Kirjoittaja Aihe: Paras ohjelmistokokoonpano Linuxpelaajalle?  (Luettu 3628 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Exitium

  • Vieras
Paras ohjelmistokokoonpano Linuxpelaajalle?
« : 01.11.2008 - klo:00:03 »
Olen pelaaja. Olen myös Linuxin käyttäjä. En vihaa Windowsia, mutta käyttäisin paljon mielummin Linuxia koko ajan, ilman että minun olisi dualbootattava Windowsin puolelle aina kun haluan pelata jotain raskaampaa peliä. Tämän takia teen tämän pienen kyselyn, jossa etsin kaikista parasta pingviinikokoonpanoa pelaajalle. En tarkoita tässä tietokoneen kokoonpanoa rautapuolella, vaan ohjelmistotasolla. Millaisella käyttöjärjestelmällä saisin peleihin paljon potkua, olettaen siis että käyttöjärjestelmää käytetään VAIN pelaamiseen - ei mihinkään muuhun. Tämän takia haluan tietää, että millainen distro, kerneli, ikkunanhallinta/työpöytämanageri on paras pelaajalle suorituskyvyn näkökulmasta katsottuna. Helppokäyttöisyyttä ei tässä haeta. Vaikka en ole mikään Linuxekspertti (mutta en myöskään aloittelija), niin haluan kuitenkin niin tarkan tiedon kuin mahdollista. En välttämättä henkilökohtaisesti itse tee näitä juttuja, mutta haluan tietää että miten asia olisi mahdollista tehdä.

Haluasin vastauksen erityisesti näihin kysymyksiin. Kaikki ylimääräinen infromaatio on myös tervetullutta:

1) Distro
Mikä distro sopisi parhaiten suorituskyvyn kannalta pelaajalle? Tällä hetkellä mielestäni Arch Linux olisi paras mahdollinen, sillä se on niin helkkarin kevyt että suorituskykyä ei mene hukkaan käyttöjärjestelmän pyörittämiseen. Mutta saattaa kuitenkin olla joitakin parempiakin vaihtoehtoja. Mitä olisi?

2) Kernel
Eri prossuarkkitehtuurille optimoitu kernel (esim. Archin perus i686:lle optimoitu), realtime kernel, täysin itse käännetty vai mikä? Mitä ilmeisimmin itse käännetty olisi paras (?), mutta jos pitäisi olla valmiiksi käännetty vaihtoehto. Mikä olisi paras mahdollinen vaihtoehto?  Oletetaan että tietokoneessa on moderni moniydinprossu, joka tukee myös 64bit.

3) Ikkunanhallinta
Olettaisin, että mitä kevyempi niin sitä parempi. Mutta onko työpöytämanagerien tai ikkunanhallintojen välillä peleissä mitään radikaaleja FPS eroja? Onko FPS kuinka paljon huonompi/parempi Gnomen, KDE:n, Xfce:n, Fluxboxin tai Openboxin välilä? Ja onko täysin raaka käyttöjärjestelmä ilman työpöytää kuinka hyvä vaihtoehto - että pelit käynnitestään naputtelemalla sekä X:n käynnistyskomento sekä itse pelin käynnistyskomento samaan riviin ilman siis mitään muuta graaffista palikkaa. Millaisia eroja suorituskyvyissä on havaittavissa?

4) Wine, Cedega, CrossOver
Tämä olisi lähinnä Windows- pelejä varten, sillä valtaosa pelaamistani peleistä on tehty Windowsille. Mikä näistä on paras vaihtoehto? Wine on tietysti ilmainen ja helpoin hankkia, mutta onko Cedegassa tai CrossOver Gamesissa kuinka paljon parempi Direct3D- tuki (= parempi FPS?). Haluan tietää millainen tilanne on siis nykyään.

Siinä oli tärkeimmät kysymykset. Toivottavasti joku osaa vastata, sillä haen todellakin niin hyvää pelipingviiniä kuin teoriassa on vain mahdollista.

Huomatkaa lisäksi, että laitan tämän saman viestin myös muille foorumeille - myös Lontoon murteella. Haluan saada niin paljon vastauksia kuin mahdollista.

Poissa jkaija

  • Jäsen
  • Viestejä: 551
  • Sukupuoli: Mies
    • OtaNetti
Vs: Paras ohjelmistokokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #1 : 01.11.2008 - klo:08:41 »
Moro,

Lainaus
4) Wine, Cedega, CrossOver
Tämä olisi lähinnä Windows- pelejä varten, sillä valtaosa pelaamistani peleistä on tehty Windowsille. Mikä näistä on paras vaihtoehto? Wine on tietysti ilmainen ja helpoin hankkia, mutta onko Cedegassa tai CrossOver Gamesissa kuinka paljon parempi Direct3D- tuki (= parempi FPS?). Haluan tietää millainen tilanne on siis nykyään.

Eiköhän se kuitenkin ole tuo Windows XP se oikea valinta sinun tapauksessa, noi emultaattorit syövät kuitenkin jonkin verran kone tehoa kun ne joutuu emuloimaan windowsia, eikä niiden toimintakaan ole täydellistä = grafiikka virheitä, yms.
HP Pavilion15-p076no, Tumbleweed 64bit Plasma
Asus Prime X570P, AMD Ryzen 5 3600, 32GT, GeForce RTX2080, Tumbleweed 64bit Plasma

Exitium

  • Vieras
Vs: Paras ohjelmistokokoonpano Linuxpelaajalle?
« Vastaus #2 : 01.11.2008 - klo:11:15 »
Moro,

Lainaus
4) Wine, Cedega, CrossOver
Tämä olisi lähinnä Windows- pelejä varten, sillä valtaosa pelaamistani peleistä on tehty Windowsille. Mikä näistä on paras vaihtoehto? Wine on tietysti ilmainen ja helpoin hankkia, mutta onko Cedegassa tai CrossOver Gamesissa kuinka paljon parempi Direct3D- tuki (= parempi FPS?). Haluan tietää millainen tilanne on siis nykyään.

Eiköhän se kuitenkin ole tuo Windows XP se oikea valinta sinun tapauksessa, noi emultaattorit syövät kuitenkin jonkin verran kone tehoa kun ne joutuu emuloimaan windowsia, eikä niiden toimintakaan ole täydellistä = grafiikka virheitä, yms.


Lue ensimmäinen rivini avausviestistä. :P Ja tiedän, että FPS laskee huomattavasti verrattuna Windowsiin, mutta etsin siis mahdollisuutta että se olisi kuitenkin sen verran korkea että sillä kehtaa pelata.