Kirjoittaja Aihe: Suse 10.1 + Wlan  (Luettu 8006 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Skutah

  • Vieras
Suse 10.1 + Wlan
« : 05.10.2006 - klo:18:23 »
Olen yrittänyt saada mun Wlan toimimaan, mutta en ole saanut toimimaan. Mulla on Belkinin wlan-pci-kortti ja Belkinin tukiasema.
Mä yritin ensin laittaa kun jostain luin että yhdellä ohjelmalla voi laittaa windowsin .inf ajureita Linuxiin. En tiedä menikö ne edes.
Olen laittamassa uusiksi Linuxin, ku haluan laittaa koko koneen uusiksi.
Mistä kannattais aloittaa kun olen saanut laitettua Linuxin asennettua?
Olisi kiva vielä saada Wlan toimimaan. Mulla oli ennen normi lani koneesee ja ei ollu mitään ongelmii.

Tää on meidän lähtökohta:

Meillä on serverinä openSuse 10.0 joka toimii palomuurina.
Internet>kaapelimodeemi > Serveri (openSuse 10.0) eth00 > eth01 > Belkin Wlan router > Oma kone (WinXP ja openSuse 10.1) Wlan-kortti
                                                                                                                      > kämpiksen kone (WinXP & Ubuntu 6.06) LAN

Meillä on Windows-verkko, koska me käytetään serveriä tiedostovarastona ja serverillä on Samba käytössä. Windows puolta käytetään
pelaamiseen ja tietenki sinne serverille pitää päästä jos vaikka haluaisi kuunnella mp3 serveriltä.

-eth00 hakee DHCP
-eth01:n ip on 192.168.0.1
-ruoterin ip on 192.168.0.2
-Kämpiksen ip on 192.168.0.3
-Mun ip on 192.168.0.4

WEP 128bit on käytössä. En kyllä ihan kaikkea tiedä Wlanista koska se on mulle aika uutta, niin kuin Windows puolella en tiedä mitä kaikki Wlan-kortin säädöt edes tarkoittaa.

Eli mistä kannattais lähteä liikkeelle.


Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: Suse 10.1 + Wlan
« Vastaus #1 : 06.10.2006 - klo:17:23 »
Olen yrittänyt saada mun Wlan toimimaan, mutta en ole saanut toimimaan. Mulla on Belkinin wlan-pci-kortti ja Belkinin tukiasema.
Mä yritin ensin laittaa kun jostain luin että yhdellä ohjelmalla voi laittaa windowsin .inf ajureita Linuxiin. En tiedä menikö ne edes.

Mitä sanoo tuosta belkinin kortista komento

lspci

Lainaus
Olen laittamassa uusiksi Linuxin, ku haluan laittaa koko koneen uusiksi.
Mistä kannattais aloittaa kun olen saanut laitettua Linuxin asennettua?
Olisi kiva vielä saada Wlan toimimaan. Mulla oli ennen normi lani koneesee ja ei ollu mitään ongelmii.

No ndiswrapper löytyy asennusmedialta, tätä ja windows ajurin inf tiedostoa käyttämällä wlan pitäisi saada toimintaan.

Lainaus
WEP 128bit on käytössä. En kyllä ihan kaikkea tiedä Wlanista koska se on mulle aika uutta, niin kuin Windows puolella en tiedä mitä kaikki Wlan-kortin säädöt edes tarkoittaa.

Eli mistä kannattais lähteä liikkeelle.

