Kirjoittaja Aihe: Neljä käyttöjärjestelmää samaa koneeseen  (Luettu 3618 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

guest658

  • Vieras
Neljä käyttöjärjestelmää samaa koneeseen
« : 17.12.2008 - klo:14:21 »
Hankin toisen SATA-levyn, johon on tarkoitus asentaa xp ja suse dualboottina. Tämän osaankin tehdä, mutta onnistuuko vielä tämän nykyisen käyttämäni susen liittäminen tähän toisen SATA-levyn käynistyslataimeen, jos siirrän tämän nykyisen suse-kovalevyn emolevyn SATA-kakkospaikkaan? Pitääkö esimerkiksi tästä nykyisestä susesta poistaa ensiksi grub? Ja jos joskus tulevaisuudessa haluan asentaa lisää käyttöjärjestelmiä, niin miten se teoriassa tapahtuu vai onko se ylipäätään mahdollista yhdelle koneelle? Esimerkiksi onnistuuko tällainen, että 1. SATA-levyllä on xp ja suse ja 2. SATA-leyllä suse ja jokin muu systeemi? Ja edellä mainitut pitäisi luonnollisesti saada samaan käynnistysvalikkoon/käynistyslataimeen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Muokkaus: En saanut tuota aikoinaan toimimaan lieneekö tuolla kovalevyn paikan vaihdolla vaikutusta asiaan. Nyt kuitenkin käynnistylataimen asetusten säätö on toistaiseksi onnistunut ihan yastin graafista lataustyökalua käyttäen ja ongelmatilanteissa olen käynyt käynnistyslatainta fixsaamassa susen live-cd levyllä. Ubuntua en ole koneelleni asentanut, mutta siinä käsittääkseni joutuu vähän enemmän "käsin" tuota grubia säätämään johtuen ubuntun käyttämästä grub kakkosesta.

guest53

  • Vieras
Vs: Neljä käyttöjärjestelmää samaa koneeseen
« Vastaus #1 : 17.12.2008 - klo:14:53 »
jos ... haluan asentaa lisää käyttöjärjestelmiä, niin miten se teoriassa tapahtuu vai onko se ylipäätään mahdollista yhdelle koneelle?
Minulla on usein ollut 3-4 käyttistä. Windows pitää asentaa ensin ja linuxit tai unixit sitten. Yksinkertaisinta on editoida linuxin Grub-lataimen menu.list tiedostoa. Tosin joskus en ole sillä konstilla saanut jotain edellistä linusta käynnistymään, eikä kukaan ole osannut neuvoa.

Helpointa on asentaa ensin pari linuxia ja sitten Ubuntu. Se oli pitkään ainoa linux, jonka asennusohjelma liitti Grubiin muutkin linuxit. Nykyään Suse ja Mandriva taitavat olla yhtä taitavia.

guest857

  • Vieras
Vs: Neljä käyttöjärjestelmää samaa koneeseen
« Vastaus #2 : 17.12.2008 - klo:16:42 »
Eihän widowsia pakko ole ensimmäisenä asentaa, mutta jos windows asennetaan jälkimmäisen joutuu grubin asentamaan uudelleen...

guest53

  • Vieras
Vs: Neljä käyttöjärjestelmää samaa koneeseen
« Vastaus #3 : 18.12.2008 - klo:06:58 »
jos windows asennetaan jälkimmäisen joutuu grubin asentamaan uudelleen...
On toki temput olemassa - miten päin vaan :)

guest658

  • Vieras
Vs: Neljä käyttöjärjestelmää samaa koneeseen
« Vastaus #4 : 18.12.2008 - klo:11:53 »
"Yksinkertaisinta on editoida linuxin Grub-lataimen menu.list tiedostoa."
Okei. Kuinkas tällainen sitten onnistuu tämmöiseltä normikäyttäjältä? Ootan eka että saan tuon uusimman 11.1 version ladattua ja sitten asentelen sen tähän xp:n rinnalle. Miten minä liitän sitten tuon vanhan 11.0 susen sieltä kakkoskiintolevyltä tähän tulevaan käynistyslataimeen ja pitääkö siitä 11.0 susen versiosta poistaa käynistyslataaja ensin, ettei se sotke toista grubia?

