Kirjoittaja Aihe: Uusi kone openSuselle?  (Luettu 4365 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juntjo

  • Jäsen
  • Viestejä: 79
Uusi kone openSuselle?
« : 06.03.2009 - klo:09:52 »
Hei!
Olen rakentamassa uuden kokoonpanon openSuselle (11.1/64 bit). Yritän löytää ennakkoon openSusessa toimivat komponentit  ;)  Olen lukenut listaa http://en.opensuse.org/Hardware sivuilta eri komponettien toimivuudesta. Sen perusteella päädyin ostamaan Asus P5Q emolevyn. Se tukee PCIexpress 2.0:a. Nyt haluaisin neuvoja hyvistä ja openSusessa toimivista sekä em. emolevyyn sopivista näytönohjaimista. Onko hyviä ehdotuksia?
« Viimeksi muokattu: 06.03.2009 - klo:10:22 kirjoittanut juntjo »

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Uusi kone openSuselle?
« Vastaus #1 : 06.03.2009 - klo:11:30 »
Mikä tahansa nvidia tai ati.
Jos haluat helposti toimivan 3D-kiihotuksen, niin se menee aika varmasti nvidian puolelle.

JOs 3D ei ole tärkeää, niin sitten ATI käy vallan mainiosti. En ole testannut atin suljettua ajuria, joten en kommentoi sen toimivuutta.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa juntjo

  • Jäsen
  • Viestejä: 79
Vs: Uusi kone openSuselle?
« Vastaus #2 : 06.03.2009 - klo:13:55 »
Haluaisin, että Compiz-Fusion työpöytätehosteet olisivat käytettävissä. Oletan, että siihen tarvitaan 3D-kiihdytyksen tukeva näytönohjain.
Muuten olen kokeillut muutamia vanhempia AMD/Ati-ohjaimia(Ati Radeon 9700 Pro,Sapphire Radeon X1650 Pro), jotka eivät ole toimineet odotetulla tavalla. Uudet ohjaimet toimivat keskustelupalstan mukaan paremmin.
Onko hyviä ehdotuksia näiden lisätietojen perusteella?
« Viimeksi muokattu: 06.03.2009 - klo:14:31 kirjoittanut juntjo »

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Uusi kone openSuselle?
« Vastaus #3 : 06.03.2009 - klo:22:24 »
Haluaisin, että Compiz-Fusion työpöytätehosteet olisivat käytettävissä. Oletan, että siihen tarvitaan 3D-kiihdytyksen tukeva näytönohjain.
Muuten olen kokeillut muutamia vanhempia AMD/Ati-ohjaimia(Ati Radeon 9700 Pro,Sapphire Radeon X1650 Pro), jotka eivät ole toimineet odotetulla tavalla. Uudet ohjaimet toimivat keskustelupalstan mukaan paremmin.
Onko hyviä ehdotuksia näiden lisätietojen perusteella?


ATI:
Vanhat ohjaimet (x19xx ja vanhemmat) toimivat suoraan radeon ajurilla, mukana on jopa jonkin tasoinen 3D jolla nuo työpöytätehosteet toimivat (ainakin osittain, en sen tarkemmin ole kokeillut).
Ibarissani on sen verran tehoton ohjain että en niitä ole päälle kytkenyt

RadeonHD sarjalle ei ole toimivaa vapaata 3D ajuria vielä. Sellainen on kehityksen alla, mutta koska se tulee onkin sitten eri asia.
Vapaalla ajurilla ainakin oma ohjaimeni toimii täysin riittävästi. 3D-tehosteita tuo ajuri ei vielä pyöritä.

Suljetusta ATIn 3D ajurista minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta.

NVIDIA:
Kaikki 6xxx-sarjaa uudemmat saa toimimaan suhteellisen helposti.
Jos itse vielä jostain syystä ostaisin nvidian ohjaimen niin valitsisin suhteellisen tuoreen yksilön.
Nvidialle on kehitteillä vapaa nouveau-ajuri. Kuinka se toimii, ei ole tietoa.

Vaikka Nvidia on mitä on, se kuitenkin vaikuttaa olevan parempi vaihtoehto jos 3D-pelit kiinnostavat.

Mutta loppujen lopuksi, valinta on sinun.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa juntjo

  • Jäsen
  • Viestejä: 79
Vs: Uusi kone openSuselle?
« Vastaus #4 : 07.03.2009 - klo:17:03 »
Kiitos paljon erinomaisista vastauksista! Teen ratkaisun ensi viikolla. Ostan todennäköisesti nVidia GeForce 9600 GT -sarjan näytönohjaimen. Perustelen valintaani: a) se on verrattain uusi, mutta ei kuitenkaan "uunituore", b) todennäköisesti sillä on tuki openSusessa.

Poissa Ville

  • Jäsen
  • Viestejä: 72
Vs: Uusi kone openSuselle?
« Vastaus #5 : 07.03.2009 - klo:17:12 »
Itselläni on GeForce 9600 GT passiivijäähyllä ja ainakin tähän asti se on toiminut hyvin. Ajuritkin ovat asentuneen ihan repoista ilman minkäänlaista kikkailua ja 3d toimii ihan hyvin.

Poissa juntjo

  • Jäsen
  • Viestejä: 79
Vs: Uusi kone openSuselle?
« Vastaus #6 : 07.03.2009 - klo:22:22 »
Kiitos aktiivikäyttäjän lausunnostasi! Se vain vahvistaa minun olevan hankkimassa toimivaa näyttistä kokoonpanooni  :D 

Hertsi

  • Vieras
Vs: Uusi kone openSuselle?
« Vastaus #7 : 09.03.2009 - klo:09:21 »
Aloitin vasta openSUSEn kanssa mutta ainakin Ubuntussa ATIn kortit toimivat huomattavasti tehokkaammin kuin Nvidian kortit. ATIt kun toimii lennosta mutta Nvidiaan tarvii suljetut ajurit joitten kanssa saa sitten tapella...
En kuitenkaan kommentoi sen enempää openSUSEn osalta.

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Uusi kone openSuselle?
« Vastaus #8 : 09.03.2009 - klo:09:36 »
Aloitin vasta openSUSEn kanssa mutta ainakin Ubuntussa ATIn kortit toimivat huomattavasti tehokkaammin kuin Nvidian kortit. ATIt kun toimii lennosta mutta Nvidiaan tarvii suljetut ajurit joitten kanssa saa sitten tapella...
En kuitenkaan kommentoi sen enempää openSUSEn osalta.

Ei avoimilla ajureilla ATIn kanssa ole mitään ongelmia. 
3D toimii radeon-ajurilla vanhemmilla ohjaimilla ilman mitään ongelmia.
Uusissa ohjaimissa 3D ei toimi avoimella ajurilla(radeonhd).
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)