Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen distrosi?  (Luettu 43956 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JiiiHooo

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #60 : 01.01.2009 - klo:16:28 »
1. Mandrake
2. Fedora
3. Suse
4. Ubuntu

Nyt Ubuntusta siirtynyt takaisin opensuseen... :)

JussiN

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #61 : 21.01.2009 - klo:14:29 »
Ubuntu oli ekana distrona,ja useita vuosia sitä käytinkin. Hetken aikaa viihdyin Zenwalkin käyttäjänä, mutta koneeseen uutta puhtia hankittuani asensin Kubuntun ja KDE4:n. En pitänyt ollenkaan kyseisestä yhdistelmästä, ja siirryin takaisin ubuntu/gnome- puolelle. Nyt tämän Opensuse 11.1:n ilmestyttyä päätin siirtyä tähän, KDE4 käytössä ja tähän mennessä toiminut kuin unelma.  :)

vms100

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #62 : 04.06.2009 - klo:22:27 »
1. Mandrake
2. Fedora
3. Suse
4. Ubuntu
5. XP
6. Vista
7. Win 7 Beta
8. Fedora 11 Beta
9. OpenSuse :)

guest881

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #63 : 21.11.2009 - klo:17:04 »
Koneella ovat olleet nopeasti muistellen:
SotLinux
Redhat 7.0
Slackware 10.0
Debian 3.1
Mandrake/Mandriva 10.0,10,1,2005,2006
Ubuntu 7.04
Kubuntu 7.04
Suse/opensuse 10.0->

Ja windowseja ovat olleet 3.11/95/98/NT/XP

Teho

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #64 : 21.11.2009 - klo:17:32 »
Ensimmäinen linux jakelu jota kokeilin oli Ubuntu 8.04 noin 1,5 vuotta sitten, kokonaisuudessaa suunnilleen näin:

Windows 95 -> Windows 98/Mac -> Windows XP/2000 -> Windows Vista -> Ubuntu/Windows Vista -> Windows 7 -> Ubuntu -> Opensuse

guest624

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #65 : 21.11.2009 - klo:17:47 »
Win98 oli koneessani, joka ei jaksanut XP:tä pyörittää. Ja kun 98 ei olut tuossa 2005(?) enää kovin fiksu valinta käyttikseksi, päätin kokeilla linuxia. Ubuntu tuntui aivan kauhealta. Kaveri suositteli susea 9.2 taisi tuolloin olla versio ja aika pian tuli 9.3. Siitä se sitten jäi.

Poissa askoin

  • Käännösryhmä
  • *
  • Viestejä: 289
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #66 : 21.11.2009 - klo:22:30 »
ei kai windows ole distro, se on/oli pakkopulla kuten tuhkarokko :-)
8.0:n cd:t löyty just komeron periltä; jos oli vanhempaa, on poistunut "arkistosta"
tässä ei ole mitään anekdoottia

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #67 : 21.11.2009 - klo:23:42 »
Ensimäinen oli MSX-Dos, sitten CP/M josta siirryi OS/2 käyttikseen ja siitä sitten SlackWareen ja siitä sitten Suseen jonka ensimäistä versio numeroa en edes muista.

Poissa LassiLeevi

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #68 : 22.11.2009 - klo:03:49 »
Ensimmäisenä itse asennettuna Linuxina SuSE 9.2. Tuosta etiäpäin on sitten olluki kaikki versiot käytössä 10 poislukien. 10.1 kohdalla vähän tosin alkoi kylmätä tuon pakettihallinan kanssa, mutta onneksi nykytila on vähintäänkin hyvä :) Käytössä myös ollut Ubuntun Dapper servupönttökokeilun aikaan, sekä kakkosasennuksena pöytäkoneessa Ubuntu Studio.

Töitten/opiskelun puolesta sitten on ajeltu Gentoota, Debiania ja Ubuntua. Hmm, ja toki Maemoa :)
"A cop is a Zoo in a man,
   with a gun."
  -Hammer, Sledge

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #69 : 22.11.2009 - klo:12:30 »
Hmm, ja toki Maemoa :)

Ihan pakko kysyä, tunnetko Kaitsun kun maemon mainitsit ?

Poissa LassiLeevi

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #70 : 22.11.2009 - klo:15:16 »
Hmm, ja toki Maemoa :)

Ihan pakko kysyä, tunnetko Kaitsun kun maemon mainitsit ?