guest857

  • Vieras
Vs: Neljä käyttöjärjestelmää samaa koneeseen
« Vastaus #5 : 18.12.2008 - klo:19:16 »
Käsittääkseni tuon uusimman susen käynnistyslatain lyötää winukan ja myös tuon soisen susen ilman ongelma... eikä vanhaakaan tarvitse poistaa vaan uusi asennus hoitaa sen puolestasi. Itselläni ainakin kun asensin Mintin viimeisenä sen latain löysi jo koneella olleet xp:n ja studio ubuntun... fossiili korjannee jos olen väärässä  ;)

edit: Niin ja muistaakseni susessa voi editoida lataimen järjestyksen yastilla.

guest53

  • Vieras
Vs: Neljä käyttöjärjestelmää samaa koneeseen
« Vastaus #6 : 22.12.2008 - klo:14:05 »
Kuten ed. kerroin, en ole niin hyvä, että olisin aina onnistunut yhtä useamman linuxin asentamisessa samalle koneelle. Jossakin tämä on aika hyvin neuvottu, joka jaksaa, voi hakea Googlella ...

Kun linux käynnistetään Grub-käynnistimellä (käynnistyksen lataajalla tms.) on jakeluissa kai aina kansiossa /boot/grub tiedosto menu.list tai ehkä menu.lst. Siinä voi olla kommenttien avulla paljonkin ohjetekstiä englanninksi. Kommenttien jälkeen on muutama numero kuten 0, joka tarkoittaa että kohta seuraava osion ja muun tauhkan määrittely on se linux, mikä käynnistetään. Lisäksi yleensä on numero 10, eli miettimisaikaa on 10 sekunttia, kalkkikset kuten minä muuttavat sen yleensä 12 sekunniksi.

Lisäksi on tekstiä, mikä näkyy Grubin valikossa, esimerkiksi "Suse 11.1" ja määriteltynä osio, johon asennettu ja paljon muuta linuxjakeluspesifistä, jolle löytyy selitykset jos viitsii opiskella, minä en ole viitsinyt :-[

Näitä samankin jakelun määrittelyjä on useita, joukossa esim. "failsafe" yms. Jos koneella on Windows kaikki asennusohjelmat sen kohteliaasti löytävät ja laittavat sitä varten parametrit.

Nykyään asennusohjelmat lisännevät muutkin linuxit, jos niitä koneella on. Joskus tämä ei onnistu, mutta esimerkiksi edellinen Susen asennukseni säilytti koneella olleen Mandriva 2009:n.

Jos menu.list-tiedostoa pitää muuttaa, minä olen tehnyt sen vi(m)- tai jollakin muulla editorilla terminaalissa. Joutuu tiirustamaan tarkkaan kuvaputkea, mutta ei ole erityisen vaikeaa.

Nyt koneella on jo Suse ja haluttaisiin asentaa lisäksi XP jA Suse 11.1. Koska Windowssien asennus oletuksena (mikä voidaan tempuilla ohittaa) menee 0-kovalevylle ja Windowssin latain joka ei ole tietääkseenkään linuxista kirjoittaa käynnistyssektorin uusiksi, sen jälkeen linux ei käynnisty paitsi joidenkin temppujen jälkeen. Mutta yksinkertaisinta on asentaa XP:n jälkeen Suse 11.1. Se löytää aikaisemman Susen ja tarjoutuu päivittämään sen 11.1 versioksi.

Kokemukseni mukaan päivitys ainakin Susella ja Mandrivalla onnistuu hyvin (voidaan toki tehdä ilman asennus CD/DVD:täkin suoraan Netistä) ja entiset daatat yms. säilyy. Jos kuitenkin haluaa säilyttää vanhan version tai vaikkapa 32-bitisen version uuden ollessa 64-bittinen niin täytyy ohjata asentaessa uusi Suse vapaalle osiolle, joka siis täsä tapauksesa olisi uudella kovalevyllä, mieluiten sinne jo valmiiksi tehtynä, joskin homman pitäisi onnistua myös asennusohjelmassa. Minulle kuitenkin Parted Magicin käyttäminen on ollut helpompaa tai sitten XP:ssä hallintaohjelmalla.

Minusta voisit nyt avata koneen ja järkätä uuden kovalevyn sisään 0-kovalevyksi. Sitten XP:n asennus ja jo siinä kai pystyi antamaan XP:lle vain osan 0-kovalevystä. Jos ei niin uuden Susen asennusohjelma kai pystyi supistmaan XP:n ntfs-osiota ja tekemään tilaa itselleern. Ainakin Ubuntu on tehnyt tämän onnistuneesti jo pitkään.

Kun uusi Suse on asennettu se ehkä on löytänyt vanhan Susenkin, mutta jos niin ei käy niin ekaksi tänne listaus uuden ja vanhan Susen menu.list:sta ja katsotaan sitten, mitä tehdään!