Kirjoittaja Aihe: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen  (Luettu 13585 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« : 26.02.2009 - klo:15:56 »
Pannaanpa tännekin tiedoksi, Ubuntu-foorumilla jo hehkutin:

Pitkäaikainen riesani PDF-lomakkeiden täyttämisestä ja ennen kaikkea täytettyjen lomakkeiden tallentamisesta Linuxissa on ratkennut. Kuten varmaan moni muukin on huomannut, KDE:n PDF-katselimet KPDF ja sen jatkaja Okular eivät tajua lomakkeista mitään, Gnomen Evince ja Adobe Reader taas kykenevät täyttämään lomakkeet mutta eivät tallentamaan niitä täytettyinä. Pitkään ainoa ratkaisu tähän oli käynnistää virtuaalikoneeseen Windows ja toimia siellä olevilla ohjelmilla.

Nyt löysin kuitenkin guuglaamalla Qoppa Softwaren PDF Studion. Se on moniin järjestelmiin, myös Linuxiin, saatavilla oleva Java-ohjelma, jolla lomakkeiden tallentaminenkin onnistuu. Ohjelma on suljettua koodia ja maksullinen (60 USD), mutta säästää kummasti hermoja, jos PDF-lomakkeet suinkin ovat osa arkea – kuten monelle nykyään on.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #1 : 26.02.2009 - klo:16:37 »
Pitkäaikainen riesani PDF-lomakkeiden täyttämisestä ja ennen kaikkea täytettyjen lomakkeiden tallentamisesta Linuxissa on ratkennut. Kuten varmaan moni muukin on huomannut, KDE:n PDF-katselimet KPDF ja sen jatkaja Okular eivät tajua lomakkeista mitään, Gnomen Evince ja Adobe Reader taas kykenevät täyttämään lomakkeet mutta eivät tallentamaan niitä täytettyinä. Pitkään ainoa ratkaisu tähän oli käynnistää virtuaalikoneeseen Windows ja toimia siellä olevilla ohjelmilla.

Jos en aivan väärin ymmärtänyt ajatustasi, niin täytyy kyllä mainita että okularilla pystyy täyttämään ja tallentamaan pdf-lomakkeita.

pari kuvankaappausta (pdf löytyi täältä )
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

tupe

  • Vieras
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #2 : 26.02.2009 - klo:16:39 »
Tässä toinen ilmainen, jolla itse olen pärjäillyt.
Anna suoritusoikeudet ja käynnistä komentoriviltä ./aipdf-bin.jar
http://ostatic.com/aipdf

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #3 : 26.02.2009 - klo:17:16 »
Jos en aivan väärin ymmärtänyt ajatustasi, niin täytyy kyllä mainita että okularilla pystyy täyttämään ja tallentamaan pdf-lomakkeita.

Hups, anteeksi... Oioin vähän mutkia.

Kokeiltuani ensin kaikki koneellani olleet PDF-ohjelmat läpi ja todettuani, etteivät ne tee mitä haluan, lähdin guuglaamaan. Vastauksia en löytänyt, mutta törmäsin mm. sivuun vuodelta 2007, jossa vain toistettiin ongelmani ja mainittiin, ettei KPDF (”josta kohta tulee Okular”) tunnista lomakkeita laisinkaan. Kopioin tuon ilmauksen tarkemmin ajattelematta.

Niinhän se todella on, että Okular KPDF:stä poiketen kykenee täyttämään lomakkeet. Tallentaminen sen sijaan ei tunnu (ainakaan minulla) toimivan. Periaatteessa ohjelman valikossa on Tallenna- ja Tallenna kopio nimellä -vaihtoehdot, mutta ne eivät tallenna lomakkeisiin tehtyjä muutoksia.

PDF Studiosta ainakin voin tänäisten kokemusteni perusteella sanoa, että kaikki toimii presiis kunnolla.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #4 : 26.02.2009 - klo:17:44 »
Niinhän se todella on, että Okular KPDF:stä poiketen kykenee täyttämään lomakkeet. Tallentaminen sen sijaan ei tunnu (ainakaan minulla) toimivan. Periaatteessa ohjelman valikossa on Tallenna- ja Tallenna kopio nimellä -vaihtoehdot, mutta ne eivät tallenna lomakkeisiin tehtyjä muutoksia.

No tuota pdf-lomaketta muokkasin ja tallensin kotihakemistooni. Tämän jälkeen avasin tallennetun tiedoston ja muokkaukseni siellä olivat kuten ne sinne tallensin.

Käytössä oleva versio: 
Okular
Versio 0.8
KDE 4.2.00 (KDE 4.2.0) "release 102"
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #5 : 26.02.2009 - klo:18:09 »
Käytössä oleva versio: 
Okular
Versio 0.8
KDE 4.2.00 (KDE 4.2.0) "release 102"

Ehkä se sitten on tulossa, lupaavaa...

