate67

  • Jäsen
  • Viestejä: 40
  • Sukupuoli: Mies
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #15 : 26.05.2009 - klo:08:19 »
GNOME. En oiken missään vaiheessa vaan tykännyt kde:stä.Ja jotenkin gnome tuntuu
vakaammalta ja selkeämmältä käytää.KDE:ssä vähän liikaa kaikkea ylimääräistä sälää.

juka39

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #16 : 26.05.2009 - klo:20:51 »
KDE 4.1.3 on käytössä Susessa. On toiminut vakaasti. Gnomea en ole tässä kokeillut. Näytönohjain on Ati Radeon 9200. PC:n hankintavuosi on 2003.

Toisessa, enemmän käytössä olevassa ja viime vuodenvaihteen tienoilla kasatussa PC:ssä (ei siis pakettikone, kuten vanhempi) on Nvidian ASUS EN9400GT Silent/HTP/512MB näytönohjain, joka ei suostu toimimaan oikein Susen kanssa. On yritetty tämänkin palstan avustuksella mutta ei vain toimi. Tosin olen yrittänyt vain KDE:llä mutta tuskin Gnome sen kummempi on.

Tästä syystä olen joutunut käyttämään pääkäyttöjärjestelmänä Ubuntua (nyt 9.04), joka toimii sekä KDE 4.2... että Gnome pöydällä. Tarvittava ajuri löytyy helposti suoraan valikosta. Noin vuoden Linux käytön jälkeen KDE on ollut ensisijainen pöytä, mutta nyt olen siirtynyt Gnomeen lähinnä sen huomattavasti paremman suomen kielen tuen (siis Ubuntussa) takia. Englanti on minulle 50 vuotta sitten pitkän saksan kirjoittaneelle liian vaikea kieli. Täällä Susessa kielituki vaikuttaa kyllä aika hyvältä, mutta ....

guest141

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #17 : 26.05.2009 - klo:21:01 »
Lainaus
on Nvidian ASUS EN9400GT Silent/HTP/512MB näytönohjain, joka ei suostu toimimaan oikein Susen kanssa. On yritetty tämänkin palstan avustuksella mutta ei vain toimi. Tosin olen yrittänyt vain KDE:llä mutta tuskin Gnome sen kummempi on.

Mitä ongelmia on tullut vastaan? millä ajurilla/ajureiden kera olet näyttistä kokeilut?

juka39

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #18 : 26.05.2009 - klo:21:33 »
Yritän laittaa linkkiä http://opensuse.fi/keskustelu/index.php?topic=2643.msg16977#msg16977tuohon viime tammikuussa käytyyn keskusteluun. Toivottavasti onnistuu. Siitä käyvät selville ongelmat ja niiden  ratkaisuyritykset.

juka39

  • Vieras
Vs: GNOME vai KDE?
« Vastaus #19 : 13.07.2009 - klo:20:30 »
Palataanpa vielä aiheeseen. Asensin taas harjoittelukoneelle Susen KDE 4.1.3 työpöydällä. Toimi muuten tyydyttävästi mutta YLEn Elävää Arkistoa en saanut toimimaan. Kokeilin myös uusinta 4.3 .. pöytää mutta se oli virhe. Ei toiminut juuri mikään. Asensin uudelleen ja nyt kokeilunomaisesti Gnomeen. Minusta Gnomen perinteinen valikkorakenne on huomattavasti loogisempi ja sujuvakäyttöisempi kuin vastaava KDE:ssä. Lisäksi suomen kielen tuki on parempi. Mutta YLEn EA ei toiminut millään tavalla ja mistään en löytänyt siihen suomenkielistä ohjetta ja foorumillakin näyttäisi enimmät aiheeseen liittyvät keskustelut käytävän KDE:läisten kesken. Siksi asensin Susen taas uudelleen ja nyt "perinteisellä" KDE 4.13 pöydällä. Yhä edelleen Elävä Arkisto ei toimi juuri mitenkään. Voiko tämän kääntää KDE 3.5:ksi? Jos se on mahdollista, niin miten?

Minusta työpöydän ulkonäöllä ei ole mitään väliä. Peruskäytön varma sujuminen on tärkeintä.