En nyt ainakaan suoriltaan voi tunnustaa tuntevani. Kukahan Kaitsu mahtaa olla kyseessä?
"A cop is a Zoo in a man,
   with a gun."
  -Hammer, Sledge

tupe

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #71 : 22.11.2009 - klo:16:54 »
Hmm, ja toki Maemoa :)

Ihan pakko kysyä, tunnetko Kaitsun kun maemon mainitsit ?

En nyt ainakaan suoriltaan voi tunnustaa tuntevani. Kukahan Kaitsu mahtaa olla kyseessä?
Hei, mä tunnen Kaitsun, mut Maemost en tiiä mittään  ;D

Poissa rekufaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #72 : 22.11.2009 - klo:16:59 »
Kukahan Kaitsu mahtaa olla kyseessä?

Se Kaitsu joka on vahvasti ollut mukana maemoa kehittämässä.

Wiliboxi

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #73 : 15.12.2009 - klo:18:34 »
1.Ubuntu (noin 3v sitten)
2.OpenSuse
3.Ubuntu
4.Slackware
5.Fedora
6.OpenSuse
« Viimeksi muokattu: 23.12.2009 - klo:14:14 kirjoittanut Wiliboxi »

Paha setä

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #74 : 10.01.2010 - klo:23:09 »
Ihan aluksi kokeilin susea. Olin silloin työssä jossa tarvitsin audioeditointiohjelmia. Ihastuin ensimmäiseksi siihen että näytönsäästäjä pyöritti suuresti Rohrschachin mustetahra testejä muistuttavia kuvia. Jos olisin murhannut jonkun, minulla olisi ollut hyvä syy: "En minä mutta kone..."

Sittemmin petyin Ubuntuun, eniten siinä että piti mielettömästi värkkäillä saadakseen suljetut tiedostomuodot näkyviin. Susen kanssa ei varsinaisia ongelmia ole ollut. Damn small linuxissa on mielettömän hyvä idea, jos käyttää vaikkapa opiskelijana paljon muiden koneita tai julkisia koneita.

Nyt olen jo vähän kokeillut Linux Mintiä. Se on aika hyvä käyttis jos miettii mitä laittaa vanhalle koneelle ja sellaiselle jota käyttää ihminen joka ei ehkä osaa etsiä ohjeita netistä.

Näillä näkymin itse pysyn susessa ja toivottavasti saan 11.2 susen kohta paikalleen.

vms100

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #75 : 11.01.2010 - klo:15:38 »
Ihan aluksi kokeilin susea. Olin silloin työssä jossa tarvitsin audioeditointiohjelmia. Ihastuin ensimmäiseksi siihen että näytönsäästäjä pyöritti suuresti Rohrschachin mustetahra testejä muistuttavia kuvia. Jos olisin murhannut jonkun, minulla olisi ollut hyvä syy: "En minä mutta kone..."

Sittemmin petyin Ubuntuun, eniten siinä että piti mielettömästi värkkäillä saadakseen suljetut tiedostomuodot näkyviin. Susen kanssa ei varsinaisia ongelmia ole ollut. Damn small linuxissa on mielettömän hyvä idea, jos käyttää vaikkapa opiskelijana paljon muiden koneita tai julkisia koneita.

Nyt olen jo vähän kokeillut Linux Mintiä. Se on aika hyvä käyttis jos miettii mitä laittaa vanhalle koneelle ja sellaiselle jota käyttää ihminen joka ei ehkä osaa etsiä ohjeita netistä.

Näillä näkymin itse pysyn susessa ja toivottavasti saan 11.2 susen kohta paikalleen.


Itsekin olen tuohon Linux Mintiin mieltynyt.

guest1147

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen distrosi?
« Vastaus #76 : 08.02.2010 - klo:01:00 »
No niin, avataan nyt tämä yleisen keskustelun osiokin. Joten, kertokaahan, miten aikoinaan tutustuitte linuxiin, eli mikä oli ensimmäinen distronne? Itselläni aivan ensimmäinen oli joku SOT-linux (aargh, hirveän huono suomalainen Red Hatin kopio) ja sen jälkeen alkoi Slackwaren kanssa taisteleminen.

Aika kultaa muistot. Ensimmäinen oli toki redhat, nykyisin aktiivisesti on ajossa centosia, opensusea, sles :iä ja välillä ubuntua.

Uusin opensuse 11.2 on muuten kiva, mutta liian puginen kait sitä on pakko downgradeta vanhempaan missä voi pyörittää tuttua ja turvallista kde 3.5:ta.

--
Eero