Oma Okularini on vajaata kymmenystä vanhempi:

Koodia: [Valitse]
tn@peirce [~]$ okular --version
Qt: 4.4.3
KDE: 4.1.4 (KDE 4.1.4)
Okular: 0.7.4
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #6 : 26.02.2009 - klo:22:01 »
Mie oon käyttänyt okularia jo pitkään lomakkeiden täyttämisessä ja tallentamisessa. On se hyvä että kerroit et ne ei toimi, ko enhän mie ois huomannu.

Miulla areader ei ymmärrä ääkkösistä mitään. Sillä ei oo mitään merkitystä, kun en sillä lomakkeita täytä. Se aukasee vaan selaimen pluginina joitain pdf:iä. Muuten käytän okularia, eiku tulevaa okularia ;)
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #7 : 26.02.2009 - klo:22:25 »
Mie oon käyttänyt okularia jo pitkään lomakkeiden täyttämisessä ja tallentamisessa. On se hyvä että kerroit et ne ei toimi, ko enhän mie ois huomannu.

No, ei toimi minulla – muuta en osaa sanoa. Lisäksi vaikka täyttö toimii, tekstistä näkyy oudon fonttikoon takia aina vain yläpuolisko, mutta sen kanssa nyt vielä voisi elää.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

guest158

  • Vieras
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #8 : 26.02.2009 - klo:22:45 »
no mulla okulaari tallentaa myös täytetyt pdf-lomakkeet ja avaa myös 'täytteineen'... ;)
sama revisio kuin jmp:llä - 102

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #9 : 27.02.2009 - klo:12:36 »
Mie oon käyttänyt okularia jo pitkään lomakkeiden täyttämisessä ja tallentamisessa. On se hyvä että kerroit et ne ei toimi, ko enhän mie ois huomannu.

No, ei toimi minulla – muuta en osaa sanoa. Lisäksi vaikka täyttö toimii, tekstistä näkyy oudon fonttikoon takia aina vain yläpuolisko, mutta sen kanssa nyt vielä voisi elää.

Kumpi alusta siulla on käytössä. Suse vai Kubuntu?
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #10 : 27.02.2009 - klo:16:47 »
Kumpi alusta siulla on käytössä. Suse vai Kubuntu?

Kubuntupa Kubuntu. Jos tosin aiot väittää, että vika on siinä, en välttämättä heti vakuutu. Periaatteessa minullakin Okular on tallentavinaan jotakin, mutta muutokset eivät vain tallennu. Testialustana ovat olleet tosin Adobe Acrobat 4.0:lla jo aiemmin täytetyt ja tallennetut lomakkeet, eivät uudet ”putipuhtaat” lomakkeet.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Poissa Rantarosvo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1111
  • Sukupuoli: Mies
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #11 : 01.03.2009 - klo:12:40 »
En väitä en  ::)

Tämmönen mututuntuma on päässyt syntymään, että mystiset ongelmat KDE:n toiminnassa on yleisempi kubuntussa kun Susessa ;)

Itellä senverran kokemusta, että kubuntussa KDE on ihan eri näkönenkin ko vaikkapa Susessa ja Mandrivassa.
Rosmo

"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."

guest158

  • Vieras
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #12 : 01.03.2009 - klo:17:34 »
Kumpi alusta siulla on käytössä. Suse vai Kubuntu?

Kubuntupa Kubuntu. Jos tosin aiot väittää, että vika on siinä, en välttämättä heti vakuutu. Periaatteessa minullakin Okular on tallentavinaan jotakin, mutta muutokset eivät vain tallennu. Testialustana ovat olleet tosin Adobe Acrobat 4.0:lla jo aiemmin täytetyt ja tallennetut lomakkeet, eivät uudet ”putipuhtaat” lomakkeet.

No Kubuntu tallentaa periaatteessa, mutt mulla Suse tallentaa konkreettisesti käytännössä... ;)

Onko vika siis Kubuntussa vai muulla, päättele itse ...mutt must kyll tuntuu ett sun kantsis kaivella vikaa Kubussa...

Poissa SuperOscar

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 922
  • Sukupuoli: Mies
  • Tänään täällä, huomenna poissa
    • Legisign.org
Vs: PDF-lomakkeet: täyttö ja tallentaminen
« Vastaus #13 : 01.03.2009 - klo:19:51 »
Onko vika siis Kubuntussa vai muulla, päättele itse ...mutt must kyll tuntuu ett sun kantsis kaivella vikaa Kubussa...

Taidan jättää sen niille, jotka haluavat kyseisen ominaisuuden käyttöönsä ilman tuota 60 dollarin (vajaan 50 euron) sijoitusta :)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11