Kirjoittaja Aihe: OpenSuSE 10.3  (Luettu 82018 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2763
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #40 : 13.05.2007 - klo:16:24 »
Sen mahd. pettymyksen seurauksenahan he luonnollisesti lähtevät kokeilemaan muita distroja ja 'osuvat' jossain vaiheessa esim Ubuntuun, tms, joka on tullut ulos samanlaisen uuden hehkutuksen myötä kuin Suse vähän aiemmin, mutta valmiimmalla KDE:llä varustettuna... ja siis todennäköisesti toimivampana.

Kumpikos distro mielestänne kerää pisteet laariinsa? Ja kuvitteletteko tosiaan, että he palaisivat takaisin Suseen, vaikka heille kuinka kerrottaisiin, ett 'kyll meilläkin nyt on' kehittyneempi KDE-käli?


Mikäs pakkopulla tämä openSUSE on? Eikös jokainen saa päättää mitä distroa käyttää? Eikös se ole pääasia, että jokaisella on käytössään semmonen käyttöjärjestelmä josta tykkää ja jota mieltää käyttää?

presidentti

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #41 : 13.05.2007 - klo:16:48 »
ai jaa minäkö meen?
Kyllä, näkemiin.
Lainaus
Oletteko todella eri mieltä kanssani siitä, että tietoturvakorjaukset pitäisi tehdä mahd pian ja mieluummin vielä oikein?
Toimiva systeemi ennen kaikkea, linuxiin on käytännössä mahdotonta tehdä viruksia, ja ne mitkä ovat mahdollisia ovat itse käyttäjiä.
Lainaus
Ja oletteko todella eri mieltä kanssani, että keskeisimpien sovellusten päivitykset pitäisi myös saada aikaiseksi mahd pian?
Jos se on välttämätöntä. Kummankaan, sekä OOo:n että KDE:n kanssa ei ole kiirettä. Kde on työpöytä minkä pitää toimia taustalla natiivisti eikä se OOo 2.2 tarjoa juurikaan mitään uutta.

Lainaus
Sitt voidaan toki keskustella mitkä niitä keskeisiä asioita ja sovelluksia ovat.
Toki. Keskeinen sovellutus lähtee käyttäjän tarpeesta.
Lainaus
Kerneli todennäköisesti on sellainen. Ja minun mielestäni myös OpenOffice on yksi keskeisistä sovelluksista myös Open Susessa, koska uskon monen yksityisen ja pienfirman käyttävän tai ainakin haluavan käyttää OpenSusea ja OpenOfficea ihan oikeassa työssäänkin.
Kerneli vain kommunikoi sovellusten ja raudan välillä, ei oikein muuta. Kuhan se on natiivi ja toimii ILMAN että mitään suurta hälyyttävää, kaikki ok.

Lainaus
Näiden päivityksien hitautta olen selkeän yksiselitteisesti ihmetellyt.
Mutta jos olette eri mieltä noiden tärkeydestä, niin ...no joo jääkön sanomatta.
Kerro pois vain.
Lainaus
Vallan eri juttu taas on KDE:n seuraavan version käyttö distroissa. Sen odotusarvot joka tapauksessa ovat varsin suuret. Mutt sillähän on ihan oma julkaisuaikataulunsa, jota distrot huomioivat tai eivät ihan oman valintansa mukaan.
Ei se Kde4 ole vielä virallisen julkistamisensakaan jälkeen välttämättä niin natiivi kuin pitäisi olla. Siksi en näe järkevänä siihen heti siirtyä koneissa, joissa siirtyminen ei ole välttämätöntä. Sama kuin xp => Vista.

Lainaus
Mutt, sorry vaan, ei oo mitään valintaa ilman seurauksia.
Löytäisikin tuollaisen ihannetilanteen.
Lainaus
Jos ja/tai kun Susen seuraava 10.3-versio on tulossa jakeluun hiukka ennen Kde 4:n valmistumista/jakeluun saamista, niin uudessa Susessa on sen kaikkein keskeisimmällä osalla vanha softa, jonka vaihtoehtona uudemman kälin beta-versio. RC:kään kun ei ehdi paketointiaikatauluun mukaan.
Minusta se taas on nerokasta. Näin saadaan viimeinen 3.5.x sarjan kde käyttöön mikä on varmasti tietoturvaltaan ja vakaudeltaan huippuluokkaa, kun taas Kde4:n kanssa saa muut distrot painia ongelmien kanssa. Ainoa inhokki, mikä jonkun mielestä voi asiassa olla, on versionumero.

