Terve! Olen hyvin tuore Linux-käyttäjä, ja enpä näillä taidoilla saa Wacomin piirtopöytääni toimimaan. Kyseessä on malli CTE-430. Olisiko kenelläkään kokemusta Wacomeista Linuxin puolella (tai muuten vain tietäväisenä olemisesta?) GIMPillä testatessani pystyi kyllä piirtämään kauniita viivoja, mutta esim. paineentunnistus ei toimi, puhumattakaan siitä että kursori liikkuu vähän mihin suuntiin sattuu ja piirtopöydän ja näytön reunat eivät täsmää ja "vaihtuvat" suhteessa toisiinsa koko ajan. Sain "The Wacom Linux Projectin" sivuilta ladattua "linuxwacom-0.7.8-3.tar.bz2" -nimisen tiedoston, ja olen osoitteessa
http://linuxwacom.sourceforge.net/index.php/minihowto -sijaitsevan ohjeen mukaan tätä yrittänyt räpellellä. Olen päässyt melko menestyksekkäästi ohjeiden kohtaan "[root@ayukawa linuxwacom-0.7.8-3]# make", mutta siihen "putkeni" tyssäsikin. Mikäli Päätteen tulostamista teksteistä tässä yhteydessä on mitään apua, viskon ne tuohon alas..
[root@dhcppc2 linuxwacom-0.7.8-3]# ./configure --enable-wacom
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for gawk... gawk
checking whether make sets $(MAKE)... yes
checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no
checking for gcc... no
checking for cc... no
checking for cc... no
checking for cl... no
configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH
See `config.log' for more details.
[root@dhcppc2 linuxwacom-0.7.8-3]# make
make: *** Kohteita ei ole annettu, eikä makefileä löytynyt. Seis.
[root@dhcppc2 linuxwacom-0.7.8-3]# See `config.log' for more details.
En siis tosiaan vielä ymmärrä Linukasta oikein mitään, joten mitä yksinkertaisemmin saatte selitettyä, sitä parempi. Yllä olevien tietojen tahi tuon konfig.log:in merkityksistä ei ole edes hämärästi hajua. Käytän tällä hetkellä Fedoraa enkä Opensusea, ei varmaan vaikuta asiaan? Yumilla ennen tämän yrittämistä installoin kaikki tiedostot mitä löysin haulla "wacom". Eipä auttanut.