Kirjoittaja Aihe: ei näy ylen tv, ei ylen areena, ei iltalehden netti-tv...  (Luettu 8567 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kawabata

  • Vieras
ei hesarin uutisvideot, ei keskipohjanmaalehden videot, ei vaikka mitä tein mitä en osannut. siis tämä suse on mulla vasta toista päivää ja olen oikeasti ihan pihalla. tämän läppärin mukana pakkomyytiin joku wirus visto, tsoukkio, mutta siinä kuitenkin toimi kaikki edellämainitut liikkuvien kuvien lähetykset.

samoin en saanut näkymään tvuplayeriä, enkä osannut ladata vlc:tä tähän koneelle, vaikka siihen vistoon sen sain helposti aiemmin ladattua kun piti formuloita katella. jääkö nyt formulat näkemättä vai pitääkö sortua laittamaan visto formuloiden ajaksi läppäriin. se on sentään eri kovalevyllä, tämän asentelin puhtaalle kovolle.

niin no kokeilin tuossa välillä kahta ubuntua eli kde ja gnome pohjaisia ubua ja kubua, mutta ne ovat tällaiselle aloittelevalle ja lahjakkaalle nettitumpelolle vielä ainakin liian vaikeita ja vieraskielisiäkin enemmän. susessa sentään on aika paljon suomenkieltä, mikä on mulle ihan ratkaisevaa, että edes toivoa on oppia tätä käyttämään.

kattelin asennusohjeitakin tuolta sivuilta, jossa neuvottiin vlc asennuksessa, mutta ei onnistunut mun taidoilla. olisiko jotain oikein rautalankaohjetta saatavilla tai vielä helpompaa, jos olisi valmis linkki mistä klikkaamalla saisi sen vlc:n ym. tarpeelliset, kuten pacman kai myös kuten olen ymmärtänyt, olisi helppo asentaa??

vastailen ja kattelen tuossa päivemmällä seuraavan kerran, kun kai se on nukkumaan mentävä. ja kiitos jo etukäteen mahdollisesti vastanneille.

on tämä oupen soossi vaan mahtava juttu.

lisäys lisäys, muoksmuoks, siis näkyy kuitenkin youtuben videot ihan loistavasti ja picasan videot, sekä valokuvat ja muutkin valokuvat. jos tästä lisähuomiosta on apua neuvojille. kiiiitoooss...

guest158

  • Vieras
Vs: ei näy ylen tv, ei ylen areena, ei iltalehden netti-tv...
« Vastaus #1 : 05.04.2008 - klo:11:26 »
En 'ehtinyt' lukea juttuasi edes kokonaan, kun tuli kiirus kertoa, että katselen joka ilta Ylen uutiset Sussuni hetken näpelöityäni (oikeaan osoitteeseen siis). Eli kyllä näkyy sekä uutiset että lehtien videot.

Mutt ihan niinku wintoosassakin, tarvitaan sopivat koodekit käyttöön.
Niistä on just pari päivää sitt TAAS kerran tälläkin sivustolla annettu helppo asennusohje ja paikka mistä se tältä sivustolta löytyy. Mutt tää: http://opensuse-community.org/Restricted_Formats/10.3 on yks paikka saman kertaklikkauksella asentuvan paketin koneelle saamiseen...


Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: ei näy ylen tv, ei ylen areena, ei iltalehden netti-tv...
« Vastaus #2 : 05.04.2008 - klo:11:31 »
Mutt tää: http://opensuse-community.org/Restricted_Formats/10.3 on yks paikka saman kertaklikkauksella asentuvan paketin koneelle saamiseen...

Sama ohje myös täältä http://opensuse.fi/Suljetut_tiedostomuodot/10.3
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)

guest158

  • Vieras
Vs: ei näy ylen tv, ei ylen areena, ei iltalehden netti-tv...
« Vastaus #3 : 05.04.2008 - klo:12:26 »
Kawabatalle ja muille uusille tulijoille ja etsijöille: Laittakaa asennuslähteiksi myös ne yhteisöasennuslähteiksi mainitut tai siis sieltä ne, joita haluatte/tarvitsette. nVidian käyttäjien ei tietty kantsi laittaa ATI:a as.lähteeksi, jne... ;) mutt se vlc:kin tais löytyä muistaakseni sieltä. - Jaa mistä? No Yast2:stahan tuo mahdollisuus löytyy.