Lainaus
Tästä seuraa, että kokeilijat, varsinkin uudet ja innokkaat (=potentiaaliset) _saattavat_ pettyä pahastikin epävarmaan KDE:hen ja syyllistävät luonnollisesti Susen, joka on paketointinsa tehnyt ja aikataulunsa valinnut.
Nii jos vanha Kde tulee oletuksena ja optiona uutta, epävakaa kde4, niin mikä on ongelma? Oma vikansa jos epävakaata yrittävät käyttää.

Lainaus
Sen mahd. pettymyksen seurauksenahan he luonnollisesti lähtevät kokeilemaan muita distroja ja 'osuvat' jossain vaiheessa esim Ubuntuun, tms, joka on tullut ulos samanlaisen uuden hehkutuksen myötä kuin Suse vähän aiemmin, mutta valmiimmalla KDE:llä varustettuna... ja siis todennäköisesti toimivampana.
Jokainen saa käyttää mitä järjestelmää haluaa, enkä näe järkevänä alkaa tälläiseen keskusteluun. Itse kirjoitan tätä ubuntu koneelta, ja firefox on kaatunut kahdesti kirjoittaessani tätä. Se siitä natiivista, varsinkaan kun en muutenkaan pidä tästä.
Lainaus
Kumpikos distro mielestänne kerää pisteet laariinsa? Ja kuvitteletteko tosiaan, että he palaisivat takaisin Suseen, vaikka heille kuinka kerrottaisiin, ett 'kyll meilläkin nyt on' kehittyneempi KDE-käli?
Jokainen käyttää mitä lystää ja tekee valintansa tarpeidensa mukaan. Jos Kde3.x.x on pärjännyt tähänkin saakka, miksei vielä eteenpäinkin?

Lainaus
Siksi minun mielestäni uuden Suse 10.3:n kanssa olis parempi hiukka odottaa eikä pitää jääräpäisesti kiinni annetusta aikataulusta. On se sen verran hölmöä 'ampua omaan nilkkaansa' tai kusta omille omille varpaille.
OpenSUSEn aikataulu lienee katsottu tarkasti myös novellin SLE tuotteiden kanssa, joten uusi KDE ei ole se ainoa, mikä vaikuttaa roadmappiin. Itse näen susen aikataulun suhteellisen nerokkaana.

Lainaus
Eli asiat ole aina _kaikki_ samanlaisia eikä niin mustavalkoisia kuin teidän iässänne vielä voi kuvitella.
Eikä noiden asioiden kiirehtiminen ja tän viimeisen toppuuttelu ole mitenkään ristiriitaisia eikä erisuuntaisia toiveita.
Eikä äärilaidoista toiseen menemistä.
Mitäs perkeleen ikärasismia tämä on? Kuinka vanha itse olet?

Lainaus
Menetettyä 'asiakasta'/käyttäjää/kokeilijaa on paljon vaikeampi saada takaisin.
Mutta laiva ei kaadu koska ihmisiä riittää.

Lainaus
Toivottavasti tää rautalankamalli edes selvitti hiukan asioita, mutt jos ei, niin kyll sitt on luetun ymmärtämisessä joillain vaikeuksia tai sitt oon esittäny asiani huonosti - onhan sekin toki mahdollista. Lukija/kuulija kun aina päättää mitä kertoja/kirjoittaja on sanonut. Puhui tai esitti sitten mitä tahansa.
Meinaatko että asiat riitelevät eivätkä ihmiset?

