Kirjoittaja Aihe: Perusasiaa palomuurista  (Luettu 1959 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jagster

  • Vieras
Perusasiaa palomuurista
« : 21.08.2008 - klo:09:53 »
Jatkanpa peruslinjaa "kun win-käyttäjä siirtyi linuxiin".

XP:n oma palomuuria pidettiin aika yleisesti heikkona siksi, ettei se ottanut kantaa ulospyrkiviin ohjelmiin. Jos joku huuteli ulos, niin sen annettiin se tehdä. Sisäänpäin pyrkivät asiattomat kolkuttelijat se taisi pitää tehokkaasti pihalla. Muiden kohdalla sen sijaan softamuuri aina kysyi päästetäänkö ulos vai ei, ja siksi ne olivat parempia.

Johtuiko tuo pelkästään siitä, että troijalaiset sun muut madot ovat ongelma win-maailmassa? Minulla nimittäin on pieni henkinen ongelma siitä, että Suse ei koskaan kysy mitä päästetään ulos. Tiedän (vaikka en tajuakaan ;)) että asiat ovat kunnossa, kun turhia ei ilmoitella. Mutta mistä tiedän että palomuuri ylipäätään toimii? Menemällä vaikka Shields Up! sivustolle ja testaamalla? Ja onko ylipäätään tarpeen erikseen sallia ulospäin menevä liikenne?

Entä softa vastaan rauta? Rautapalomuurithan ovat se paras vaihtoehto. Tai ainakin niin minulle on kerrottu. Yhteys tulee Elisalta ja purkkina on heidän sopparinsa mukana tullut joku A-Link. (OT, mutta muutin Suomeen takaisin Irlannista ja vaikka se onkin kehitysmaa niin siellä pystyi täysin kilpailuttamaan yhteydentarjoajat - pieni kulttuurishokki kun täällä olen sidottu yhteen). Boksin asetuksissa pystyn tekemään jonkunlaisen palomuurin. Tarkoittaa sitä, että nyt minulla on kaksi palomuuria peräkkäin, enkä ihan ymmärrä sen ideaa. Onko boksin palomuurista mihinkään, väännänkö siitä nappulat ns. kaakkoon vai kytkenkö pois, ja onko se sellainen rautapalomuuri?

Tiedän, että netti on piripiukassa juttua palomuureista, mutta pikaisen googletuksen perusteella ne näyttäisivät olevan kohtuullisen teknistä - eräällä tavalla pidemmän jatkokurssin juttuja. Löytyykö jostain jotain simppelimpää perusjuttua?

Poissa arijoutsi

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 2062
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Perusasiaa palomuurista
« Vastaus #1 : 21.08.2008 - klo:11:40 »
openSUSEssa ei oletuksena ole palveluita päällä, joten palomuurikaan ei ole välttämätön. Kuitenkin se asennuksessa laitetaan oletusarvoisesti päälle. Jos motussa on palomuuri päällä, niin ei siitä haittaakaan ole. Jotkut p2p ohjelmat saattaa vaatia reikää palomuuriin, mutta niistä ei minulla ole tarkempaa tietoa.
HP Elite book, openSUSE Leap 15.2
Mac mini Catalina.
Puhelin, iPhone SE.