Iästäkin (katso vihje nimimerkistä) johtuen tietotekniset taitoni ovat melko vähäiset. Lisäksi englanti on todella vieras kieli. Olen kuitenkin käyttänyt Linuxia(Ubuntu) kohta vuoden ja sen hyväksi todennut. Tiedonhalu on kuitenkin suuri ja niinpä kasautin omavalintaisista osista uuden PC:n, jossa on Asus M3N78-EM emolevy ja otsikossa mainittu Asuksen erillinen näytönohjain (emolevyynkin on integroitu näytönohjain mutta se ei ole käytössä). On kaksi 320 Gt:n kiintolevyä, johon ensimmäiseen asensin "varmuuden vuoksi" XP Homen ja toiseen levyyn OpenSuse 11.1 ja sen perään Ubuntu 8.10 KDE työpöydällä nimen omaan tässä järjesteyksessä. Näyttö on myös uusi Benq 21,5 tuumainen 1920X1980 resoluutiolla. Se on kiinni koneen näytönohjaimessa DVI johdolla.
Ongelma on, että en löydä (osaa hakea oikeasta paikasta?) näytönohjaimeen ajuria, joka muuttaisi Susen asennuksen jälkeisen resoluution (1280X1024 ja kuvakoko 19 tuumaa) näyttöni oletusresoluutioksi. Tämä ei vielä haittaisi, mutta epäilen, että näytönohjaimen ajurien puuttunisesta seuraa pahempiakin ongelmia, mutta niistä alempana. Olen asentanut Susen sekä automaatti- että omilla määrityksillä, mutta näillä ei ole ole ollut vaikutusta asiaan. Omilla määrityksilläkään ei valittava ole näyttöni oikeaa resoluutiota (lähinnä oikeaa on 1920X1200, joka taas ei kelpaa Suselle).
Mainittakoon että sekä XP että Ubuntu löysivät oikean ajurin ja oikean kuvakoon, XP automaattisesti ja Ubuntu helposti löydettävän asennusvalikon kautta.
Suse toimii ainoana käyttäjärjestelmänä Linux levyllä vakaasti mutta kun asensin sen perään Ubuntun "ylisuurelle" Susen home osiolle, Suse ei enää käynnistynyt boottivalikosta vaan ilmoitti jotensakin tähän tapaan, että Tapahtui virhe. The application plasma työtila crashed ...caused the signal "(SIGSEGV). Todellakin, sekakielinen ilmoitus ja minulle täyttä hebreaa.
Olen ajatellut (mitä suurinta mutua), että ongelman aiheuttaa puuttuva näytönohjaimen ajuri. Siksi asensin juuri Susen uudelleen valinnalla käytä koko levyä, jolloin myös Ubuntu poistui. Ennen en asenna Ubuntua takaisin kuin saan Suse näytön(ohjaimen) osalta kuntoon.
Minulla on toinenkin kuusi vuotta vanha kone viereisellä pöydällä, joska Ubuntu 8.04 LTS (KDE) toimii vakaasti ja ripeästi ja XP Home vakaasti mutta tahmeasti. Joten kyllä käyttöjärjestelmiä on, mutta uskon että Susekin voisi toimia kunnolla, kunhan osaavammat ihmiset tarttuvat asiaan.
Totean vielä, että ilman alan foorumeita en luonnollisestikaan olisi näitä asioita pystynyt hoitamaan. Mainittakoon niistä kaksi: Spamfoorum ja Ubuntu Suomen keskustelualueet.