Lainaus
Mutt vielä itseäänkin ymmärtämättöien seurassa en kyll kauaa viihdy. Siitä se saattaa tuo yksin, omissa oloissani viihtyminen johtuakin... ;-) ja se, ett kotiin on kiva tulla! ...vaikk joskus nuorempana oli paljon kivampi lähteä sieltä vanhusten seurasta...
Jos ei tule toimeen toisten kanssa on syytä miettiä missä on vika, muissa vai itsessänsä. Yleensä se on tuo jälkimmäinen vaihtoehto.

« Viimeksi muokattu: 13.05.2007 - klo:16:51 kirjoittanut presidentti »

guest158

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #42 : 13.05.2007 - klo:22:35 »
jos et huomannut tuota viimeisen lainauksesi alkua, niin luepa uudelleen...

ja minun puoleltani on asiat olleet kyseessä, enhän teitä tunne, joten vain kirjoitustenne perusteella päättelen teidän olevan vielä ns AMK-tasoisia tenavakerholaisia... mutt mistäs sitä aina varma voi olla




Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #43 : 13.05.2007 - klo:22:46 »
ja minun puoleltani on asiat olleet kyseessä, enhän teitä tunne, joten vain kirjoitustenne perusteella päättelen teidän olevan vielä ns AMK-tasoisia tenavakerholaisia... mutt mistäs sitä aina varma voi olla
Ihan mielenkiinnosta, minkä ikäinen itse olet? Kaikella kunnioituksella, mutta ei tuo sinunkaan mesoaminen kauhean kypsän kaverin kuvaa anna...

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #44 : 14.05.2007 - klo:00:11 »
Nop, itse kokeilen Kubuntua (Feisty) käytännössä - tilanteeni pakosta.

Minä olen kuitenkin pannut merkille, että OpenSuSE on mielestäni 'oikeaoppisempi' KDE kuin Kubuntu.

Mieluummin, jos KDE:tä haluaisin käyttää, käyttäisin OpenSuSEa. Työpöydän sentään osaan säätää lähes mielesekseni. Se miksi käyttäisin mieluummin OpenSuSEa, on että ko. distro on pääsääntöisesti suunniteltu KDE:hen, kun taas xUbuntu toimii lähinnä Gnomen ehdoilla.

Muutamat ohjelmat, joita pidän parempana KDE:ssä ovat: k3b, konquerror, Dolphin, Adept. Lisäksi Gnome-ohjelmat intekroituu KDE:hen huomattavasti paremmin kuin KDE-ohjelmat Gnomeen.

Perustelut ohjelmille: k3b - on ainoa tuntemani poltto-ohjelma, joka klaaraa multisessionit koneessani.
- konquerror on erittäin hyvin integroitu ja erittäin monipuolinen selain. Komentokehte on erityisen mieluinen ko. softassa.
- Dolphin on nopea tiedostonselain, joka on myös kätevä ssh-yhteydellä.
- Adept:lla hakee asennettavan ohjelman erittäin nopeasti.

Näistä ilmeisesti Adept olisi ohjelma, joka pitäisi korvata Yast:lla OpenSuSE:ssa.

Toivottavasti, ette täysin teilaa 'vääräuskoisen' kommenttia, sillä OpenSuSE:a olen käyttänyt vain virtuaalikoneessa - tosin siinä pyöri varsin mallikkaasti.

Kubuntussa tosiaan välillä häiritsee ohjelmien epävakaus.

- Edit näyttää vuodatukseni olevan OffTopic:ia, kun ei mitenkään kohdistu 10.3:een.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #45 : 14.05.2007 - klo:08:16 »
Minä olen kuitenkin pannut merkille, että OpenSuSE on mielestäni 'oikeaoppisempi' KDE kuin Kubuntu.
Kubuntu projekti on pilannut koko KDEn distrossaan. 

presidentti

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #46 : 14.05.2007 - klo:08:20 »
jos et huomannut tuota viimeisen lainauksesi alkua, niin luepa uudelleen...
Juu kyllä määkin yleensä ihan kaikki viestit luen mihin myös vastaan. Eikä tässä ole kenelläkään muulla ymmärtämisen vaikeuksia ole kuin sinulla.