Jos kortille ei ole avointa ajuria, asenna tuo ndiswrapper ja etsi win-ajuri kortillesi.
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

ttaito

  • Vieras
Vs: Suse 10.1 + Wlan
« Vastaus #2 : 15.10.2006 - klo:09:42 »
itella linksys :in kortti ja ei tunnistu suse 10.1 ssä ollenkaan.


juippis

  • Vieras
Vs: Suse 10.1 + Wlan
« Vastaus #3 : 15.10.2006 - klo:10:58 »
Voisitte kokeilla ndiswrapperia, kuten jmp sanoi. Siihen löytyy simppelit ohjeet seuraavalta sivulta:
http://nextgen.no-ip.org/~andrew/linux/ndiswrapper/ndiswrapperinfo10-32bit.php
se on englanniksi, tuo pitäisi joskus saada suomeksi sivuille tuo ohje.

ttaito

  • Vieras
Vs: Suse 10.1 + Wlan
« Vastaus #4 : 15.10.2006 - klo:18:25 »
Voisitte kokeilla ndiswrapperia, kuten jmp sanoi. Siihen löytyy simppelit ohjeet seuraavalta sivulta:
http://nextgen.no-ip.org/~andrew/linux/ndiswrapper/ndiswrapperinfo10-32bit.php
se on englanniksi, tuo pitäisi joskus saada suomeksi sivuille tuo ohje.


kiitoksia pitänee kokeilla tuota

Skutah

  • Vieras
Vs: Suse 10.1 + Wlan
« Vastaus #5 : 16.10.2006 - klo:19:14 »
Minä ajattelin kokeilla tällä viikolla koska mulla alkoi syysloma koulusta. On vähän enemmän aikaa.

juzmo

  • Vieras
Vs: Suse 10.1 + Wlan
« Vastaus #6 : 17.10.2006 - klo:09:50 »
Apua myös tännepäin.

Tässä esitiedot:

- Kone on Compaq Evo N800c
- Linux kokemusta todella vähän.
- Wlanit pelittää windows puolella todella hyvin.
- Haluaisin siirtyä läppärissä linuxiin.
- Olen asentanut Suse 10.1 ftpeeltä 16.10.2006(eli luulatavasti uusin versio)
- Minulla on pcmcia wlan kortteja muutama mitä olen kokeillut(A-link WL54PC, Cisco aironet, jne)
- Tarvitsen WPA-PSK:on


Suse/kone toimii ihan hyvin, ainoa vika on ettei se sammu aina kunnolla, jumii jossain vaiheessa siniseen suse näyttöön.

Nyt olen yrittänyt laittaa wlania toimimaan, mutta ei toimi millään. A-linkin korttiin ei syty mitään valoja, ciscoon välillä status ledi. Kun A-link on kiinni, Yast - Laitteisto -> tietoja laitteistosta -> Verkkokortti  kertoo että "ralink unknow device 0302" tuommoinen on koneessa.

Nyt on cisco kiinni:
lsmod:  näyttää että siellä olisi pcmcia rivillä airo_cs
iwconfig: näyttää lo  no wireless extensions, eth0  no wireless extensions, sit0  no wireless extensions.
ifconfig: näyttää vain eth0 ja lo
lspci: Ethernet controller: Atheros Communications, Inc. AR5212 802,11abg NIC (rec 01)

Kortti ei yirtä edes etsiä verkkoa?`Missä vika? Alapalkin NetworkManager Applet ei näytä mitään vaihtoehtoja. Hiiren kun laittaa päälle tulee viesti no network connection. Yast -> Verkkolaitteet -> Verkkokortti: Siellä on sisäinen nic ihan oikein mutta ei muuta. Olen yrittänyt laittaa sinne sitä Cisco/Aironet 802.11 langaton ISA/PCI- ja PCMCIA-ethernet kortti vaihtoehtoa ja siihen kaikki oikeat tiedot WPA-PSK ja avaimet jne mutta ei toimi, se lisää sen sinne kyllä ihan oikein, mutta verkko ei löydy. Yast - Laitteisto -> tietoja laitteistosta -> Verkkokortti  kertoo  että AR5212 802.11apg NIC löytyy

take

  • Vieras
Vs: Suse 10.1 + Wlan
« Vastaus #7 : 18.10.2006 - klo:00:44 »
Minäkään en ole saanu suojauksia toimimaan suse 10.0 kanssa. Suojaukset poistaa käytöstä niin vot. Pelittää. Niin ja verkkokorttina on Bilteman langaton kortti. Käyttää ralinkin rt-2500 piirisarjaa.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2006 - klo:01:32 kirjoittanut take »