Jos as.lähteitä laittaa itse käsin, niin niiden asettamisessa(kin) on kyll pari pointia, jotka pitää vaan tietää tai kantapään kautta oppia, jos ei heti ilkeä kysellä.

Ekaks lähteen osoitteessa ei saa olla protokolla-merkintää (ei siis esim. http://)
ja lähdeosoite-sivulla pitää ehdottomasti olla myös scr-hakemisto/kansio. Muuten lähde ei asennu.

Yks _mun_mielestäni_ hyvä sivusto on, jos hyötyohjelmien päivityksiä haluaa, esim: http://download.opensuse.org/repositories/

Sieltä voi päivittää mm: openofficen, mozillan (Firefox, Thunderbird), KDE 4.x, etc... uusimpia Suse paketointeja. Ne tulee joskus muuten jopa ennen virallisen toimittajan julkaisuja...
Niiden käyttöön toki liittyy, vaikkakin vain pieni, mutta riski virheellisyydestä joskus, mutt varsin harvoin.
Eli 'omalla vastuulla'
Mutt ei sieltäkään tarvi kaikkein uusimpia developper-versioita imuttaa jos ei omaa riittävästi huvi- ja urheiluhenkeä ;)

ps. Mun 'vinkkini' uusille sussuun tutustujille on, että käyttäkää mieluummin distron omia versioita sovelluksista. Vaikka tiedän hyvin joidenkin sovellus-kodareiden tai muuten niiden kanssa tekemisissä olevie, esim. kääntäjien, olevan toistakin mieltä asiasta.

pps. Ja tokaks: käyttäkää mieluummin jotain distron omaa pakettihallintasoftaa sovellusten asentamissen ja/tai päivittämieseen, vaikka tiedänkin joidenkin sanovan, ett 'kyll rpm' jne...
Kyll, kyll, mutt mieluummin ei.

kawabata

  • Vieras
Vs: ei näy ylen tv, ei ylen areena, ei iltalehden netti-tv...
« Vastaus #4 : 05.04.2008 - klo:18:43 »
nyt on asennus menossa, kyllä jänskättää. tuo suomenkielinen linkki näyttikin olevan selkeä.

näin aloittelevalle alokkaalle (sanotaankö nööbi vai nuubi?) on helpointa neuvoa tosiaan vain yksi helppo tapa asentaa. muuten menee sekaisin. kun en ole netin kanssa pelannut juuri koskaan ja kuitenkin ikääkin on jos sen verran, ettei silloin mun kouluaikoina ollut tietokoneita missään ja laskimetkin oli kiellettyjä. piti käyttää vain kynää ja paperia, sekä omaa päätä.

ajatelkaa, laskimet oli kiellettyjä. ainoa mitä sai ja piti opetella oli laskutikku.
tämä vain esimerkkinä, että tältä pohjalta olen lähtenyt

muoks:
ps. firefoxilla ei näy edelleenkään vaikka asentelin. asennuksessa oli paljon ristiriitaisia riippuvuuksia ja niitä pyrin ohittamaan ym. conquerorilla taas näkyy hesarin videot, mutta ei tvuplayer, onko tvuplayer tehty näkymään pelkästään wintoosalla? niinku tavallisen käyttäjän kohdalla, meinaan en osaa koodata, enkä muutakaan.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2008 - klo:19:28 kirjoittanut kawabata »

Poissa jmp

  • openSUSE Member
  • *
  • Viestejä: 4553
  • Sukupuoli: Mies
    • openSUSEa suomeksi
Vs: ei näy ylen tv, ei ylen areena, ei iltalehden netti-tv...
« Vastaus #5 : 05.04.2008 - klo:19:30 »
Ehkä meidän selitykset ovat joskus(?) hieman epäselviä.
Tästä syystä toivoisinkin että kun saatte jonkin asian ratkaistua kirjoittakaa siitä ohje tuonne wikiin.

Näin seuraava aloitteleva openSUSE käyttäjä pääsee kärryille helpommin.

Jos tuonne wikiin kirjoittaminen tuntuu hankalalta niin kysykää ihmeessä, yritämme auttaa parhaamme mukaan.

/jyri
Ja muistakaa pitää hauskaa ;)

openSUSE Tumbleweed (x86_64)