Lainaus
ja minun puoleltani on asiat olleet kyseessä, enhän teitä tunne, joten vain kirjoitustenne perusteella päättelen teidän olevan vielä ns AMK-tasoisia tenavakerholaisia... mutt mistäs sitä aina varma voi olla

Väärin! Minä olen datanomi!
Mutta eihän se ikä/koulutus kaikkea kerro varsikaan näin intternetissä. Jos kanssa aletaan vertailemaan, niin sä voisit olla jotain sähkömiehen sekä autoasentajan väliltä.


« Viimeksi muokattu: 14.05.2007 - klo:08:24 kirjoittanut presidentti »

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #47 : 16.05.2007 - klo:17:43 »
Lainaus
I'm glad to announce the forth public alpha release of openSUSE 10.3.
 
Important Changes Since Alpha3
==============================

The following are some highlights of Alpha4 compared to Alpha3:

* Inclusion of YaST Meta Packages handler
* InstLux allows users to start the Linux installation from Windows
* We have removed zmd from the distribution and concentrate now on the
  tools opensuse-updater and zypper.
* TeX Live replaces teTex
* First parts of KDE4svn entered Factory, its games are installed
* OpenOffice.org 2.2
* GNOME 2.18.1
* Improvements to our init script starter startpar to reduce boottime
* First changes to support Sony PS3.  The PowerPC installation media
  do not yet support the installation on PS3, this is planned for
  Alpha5.
* Linux 2.6.21 with an updated AppArmor patchset
* Reduced size and cleaned up dependencies of some packages
* Initial support for installation in Afrikaans, Gurajati, Hindi,
  Marathi, Tamil, Xhosa, Zulu.  (for complete list of languages and
  how to participate in translation see
  http://i18n.opensuse.org/stats/trunk/index.php )

A more detailed list of changes is available via
http://en.opensuse.org/Factory/News .

We have removed zmd from the distribution and concentrate now on the
  tools opensuse-updater and zypper.
Asiaa!

presidentti

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #48 : 16.05.2007 - klo:18:44 »
Olikos tähän 10.3 tulossa se yhden levyn asennus? En nyt puhu verkkoasennuksesta vaan levystä, mistä löytyisi kaikki olennainen joko gnome tai kde työpöydällä, ja muut saisi sitten hakea verkosta mitä tarvitsee.
Omasta mielestä tälläiselle olisi käyttöä, kun jos asennuslevy menee rikki, ei aina tarvisi sitä neljää gigaa ladata vaan riittäisi se 700 megaa.

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #49 : 16.05.2007 - klo:18:49 »
Lainaus
Major *planned* enhancements are:

* 1 CD install (network at install)

Yhden levyn koko asennus tulee olemaan käsittääkseni edelleen dvd. Ei esim KDE ja Gnome molemmat mahdu millään yhdelle cd:lle ja openSUSE haluaa tarjota ne molemmat.

fsu

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #50 : 16.05.2007 - klo:18:58 »
Lainaus
* Inclusion of YaST Meta Packages handler
Tämä vaikuttaa todella mielenkiintoselta projektilta. Jos kiinnostaa enemmän, niin tässä muutama linkki:
http://lists.opensuse.org/opensuse-factory/2007-04/msg00327.html
http://suse.linuxin.dk/ymp/
http://en.opensuse.org/Software_Portal
http://benjiweber.co.uk:8080/webpin/index-test.jsp

Lainaus
* InstLux allows users to start the Linux installation from Windows
Oli aika hankalaa löytää tietoa, mistä tässä oikeasti on kyse.. Jos jollain on lisänifoa, niin kertokaa ihmeessä.

Lainaus
* We have removed zmd from the distribution and concentrate now on the
  tools opensuse-updater and zypper.
Yksi tärkeimmistä muutksista, jota on odotettu 10.1:stä lähtien!

