Wintoosan jaossa on kaikille kaikki oikeudet. Domainia ei ole, vaan ihan vaan win-työryhmä.
nakki, mitä tarkoittaa antaa tulijalle oikeudet windowsiin? Linuxissa olen kirjautuneena nimellä 'hei', joka on lisätty myös samba-käyttäjäksi ('smbpasswd -a hei', tai jotain sinne päin). Windowsissa olen kirjautuneena käyttäjänä 'perhe'. Pitääkö sille käyttäjälle tehdä vielä jotakin jommassa kummassa koneessa? Vai pitääkö mun loitsia Linuxissa myös että 'smbpasswd -a perhe'?
Mihin kohtaan samban konfigissa viittaat?
Entäs jos win-koneessa ei ole ketään kirjautuneena?
Tää tullee jo myöhässä, kun oot saanut samban askeleita jo otettuakin ...vaikkas ehken hiukka 'oikaisten'... mutt kuiteskin, kun oot configiin antanut/merkinnyt myöntävän vastauksen ilman salasanan tarkistustakin... no, jos tietoturva ei oo tärkeää siinä, niin noinkin voinee tehdä, mutt yleiseks ohjeeks se ei toivottavasti leviä.
Kyllä sen samba-käyttäjän pitää siis päästä paitsi samba-palveluun, niin myös siihen koneeseen, jossa ko palvelu sijaitsee.
Ja sitä varten koneessa (tai domainissa tai AD:ssa tai iDirectoryssä) pitää olla ko käyttäjä luotuna - olkoon sitten vaikka quest tai user nimeltään.
Eli esim, jos se jako on 'winkuvassa' koneessa niin siihen pitää luoda ko käyttäjälle tunnus ihan niinkuin kaikille muillekin, jotka halutaan ko koneeseen päästä huseeraamaan ja sama sambaan, adduser xxx (vai useradd?) ja sille salasana, jonka ei tarvi olla sama kuin siinä hänen omassa koneessa, komennolla smbpasswd -a xxx. Joteski on 'helppo' kuvitella, että sama pitää tehdä myös, jos haluat winku-koneesta ottaa yhteyttä linux-koneeseen päin.