Iltaa, arvon foorumilaiset.
Olen ollut hieman tyytymätön käyttämieni distrojen toimintaan, ja päätin kokeilla openSUSEa. Aiempi linux-kokemus on koostuu Slackwaresta (alkaen 1994), Red Hatista, Fedorasta, Mandrakesta ja Ubuntusta. Viimevuosina on monesti tuntunut ettei omaan käyttöön täydellistä distroa olekaan, jokaisessa on omat ongelmansa.
Nyt muutaman päivän kokemuksen jälkeen voin sanoa että olen viimein löytänyt hyvältä vaikuttavan distron. Tavallaan voisi sanoa että tässä yhdistyvät Ubuntun ja Fedoran parhaat puolet.
Hiukan päänvaivaa on kuitenkin ollut asennuksessa ja konfiguroinnissa:
1)
Asennus sekoitti osiotaulua, vaikka olin varma ettei osiohin tehdä muutoksia /-osion formatointia lukuunottamatta. Eli levy koostuu primary-osioista sda1 (/) sda2 (swap) sda3 (/home). Asennuksen jälkeen /home:n mounttaus ei onnistunut, ja systeemi oli ns. safe moodissa tjsp. Sda3:n tyyppi oli muuttunut w95 extd:ksi. Pähkäilyn jälkeen hoksasin poistaa ko. osion ja tein tilalle priomary-osion tyyppiä 83. Helpotuksen huokaus pääsi kun /home:n ext3 tiodostojärjestelmän mounttaus onnistui. Arvatkaa oliko kovin tuoretta varmuuskopiota olemassa...
2)
Ääni. Annoin pulseaudiolle kenkää heti kättelyssä kun en moista tarvitse. Samaten käytin ainutta tietämääni takuuvarmaa konstia ylimääräisten "äänikorttien" poistamiseksi eli lisäsin rivin "blacklist snd-hda-intel" tiedostoon /etc/modprobe.d/blacklist. Seurauksella että /proc/asound/cards kertoi vain SB Audigyn löytyvän, mikä oli tarkoituskin. Yastin äänikortinhallinta näytti kuitenkin kaikki kortit, eikä äänet toimineet ennekuin nostin Audigyn ylimmäiseksi listalla.
Hyviä puolia verrattuna esim Fedoraan ja Ubuntuun on jo oletusarvoisesti järkevän gnome-panelin käyttö sekä hyvä graafinen pakettienkäsittely- ja konfigurointituokalu.
Mihinkä muuten voisi lähettää bugikorjauksia?
Qcadiin olisi tällainen patchi tarjolla:
http://www.ribbonsoft.com/forum/viewtopic.php?t=279Terv. Jani F.