Lainaus
* Improvements to our init script starter startpar to reduce boottime
* Reduced size and cleaned up dependencies of some packages
Nämä ovat myös tärkeitä muutoksia. viellä kun saisivat installerin pelittämään ~128mb muistilla ilman swappia. ;)

fsu

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #51 : 16.05.2007 - klo:19:00 »
Lainaus
Major *planned* enhancements are:

* 1 CD install (network at install)

Yhden levyn koko asennus tulee olemaan käsittääkseni edelleen dvd. Ei esim KDE ja Gnome molemmat mahdu millään yhdelle cd:lle ja openSUSE haluaa tarjota ne molemmat.

Kannattaa tarkkailla kiwi-projektia. Komentokehotteelta pitäisi olla jo nyt mahdollista tehdä semmoiset asennuslevyt, missä on vaan ne tärkeät ohjelmat.. :)

Poissa peran

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 444
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #52 : 16.05.2007 - klo:19:06 »
Lainaus
* InstLux allows users to start the Linux installation from Windows
Oli aika hankalaa löytää tietoa, mistä tässä oikeasti on kyse.. Jos jollain on lisänifoa, niin kertokaa ihmeessä.

InstLux:ia kannattaa käyttää silloin, kun konetta ei saa jostain syystä buutattua rompulta.

Siinä siis asennetaan Linux windowsin kautta. Tosin ei ole itseni tarvinnut koskaan vielä käyttää, joten ei ole kokemusta.

presidentti

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #53 : 16.05.2007 - klo:20:26 »
Ootteko muuten miettinyt, mikä virka on tuolla kde4:n adeptilla? Eikö se oo vähän turha, kun tuo ohjelmien asennus on toiminut aiemminkin käyttiksen omalla pakettienhallinnalla hyvin.

fsu

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #54 : 16.05.2007 - klo:21:41 »
Ootteko muuten miettinyt, mikä virka on tuolla kde4:n adeptilla? Eikö se oo vähän turha, kun tuo ohjelmien asennus on toiminut aiemminkin käyttiksen omalla pakettienhallinnalla hyvin.

Ei kai adept ole mikään kde4-osa. Käsittääkseni se on vaan apt-repoja käsittelevä kde-kirjastojen päälle rakennettu kolmannenosapuolen softa. Eihän tuon edes pitäisi toimia edes openSUSE:n kanssa.

presidentti

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #55 : 16.05.2007 - klo:22:29 »
Nii sitä mä mietin. Sekavan näkönen softa ja hyvä vaan jos ei tuu suseen:)

Prakka

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #56 : 09.07.2007 - klo:11:46 »
Onkos 10.2:sta mahdollista päivittää 10.3:een helposti kun tämä kolmonen julkaistaan?

Poissa harmie

  • Valvoja
  • *
  • Viestejä: 2763
  • Sukupuoli: Mies
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #57 : 09.07.2007 - klo:12:05 »
Onkos 10.2:sta mahdollista päivittää 10.3:een helposti kun tämä kolmonen julkaistaan?

Onnistuu joko lisäämällä 10.3 update repot ja sitten järjestelmänpäivitys Yastista
tai lataat 10.3 cd:t/DVD:n ja päivität sillä.

Prakka

  • Vieras
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #58 : 09.07.2007 - klo:12:39 »
Onkos 10.2:sta mahdollista päivittää 10.3:een helposti kun tämä kolmonen julkaistaan?

Onnistuu joko lisäämällä 10.3 update repot ja sitten järjestelmänpäivitys Yastista
tai lataat 10.3 cd:t/DVD:n ja päivität sillä.
Joo, eli suhteellisen helposti se hoituu. Hyvä. Sitten voikin rauhassa laitella koneeseen

Poissa Owdy

  • Huoltomies
  • Jäsen
  • Viestejä: 3260
Vs: OpenSuSE 10.3
« Vastaus #59 : 19.07.2007 - klo:18:58 »
Ohjelmistonhallintaan on tulossa kaivattua nopeutta

Lainaus
Hi community,

The next alpha6 of openSUSE 10.3 will contain lot of changes in the package
management code.

I will try to summarize what is new so you can help us testing. The
integration can bring some regressions, so please test it and help us to fix
the remaining bugs during the betas.

What were the goals:

* no more refresh and parsing during startup.
* more compatibility with tools like yum and smart
* more speed for the common use case: install a package